Jump to content

valg av kikkert


SakoJegeren

Recommended Posts

Hei

Jeg lurte på om noen her inne kunne hjelpe meg med å finne en grei allround kikkert. Den skal monteres på en Sako rifle og skal hovedsakelig brukes på elgjakt og skumringsjakt på hjort, men også litt på bever, rev og lignende.

Kikkerten burde ikke koste mer en 7000, lønner det seg å kjøpe brukt?

Har også hørt at det skal være en stor fordel med rødtpunkt, stemmer dette?

Håper dere har noen gode innveninger på hvilket sikte som kunne passet meg

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns at 2.5-10x50 er temmelig nært optimalt for variert jakt. Lysprikk er suverent i skumring med mørk bakgrunn. Et sikte som peker seg fram hvis du skal bruke så mye som 7000 kr er brukt zeiss victory. Da får du i hvert fall noe av det beste. Kanskje prisen med lys blir høyere, men i skrivende stund er det flere å velge imellom på finn.no uten lys.

 

Veit at Nikon Monarch og Leupold VX3 og flere Meopta modeller er kandidater som ville vært aktuelle for min egen del - men da brukt til omkring halve maksbudsjettet ditt...

 

Lykke til! (Du vil nok få mange gode råd :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

Brukt Zeiss Victory, eventuelt classic.

 

2,5-10X50 er en grei allrounder som ikke blir for klumpete for lange dager i skogen, men egentlig er det en ca 3-10x50 da synsfeltet ikke øker under 3x forstørrelse. Grei allrounder, men ikke best til noe.

 

Eventuelt 3-12x56, litt tyngre og større, men også bittelitt bedre i skumring.

 

Mitt valg hadde blitt 2,5-10x50.

Link to comment
Share on other sites

Enig med ovennevnte taler. Dessverre er Zeiss Classic borte fra markedet, men det kommer fra tid til annen en brukt til salgs. Disse er som regel ganske nye og i god stand. Optikken er det ingenting å si på. En 2,5-10x50 ligger ofte på mellom fire og fem tusen om den ikke har lys. En tusenlapp til med lys.

 

Jeg var heldig og fikk tak i en 3-12x56 i fjor vår, med lys og ASV kompensator til sju tusen. Solgte den for å spe på en truet økonomi noen måneder senere til samme pris. Nydelig sikte.

 

Ellers dukker det også av og til opp eldre Zeiss Victory 2,5-10x50 til under sju tusen. Dette er virkelig gode sikter. Det står Diavari V på de eldre, men det er Victory. Navnet kom i 2005, mens V var fra 1999 til 2005, tror jeg.

 

Jeg ville kanskje glant litt ekstra på denne:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=55324264&searchclickthrough=true&searchQuery=zeiss%20victory

 

Vil du ha nytt sikte, se gjerne på Leupold VXII/VXIII og Meopta Meopro. Dette er gode sikter.

 

Edit: Må jo glane litt på Finn.no. Er jo i modus for siktekjøp etter hvert jeg og. :-) Kahles Helia C 2,5-10x50 er verdt prisen:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=55324264&searchclickthrough=true&searchQuery=zeiss%20victory

Link to comment
Share on other sites

Joda, Zeiss og Swarovski er av det aller ypperste. Men til trådstarter som ønsket å bruke 7000 kroner, mener jeg oppriktig at Meopta R1 3-12x56 er et bedre alternativ enn eldre brukt kvalitetsoptikk. Denne Meoptaen er også av høy kvalitet, jeg har selv Zeiss Victory HT 3-12x56, Swarovski Z4i 2,5-10x56 og nevnte Meopta, derfor føler jeg at jeg vet og kan litt om disse, hver for seg. Et av ønskene til trådstarter var et kikkertsikte til bruk i skumring, i slike tilfeller er jeg alltid en "56" mann! Man kan aldri få nok lys!

Og for all del, velg et kikkertsikte med lys i, det er et must!

Link to comment
Share on other sites

Beste du kan gjøre, stikk bort nærmeste forhandler og se inn i noen av de som er aktuelle for deg, er man bekjent av noen i butikken eller børsemakeren etc, kan man få låne med hjem og stirre inn i skumringen til øye blir stort og våt! :-)

 

Det er stor forskjell på feks 42 og 56, jeg er fanatisk når det kommer til å ha mest lys i kikkertsikte såvel som i kikkertene mine. Men, til feks fjellbruk, bruker jeg noe helt annet, kikkert, kanskje 8x32, men 10x42 ville andre kanskje sagt er bedre. Og til feks reinsjakt trenger man ikke ha fokus på optikk med høy skumringsfaktor.

