Jump to content

Smith mod 60, montering av justerbart skur?


Tomas

Recommended Posts

Får en smith mod 60 i hånden straks, denne har ikke justerbare siktemidler, så jeg vurderer å få montert dette. Ser at Brownells har orginal sikter fra Smith. Det må da freses et langsgående spor i " topstrappen " for skuret. Forsikte må også endres da dette vil bli for lavt, men det er nå en helt annen jobb. Finns det andre typer skur som kan benyttes, som ikke krever den lange fresporet i topstrappen? Noen som sitter på et 3 eller 4 toms løp/alt løpsemne til denne modellen i cal 38 så kan det være av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel at for å få en plan flate der siktet kan festes så må man frese bort sikteskåret i top strappen, skal du konkurrere så ville jeg nok lagt pengene i et mer egnet våpen, selv så fikk jeg bygd om en 686 6" til spesial revolver, var heldig og kom over et brukt originalløp på 2,5" ....plutselig så ble de mulig å treffe noe ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk montert et LPA TXT på en modell 10 (K-ramme).

Det måtte freses bittelitt ut i bredden i øvre del av siktesporet og bore/gjenge to hull.

Ikke verre enn det.

Mulig det er noe mindre gods på en modell 60, så sjekk før man setter i gang.

Har du en oppegående børsemaker, sjekker han om det går an på en sikker måte.

Link to comment
Share on other sites

. Finns det andre typer skur som kan benyttes, som ikke krever den lange fresporet i topstrappen?.

 

LPA-txt trenger bare to hull med gjenger

 

Takker for svar, regnet med at det fantes andre løsninger, skal søke på dette skuret så får vi se hvordan det kan tilpasses.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd...finn deg en annen revolver...jeg hadde samme planer som deg, du vil svekke top strappen for mye hvis du begynner å frese.....legg heller pengene i noe annet ;)

 

Når det leveres J-rammer med justerbare sikter, hvordan kan man da påstå at å ettermontere et slikt sikte(ved å duplikere et fabrikkoppsett) svekker ramma for mye?

 

Problemet ligger vel heller i å få tak i Smiths J-ramme baksikter, sist jeg prøvde lignet de på hønsetenner....

Link to comment
Share on other sites

Ser ut at Brownels har disse siktene, har ikke funnet frem til hvilket som er beregnet på J-ramme, men det lar seg sikkert gjøre. Fordelen med et slikt sikte er at man nok får en noe lavere " bygghøyde ". At børsemakernes uttalelse nok henger på greip er det nok ikke tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Var tvilende til om det var forsvarlig, å ettermontere stillbart baksikte på disse revolverene. Har selv både "Kit gun" (mod. 34) og Chiefs Spesial (mod. 36?). Den første med stilbare sikter, men den ble tidligere kun levert i 22 LR/32 S&W long. Også som mod. 650/651 i 22 WMR.

 

Men i katalogen til S&W har de nå bl.a. mod 60 med 3 " løp, med stillbare sikter. Mod. 60 er da også i rustfritt, noe mine ikke er. Det kan ha betydning! Ser også at de leverer mod. 60, i 357 MAG, så da er nok "top stappen" sterk nok, for utfresing og boring av de hullene, av en kompetent børsemaker. Eller sende til fabrikken.

 

http://www.smith-wesson.com/webapp/wcs/ ... rrorView_Y

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

For en del S&W revolvere med faste sikter så ser topstrap betydelig tynnere ut enn for revolvere med stillbare sikter. Jeg har sammenlignet S&W mod 10ere med min S&W mod 67. Synes å huske at min gamle mod 36 også hadde tynnere topstrap enn den mod 60 med stillbare sikter har.

Jeg ville ikke ha frest spor i en revolver med faste sikter, jeg vet simpelthen ikke om det da blir nok gods igjen. Vet de som mener at det helt sikkert går, at det virkelig er nok gods eller bare synser de?

Med all respekt for børsemakere, i de fleste tilfeller har de som regel ikke utdannelse eller kunnskap til å gjøre styrke- eller utmattingsberegninger. Dette gjelder også for svært mange sivile skyttere og våpeninteresserte.

Jeg er ingeniør og vet ikke nok om disse revolverene og deres materialer til å gjøre denne aktuelle beregningen.

Kanskje best å ta det litt rolig med denne type modifikasjoner?

Skjøt nettopp i dag med en J-ramme lettvekter med åpne sikter i 38 spec. Kommer aldri til å vinne spesialrevolver med en sånn, ammunisjon må skreddersys for å få rett treffpunkt. Men du verden så moro det er å med gode treff med slike sikter. Fin mestringsfølelse de få gangene det skjer.

For å få til noe brukbart så kan man sette i et nytt tungt løp med en skinne med baksikte, festet på løpet. Ramma kan strekkes bakover over ramma, så har man fått stillbare sikter på en revolver som i utganspunktet hadde faste sikter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...