Jump to content

Avstandsmåler 500 meter anbefaling


Scitech

Recommended Posts

Hei!

 

Vurderer å skaffe en avstandsmåler da marginene er små ved avstandsvurdering på 22lr/17hmr.

Lurer derfor på et par ting:

 

* Hvor pålitelig er en "god" avstandsmåler med tanke på avvik (over eller under 1 meter på 100 meter)?

 

* Hvilke merker kan trygt anbefales og hvilke bør man helst styre unna?

 

* Er det noen spesielle funksjoner på avstandsmålere som det er verdt å betale noen ekstra kroner for?

 

* Får man avstandsmålere som fungerer i "all" slags vær?

 

* Hvilke krav bør man stille til optikken i en avstandsmåler?

 

* Hvilket prisnivå bør man sikte seg inn på dersom man ønsker alle disse kriteriene oppfylt?

 

Tilbakemeldinger mottas med takk!

 

PS: Jeg ønsker en avstandsmåler som er pålitelig ut til minimum 500 meter (hvis det eksisterer), men jeg har selvsagt ikke planer om å strekke 22lr ut til disse holdene. Men nå som jeg først vurderer å kjøpe inn en avstandsmåler ønsker jeg noe som kan brukes på mer enn 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å ha noen bastant mening uten å ha testet de mange produkter der ute. Har på et vis klart meg i mange år med en Cobra 120, men den har sine svakheter. Dårlig ved nedbør og tåke, upålitelige målinger ved sol på snødekt mark, ingen forstørrelse og alt for sterkt lys i dot ved skumringsbruk.. Bruker nå en Zeiss PRF som ikke har disse svakhetene. Koster mer, men om forholdene er slik at det er mulig å bruke kikkertsiktet så klarer PRFen også å måle avstanden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Zeiss RF 10x45 er er fornøyd med den. Den har blitt brukt under alle forhold og viser seg pålitelig. Den er nøyaktig nok, siden +/- 1m er uvesentlig for utfallet. Neativt er bærestropp og veske, det bør byttes til mer robust kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Nikon måler, kjøpt på xxl for 1600kr(husker ikke i farta hva den heter).

bruker min sammen salongen og er kjempefornøyd. har kjørt endel testmålinger sammen med en dyrere leica måler og de viste samme avstand. målte på lengder ut til ca 500m(mener å huske den siste målinga var på 486m).

 

eneste som kanskje trekker litt ned er meget smalt synsfelt, men det gikk seg til når jeg ble vant til å bruke den.

 

til mitt bruk er den super! liten og lett, passer i lomma, kan velge mellom meter og yards i løpet av et par sekunder +++

har også brukt den i regnvær uten problemer.

 

når jeg skulle handle stod valget mellom denne fra nikon og den de har fra Phoxx. ble anbefalt Nikon sin da den hadde fått best tilbakemeldinger, samt at phoxx sin hadde enda smalere synsfelt enn nikon sin.

Link to comment
Share on other sites

* Hvor pålitelig er en "god" avstandsmåler med tanke på avvik (over eller under 1 meter på 100 meter)?

100% pålitelig. Måleusikkerheten er 1-2m på 1000m. De gangen jeg har vært med på å teste dette, som er en del, har vi aldri sett to målere vise forskjellig tall - de viser jo hele meter. Sikt samme sted = samme tall. Gå en meter fram, den viser en meter mindre...

Usikkerheten er størst pga. at man risikerer å måle noe som er foran eller bak det man ønsker å måle. Enten hvis målet er lite, eller om det er kvist foran.

 

* Hvilke merker kan trygt anbefales og hvilke bør man helst styre unna?

Vil du høre det? Blir du overrasket? Leica, Zeiss, Swaro... Vectronix om man har råd. Leica og Swaro har overlegen optikk i kikkertdelen. De har MYE skarpere bilde enn Zeiss og de igjen har mye skarpere bilde enn alle andre. Zeissen er dog mer lyssterk enn Leicaen. (Zeiss PRF 8x26 vs Leica Rangemaster)

 

* Er det noen spesielle funksjoner på avstandsmålere som det er verdt å betale noen ekstra kroner for?

Trykk, temperatur, vinkel - det er ting som betyr noe når en skal skyte, og vips, så er alle i samme dingsen, kjekt synes jeg. Noen har "ballistisk funksjon", oppfatter det som vas - men man vet selvo m man vil ha det eller ikke

Liten fysisk størrelse er ikke en funksjon, men kan være verdt å tenke på. Noen er store og klumpete.

 

* Får man avstandsmålere som fungerer i "all" slags vær?

Det er stort sett vanntette. I kraftig snøfall eller kraftig regn, eller tåke, så kan en oppleve at en likevel ser målet, men avstanden måles typisk til 50m eller så.

Målerene som bruker 1550 og 2060nm er mye mindre følsomme for dette enn 1060 og 905nm-laserene. Det er likevel et ikke tema, for alle sprotsbutikk-målerene er 905nm, og kun Vectronix er, og selv da, bare delvis, tilgjengelig for folk flest 1550nm.

De gangene jeg har opplevd at vi ikke kunne måle pga vær, har alle målere tilstede vært "blinde".

Kjøp helst en som er oppgitt å måle et godt stykke forbi det du ønsker å måle. Så slipper du å irritere deg unødig.

 

* Hvilke krav bør man stille til optikken i en avstandsmåler?

