Jump to content

Drever som ikke loser


RR75

Recommended Posts

Jeg har en drever på 15 mnd .. ho søker bra, henger på dyr i ca 20 30min men loser ikke :cry: .. Jeg har godkjent henne som ettersøkshund å ho sporer bra så jakt lysten er der.. Er det noen som har hatt lignende problemer?? Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe henne i gang? Jeg har hatt flere drevere men aldri opplevd lignende.

Link to comment
Share on other sites

Her finnes det mange kjærringråd ute å går - men min erfaring er at man kan aldri lære en hund å lose. Men, når det er sagt er en hund på 15 måneder en forholdsvis ung hund og følgelig kan dette løsne med alderen. Noen løs hund blir hun kanskje aldri, men det vil tiden kun vise. Noen hunder er svært trange, sånn er det bare.

 

Være mye ute å la henne jage ofte og jeg vil si du har størst mulighet for at dette bedrer seg over tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har astro så jeg har full kontroll :D dette er min 4 drever aldri opplevd dem har været så trange før .Jeg får smøre meg med tolmodighet å vente så kansje en dag jager ho ,for det virker som jaktlysten er der.. Jeg kommer aldri til å ha noe annet enn DREVER :D:D

Link to comment
Share on other sites

Det løsner med tiden vær du sikker. Dunkeren min begynte da han var ca 15-19 mnd. Finnen til en jeg kjenner begynte ikke før den var 2 år(hun ble dobbel champion og faktisk litt løs). Men prøv og la en annen hund jage og slipp på når hunden ser dyret det pleier og løsne etter ett par ganger.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg tror også dette løsner av seg selv. Har selv en forkjærlighet for drevere, men aldri hatt dette problemet.

En kompis derimot med en liten dachs slet med dette. Nå hadde vi ikke tålmodighet til å vente, så når sporsnøen kom sporet vi opp et rådyr med ovnsrøret i bånd.

Når vi fant dyret ble den lille ivrig og dro i båndet, men ikke en lyd. Da begynte vi og "jage" mens vi fulgte sporet med hunden. Etter ca 100 meter begynte det å kvinke i dachsen, etter 100 meter til var det noe som minnet om los og etter ytterligere noen hundre meter hadde vi et flott samjag på rådyret :lol: . Dette holdt vi på med en halv times tid og etter det jaget dachsen på egenhånd. Flaks eller dyktighet? ikke vet jeg, men det det virket...

 

Lykke til med dreveren

Link to comment
Share on other sites

Merkelig. Har jaktet med drever i mange år nå, og dette er ikke direkte vanlig. Men det løsner nok.

 

Har selv hatt en drever som vi skjøt skuddredd første uka i jakta. Fikk aldri losa mer enn ett par minutter på noen av dyra vi skjøt første uka. Utrolig nok en 5-6 dyr. Skal legges til at denne hunden i tilegg var svært myk. Fikk etterhvert en mistanke, og da vi lot være å skyte rett etter uttak viste det seg at han jaga tyst.

Slapp hunden ytterligere en måned, men ingen los. Løsnet først da vi slapp den rett på dyr som han fikk se på ett jorde, da gikk losen så det skrek i 45min. Dette var forøvrig sent på kvelden, på vei hjem fra jakt. Litt desperat etter å få igang hunden kan man si.

 

En annen ting jeg gjorde i denne perioden var å gi han noen slipp sammen med gamle hund. Ja, jeg vet dette overhodet ikke er å anbefale, men den skjønte ihvertfall at det var greit å lose på dyr. Gjør bare ikke dette mer enn ett par ganger, de lærer fort å slå seg på loser.. Denne skjønte ihvertfall det, når han hørte veninna si jage var det bare å gi gass for å ta over losen..

 

Ett par tips ihvertfall, løsner nok. Gjør det ikke det bør du vel vurdere en telefon til han du har kjøpt hunden av. Flere oppdrettere har jo garanti på at hunden skal drive med los innen 17mnd mener jeg det er.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner til en elghund som ble sparket under los. Den la skylden på losmålet og sluttet momentant å lose. Alt annet fungerte topp. Gikk ett år med kontinuerlig prøving og feiling. Helt til det ble gravd ved hundegården med gravemaskin. Om den var skeptisk, eller om det var skuffen som minnet om elgens utras skal være usagt, men sakte kom det bjeff etter bjeff. Til slutt var det full los når gravemaskin føreren simulerte sinna elg med skuffa. Hunden ble momentant tatt ut og sluppet. Og en snau halvtime etterpå var det los. Etter ett par timer var losen bedre enn noen gang (var vel da ca 2,5 år). Jaget knallbra siden da. Men holdt heldigvis etter det større avstand til losdyret.........

Ps! Er hunden blitt straffet hardt vær gang det har vært bjeffing i hundegård/utenom jakt?

Link to comment
Share on other sites

Nei ho står sammen med en drever til og en Neg i hundegården så der kan det være bra liv til tider :D å da gir ho bra med lyd fra seg.... Ho har heller ikke opplevd noe negativt i skogen. God å vite det er flere som har hatt trange hunder som har kommet med tiden.. Det er en trøst når jeg sitter å ser bikkja reiser etter dyr på peiler uten los :?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nå er jakta over bikkja har blitt 2.5 år og som flere av dere skrev til meg når det så som mørkest ut når det gjalt losing. Drevern min har løsnet :D Vi fikk skutt 6 dyr for ho i høst og hadde flere loser på ca 1.5 time finner dyr pga ett bra søk. Ho er forsatt trang men når vi kjenner bikkja så er det grunn helt greit, Jeg må innrømme at jeg var bekymret stund når ho ikke jagde jeg har hatt 3 drevere tidliger men aldri hatt noen som kom igang så seint..

Link to comment
Share on other sites

Har en venn som har en slik drever . Den kommer fra meget god avstamning , er trent mye i skogen og på dyr aog sammen med en annen hund etterhvert og hvert med på fall både av rådyr og hjort . Den er nå 3.5 år og sier ikke et boff en gang og er lite intr. i viltet . Det viser seg at kullsøster er akkurat like . Foreldrene loser som bare pokker og går hele dagen .

Min venn er jeger på sin hals og er ute mye mere enn de aller fleste takket være flere hunder .

Men pussig at noen kan bli slik .

Men han er så snill og pen så han får leve som familiehund og være med på jakt og gå i sin egen verden. :D

Link to comment
Share on other sites

Nå er jakta over bikkja har blitt 2.5 år og som flere av dere skrev til meg når det så som mørkest ut når det gjalt losing. Drevern min har løsnet :D Vi fikk skutt 6 dyr for ho i høst og hadde flere loser på ca 1.5 time finner dyr pga ett bra søk. Ho er forsatt trang men når vi kjenner bikkja så er det grunn helt greit, Jeg må innrømme at jeg var bekymret stund når ho ikke jagde jeg har hatt 3 drevere tidliger men aldri hatt noen som kom igang så seint..

 

Har hatt to gode drevere, den første ble 13 og den jeg har nå er sju. Den første var trang og dønn ærlig, den jeg har nå er laus og lyver så nesa vokser. Men så lenge en kjenner hunden er det egentlig ikke noe problem, selv om det høres mer moro ut med en laus hund enn en trang.

 

Nå skal det normalt sett ikke være mye tap når en drever jager rådyr i utgangspunktet, så den store forskjellen er det egentlig ikke. Gammel'n losa ikke når den jagde over åpent terreng, så det var rimelig lett å lese han. Men det var jo før astroen. Nå trenger strengt tatt ikke bikkja å lose lenger i hele tatt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...