Jump to content

erfaringer med kombivarianter med 223rem


sveagl

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med hvilken presisjon man får med 223 rem i en kombi?

Ser sabatti leverer en utgave med 20/76 og 223rem. Hvilken snurr er det på løpet i disse? Klarer man eksemplvis å stabilisere 65 grs kuler?

 

Har pr i dag en to år gammel sabatti kombi i 12/76 og 7,57 r med frittliggende pipe. Men da den stort sett blir brukt til vilt opp til rådyr, kunne jeg tenkt meg 223 rem i riflepipa.

 

Er det andre leverandører som produserer kombi i 223rem og cal 12/70-76 ?

 

Lodda løp er også noe som tiltaler meg har jeg funnet ut.

 

Takker for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Presisjon og riflestigning i disse har jeg ikke detaljkunnskap om, men kan sikkert finne ut dette uten alt for mye kaloribruk.

 

Tenkte mer på et par mer generelle betrakninger.

Kragepatron i kombi gir en liten utfordring med tanke på funksjonalitet, og spesielt når en går ned i kaliber. Konstruksjonen av utdrager er generelt sett en liten fjærbelastet tapp som drar hylsa ca en halv cm ut av løpet. Derfra og ut er det fingrene som gjelder. Ettersom de fleste (med noen unntak, bl.a den noget lite tiltalende Savage og den kanskje marginalt "penere" Brno) har riflepipa under haglepipa, vil ei lita 223-hylse som sitter fast i en fjærbelastet tapp i "bunnen" av en brukket kombi, være en utfordring å få tak på med varme fingre på en pen sommerdag. Med iskalde fingre i 20 minus, gjerne kombinert med bladvotter, en stor utfordring.

 

Rask omladning er med andre ord noe en kan se bort fra. Da er det betydelig bedre med en av randversjonene i samme kaliberdimensjon. Selv om tilgang på ammo da er "noe dårligere". Dog - hvor mange rifleskudd brennes av med en gjennomsnittlig kombi...? 5,6x50R er et alternativ.

 

Angående loddede piper og kombinasjonsvåpen, vil problemet være mindre dess mindre varmeutvikling, noe som gjerne er relativt proporsjonalt med kaliberstørrelse. Dvs at å velge loddede piper på en kombi med småkalibra riflekaliber er ikke nødvendigvis feil tanke.

 

Overhode ikke det du spurte om, men men...

Link to comment
Share on other sites

Har en kar på rådyrlaget våres som hadde 3 like sabatti kombi'r. Ingen av disse 3 gikk godt. Leverte til slutt den tredje og ga opp.. Lest mye rart om sabatti. Virker som det er litt forskjell på kvaliteten. Ser du har en sabtti fra før.men tenkt det var greit å nevne.. Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Der er vel dette med stigning på løp som jeg tenker spesielt på. Har en tikka boltrifle i 223 fra før og den har 1-8 i stigning. Kan skyte det meste av kulevekter..

 

Dette med presisjon er ikke et problem i den jeg har i 7,57r. Lader selv og har funnet noen godladninger som ligger på ca 20 mm på hundre meter. Altså godt nok;)

 

Så bare for meg en lettere og smekrere småviltkombi.

Link to comment
Share on other sites

Er det andre leverandører som produserer kombi i 223rem og cal 12/70-76 ?

http://www.landro.no/" target="_blank

Baikal IZH 94 mod. Taiga kombi 12/76 - .223 Rem inkl 3choker

NOK 6 498

 

Søk på Büchsflinte

egun.de

 

Prisgunstig:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ikal+kombi" target="_blank

 

Mvh

Jim114

Har denne og den koster 3990 i butikken (vet den ligger høyere i nettbutikken, men i fysisk butikk koster den 3990).

Gjør jobben den.

Link to comment
Share on other sites

Har sett og prøvd baikal ja. Bruksjern det!

 

Drømmen er en kombi med 12/76 og 223rem. Lodda løp, to avtrekkere med rifla på bakerste (evt en avtrekker og løpsvelger. Men da med velgeren på sikringa slik at den betjenes med tommel. Vekta bør være under 3 kg uten kikkert. Mulighet for hurtigmontasje uten behov for å motere baser.

 

Om noen hoster opp forslag som passer dette så takker jeg:)

Link to comment
Share on other sites

Har sett og prøvd baikal ja. Bruksjern det!

 

Drømmen er en kombi med 12/76 og 223rem. Lodda løp, to avtrekkere med rifla på bakerste (evt en avtrekker og løpsvelger. Men da med velgeren på sikringa slik at den betjenes med tommel. Vekta bør være under 3 kg uten kikkert. Mulighet for hurtigmontasje uten behov for å motere baser.

 

Om noen hoster opp forslag som passer dette så takker jeg:)

Alt dette utenom vekta er Baikalen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...