Jump to content

lyddemper vs rekylbrems


308nm

Recommended Posts

Fordel med demper: demper lyd og demper rekyl, noe som gjør at du skyter bedre enn uten.

Ulempe: Mirage kommer ganske raskt med .300 wm. Betyr lite på jakt, men på banen blir det fort irriterende. Demper flytter også tyngdepunktet lenger frem.

 

Fordel med rekyldemper: Demper rekylen, gjerne mer enn en lyddemper, spesielt hvis det er en bra en. Selv vil jeg anbefale magnumdemperen til RPS (rifle precision systems). Funker utrolig bra på magnumkaliber.

Ulempe: øker lydtrykket mot skytteren. Som andre her sier, det smeller ikke mer, men endrer retningen på lyden mer bakover og til sidene.

Den blåser også saftig med gass til sidene og virvler opp støv og stein. Kan være meget plagsomt for sidemann på skytebanen. Ihvertfall dersom en er uvant med det.

 

Selv bruker jeg demper på jakt og rekyldemper til alt annet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hiver meg på denne:

 

Skal slanke riflen litt til reinsjakt, og vurderer å montere rekyldemper istedenfor lyddemperen - alternativet er evt au natural, da den er ganske tung. Har en Sonic 45, så er ikke letteste demperen, selv om den fint kan slankes ved å ta av et par moduler.

 

Hvordan er dette på høyfjelljakt?

For det ene skuddet (forhåpentligvis) ute i friluft, vil det være nok med gode propper man kan ha rundt halsen?

Link to comment
Share on other sites

Verdt å merke seg er at med demper vil man oftest skyte bedre enn uten. Noe skyldes "placeboeffekten" med at man ikke napper fordi man slipper gruer seg til smell og rekyl. Kanskje like mye fordi demperen utgjør en ekstra vekt langt fram på børsa, noe som fører til at børsa har større treghetsmoment, motstand mot å vibrere/rotere. Børsa blir mer stabil rett og slett. Tilsvarende som børse med langt/tjukkt løp er stødigere.

 

Rekyldemperen derimot veier nesten ingenting og påvirker verken pipesvingning eller treghetsmoment til børsa noe. Du skal også ha litt trening for å ikke reagere på smellen, selv om du slipper å grue deg for rekylen.

For skyting med tofot på banen liker jeg rekyldemper fordi børsa ligger mer i ro og doble hørselvern er praktisk der. På langhold er det særlig praktisk siden det blir mye lettere å spotte kulebanen og treff på gongene.

(Demper hadde vært like bra i så måte om det ikke var for at den blir så varm og at det dermed blir så mye mirage.)

På jakt er spotting av innslag i dyret eneste grunn jeg kan se til å bruke rekyldemper! Ellers ser jeg ingen grunn til å ikke heller la både rekyldemper og demper ligge hjemme om du vil spare vekt. Et skudd uten demper på fjellet går bra for hørselen (om du ikke har magnum og/eller kort pipe ihvertfall). Med brems er propper minimum for å unngå permanent hørselskade fra ett skudd.

 

Husk, kula har forlatt løpet før demperen og rekyldemperen begynner å være effektive. De forsinker/reduserer/snur begge to bare kruttgassen som beveger seg bak kula.

Rekylkraften som virker før kula har kommet seg ut av løpet er lik. Demperen som utgjør ekstra vekt/treghetsmoment er således den eneste som kan påvirke hvor mye børsa har endret vinkel før kula er i fri bane.

 

Jeg liker demper på jakt fordi det gir mulighet for å spotte treff og la både klokker og propper ligge igjen hjemme.

Ser på vekta som demperen som veldig effektiv vekt i å få børsa mer stabil - og dermed "dual purpose".

Men, om jeg skal spare mest mulig vekt så er det uten noe som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...