Jump to content

7mm RM / 308 win


Eriksjon

Recommended Posts

Stor og stor fru Blom - jeg har en 7mm WSM (som er nesten det samme som en 7mm RM), og ei rifle med et knippe løp i 308Win. Forskjellen er ikke himmelropende akkurat. Det er et knepp mer rekyl i 7eren, og et knepp mindre å skru til 200m. Etter det baller det på seg, men begge har da felt noen rådyr uten at hverken jeg eller rådyrene merka forskjell.

 

Skal du påke etter blinker eller dyr langt vekke, sånn >300m, så vil det være betydelig mer margin for feil og mangler fra skytterens side med en 7mm. Ellers, ikke gidd balet med en ustandard patron.

 

K

Link to comment
Share on other sites

7 mm Rm sparker en god del mer enn 308, ellers er vel ikke forskjellen så stor hvis du skal bruke den til "normal" jakt. Som det skrives blir kruttboksen fortere tom med 7mm. Ut over 200 meter med litt tyngre kuler blir 308 som grisepurka over skigarden i sammenligning. Hvis du tenker langhold ville jeg valgt ett annet kaliber enn 308. Har 7mm Rm selv, har hatt 308.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lader patroner selv (noe som er kjekt hvis du har børse i 7 mm RM), så må du regne med at kruttboksene blir mye fortere tomme med 7 mm RM enn med 308. :)

En kan jo også legge til løpsbrenning, jeg skiftet løp hos Børselars en gang. Etter ca.3500 skudd var det slutt på moroa. Jaktmatchpatroner fra Norma er jo tilgjengelig for trening til kr.18,55. Likevel dyrt etter min målestokk. Det er et kaliber for hjemmeladere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...