 

Jeg jakter mye hjort og rev, og ofte i månelys og ellers i forhold hvor jeg rett og slett har behov for de beste egenskapene for dette, og da blir valget mitt som det blir.

Jeg tenker at evt ekstra størrelse og vekt, veier opp for egenskapene.

Prøv noen kikkerter og se selv hva du og dine øyne trives med. Steiner, Kahles og Schmidt & Bender er også topp optikk!

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Det som er med 2,5-10x50 er at det blir ett kompromiss mellom skumringsegeskaper, hvor klumpete, vekt og forstørrelsesområde. Den er ikke best til noe, men brukbar til alt.

 

Når det er sagt så er ikke forskjellen i skumring så veldig stor mellom x50 og x56.

 

Lys / ikke lys - Selvfølgelig er det en fordel med lys hvis den kan "dimmes" sånn at det såvidt er ei glo. Har man ikke lys er det viktigere å velge riktig retikkel, med f.eks #4 og en 2,5-10x50 har jeg skutt hjort flere ganger etter at det ikke er mulig og skimte fjellene mot himmelen. Da er det MØRKT. Man er da avhengig av korte hold..

 

Hvis hoved delen av jaktsessongen din er elgjakt i dagslys og kanskje 1-2 turer på hjortjakt iløpet av sessongen ville jeg valgt x50.

 

Er det omvendt, du bor midt i hjorteterrenget og er ute nesten hver kveld fra September - jul, avbrutt av noen turer på elgjakt. - x56.

 

Og gjør som generaldfeld skrev, ta deg en tur til nærmeste butikk og lån med deg ett par kikkerter hjem og vurder forskjellen selv.

Link to comment
Share on other sites

Mye kommer også an på rifla. Har du ei tung rifle kan x56 være helt ok. Men, ei lett rifle vil aldri bli bra med en x56. Rifla blir topptung og i dårlig balanse. Da er det bedre med x50.

Og er det så mørkt at x50 ikke holder mål, da er det ofte på tide og gi seg uansett.

PS! Har 42, 50 og 56 i europeiske merker. De står på lett, middels og tunge rifler.

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt enig med deg mork. Jeg har noen rifler og noen kikkertsikter som jeg bytter rundt, alt etter sesong og type jakt. Feks, jeg har en Sako 85 Finnlight 308win, lett som bare det, den sitter den enten en Zeiss Victory HT 3-12x56 eller en Meopta Meostar R1 3-12x56.

Tunge og gode, jeg har aldri lidd av noen ubalanse i denne kombinasjonen, jeg skyter like godt med dette som jeg feks gjør med Browning X-Bolt 308win med en Swarovski Z4i 2,5-10x56 på toppen! Og skyter vel litt bedre med Sakoen på jaktfelt, men den veier jo mye mindre enn Browningen, og det gir utslag på stående skyting!

 

Nå tenker jeg også at 50 ikke bare er 50, alle kikkerter med åpning på 50 er selvsagt ikke like gode, det er store individuelle forskjeller, har man feks 4 kikkertsikter, med samme "styrke", og sammenligner, vil man ofte se store forskjeller.

I et gitt eksempel, hvor mørket er påtrengende og man skal enten skyte den hjorten eller den reven, kan faktisk en så liten forskjell som fra 50 til 56 utgjøre forskjellen på at skudd løsnes forsvarlig. Tatt i betraktning kvalitet på optikk er lik.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler sterkt å kjøpe med lys i retikkel. Var ute på kveldsjakt i helga. Knapt måne og overskyet, men heldigvis litt snø på bakken. Det var såpass mørkt at dyr måtte bedømmes med håndkikkerten og i siktet ble bildet grovt(synlige"pixler"). Siktet på vilt både med og uten retikkelbelysning og forskjellen var at det som ble oppfattet som en rimelig komfortabel skuddmulighet med lys i retikkelet (Zeiss Classic 3-12x56) ikke var det uten.

Link to comment
Share on other sites

Lys er en fordel, men ikke et must som mange skriver. Men siden så mange tror dette, så er det topp sikter uten lys, man kan gjøre de beste kjøpene. Ikke kjøp ett sikte med dårlig optikk, bare fordi man da fikk råd til ett med lys.

 

Min anbefaling til dette bruket er en 2,5-10x50

Link to comment
Share on other sites

Om du har gode jern sikter på børsa vil jeg egentlig anbefale å bruke de på elg jakta og heller bruke pengene på en kikkert som er mer dedikert til skumrings jakta. Skal jo mye til før man egentlig MÅ ha kikkert, og med begrenset budsjett må man gjøre kompromiss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...