Det er det kun brukeren som kan avgjøre. Leica har god kikkertkvalitet på optikken, Zeiss har noe av det samme - jeg liker det. Gidder man å betale for det?

 

* Hvilket prisnivå bør man sikte seg inn på dersom man ønsker alle disse kriteriene oppfylt?

Skarp optikk, solid, vanntett, måler det den lover = Zeiss, Leica, Swaro, det koster - optikk er igrunnen et felt der en gjennomgående får akkurat det en betaler for.

Tidligere var det slik at de andre målerene kunne stoles på, dvs. de målte (og måler de så er det rett) ut til ca halvparten av de de var oppgitt til. En Bushnell 1200, målte 600 hver gang, 800 kanskje og 1000 av og til, men de har skjerpet inn dette nå - en Bushnell 1600 måler 1600 - yards.

Europeerne virker gjerne litt lenger enn de er oppgitt til. En Leica 1600, måler stort sett 1600m om du holder den i ro. PRFen måler 12-1300m, vet ikke hva den er oppgitt til.

Zeissen får du fra 4500,- ish og Leicaen for 6000-ish. Biltema har målere til under 1000-lappen, og de er akkurat like nøyaktige på det de måler. Bilder er grått, mørkt og ikke voldsomt skarpt, men den måler da 500m? (har ikke testet selv) men hører folk sier det.

Brukt europeisk kan være en ide. Ikke kjøp brukt, iallefall ikke eldre, "amerikansk". Europeisk er forresten også relativt. På min PRF 8x26 stod det "Carl Zeiss, Made i Japan"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for utfyllende svar og tilbakemeldinger. Leica, Zeiss og Swaro ser jeg er gjengangere. Har sett flere som har gode ting å si om Leica 1200, men denne har jeg ikke funnet. Er det slik at Leica 1600 er en nyere utgave evt?

 

Hvordan er holdbarheten til slikt utstyr. Tåler det å bli mistet i bakken uten at laseren forandrer oppførsel?

Link to comment
Share on other sites

M67 Har vært innom det meste.

Selv liker jeg leica 1600 til jakt pga størrelse og optikk. Solgte min for en stund siden, men kjøper en igjen nå.

Vectronix er nevnt. Utover å måle langt, har denne en kjekk funksjon hvor du kan få de tre sterkeste ekkoene i en måling.

Så ved mye luftfuktigheten/ tåke, får du typisk en måling på 30-60 meter og en måling av det du ønsker å måle.

Link to comment
Share on other sites

Den til biltema hadde helt sikkert holdt for meg i 95% av tilfellene, men det er den ene dagen hvor jeg ønsker meg noe mer jeg frykter :) Har sett litt på den Leica 1600'n, tenkte å dra innom en butikk for å klasse litt på den.

 

Er det noe særlig å spare på å kjøpe slike ting utenriks?

Link to comment
Share on other sites

M67 Har vært innom det meste.

Selv liker jeg leica 1600 til jakt pga størrelse og optikk. Solgte min for en stund siden, men kjøper en igjen nå.

Vectronix er nevnt. Utover å måle langt, har denne en kjekk funksjon hvor du kan få de tre sterkeste ekkoene i en måling.

Så ved mye luftfuktigheten/ tåke, får du typisk en måling på 30-60 meter og en måling av det du ønsker å måle.

 

Damn, det tenkte jeg ikke på her om dagen da jeg skulle knalle noen istapper i snøvær. Terrapinen ble servert noen stygge gloser da kan en si. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om det jeg ikke lander på en Leica, enten CRF1000 eller CRF1600. Er ikke rare prisforskjellen så kan muligens bare gå for 1600.

 

Noen som har førstehåndserfaring med en av disse og kan uttale seg om holdbarheten? Koster såpass mye at det kan være fint å forsikre seg om at dette er noe som holder en stund ved vanlig bruk. Hvordan håndterer disse regn, snø og ikke minst kulde (og eventuelt varme)?

Link to comment
Share on other sites

Ikke direkte det du spør om, men.. Har en gammel Leica 900 Scan. Jeg kjøpte den brukt for en god del år siden og den er sikkert ti år gammel. Den har vært brukt i alle vanlige temperaturer, -20/+40°C og alle værtyper. Ikke hatt noen problemer med den utenom det man vil få på alle målere. Måling i tett nok nedbør eller tåke gir problemer. Den måler under vanlige forhold så langt som den skal og litt til. Hadde den kunne vist flere enn tre siffer er jeg sikker på den ville klart over 1000m. Om holdbarheten på de nye er som de gamle er det etter min mening absolutt ikke farlig å kjøpe en 1600. Gå for 1600 om du føsrt skal ha. Mye enklere å bli kvitt og om du av en eller annen grunn vil det, de går relativt fort på Finn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Leica Rangemaster CRF1000. den har jeg hatt med på 2 sessonger reinjakt, der den ene kan kalles svømmende jakt i setesdalsfjellene, så vanntett er den. brukt den på jerve og gaupejakt vinterstid i minusgrader ned til 20-25. men som med alt som går på batteri burde man ha den på innerlomma for at den ikke skal bli fri for strøm for fort (ikke at jeg har opplevd det med min enda, som fortsatt går på batteriet som fulgte med). Ellers er den fast med på elgjakt og fjellrypejakt. veldig fin til å måle skyteavstander når man sitter på post før viltet kommer, slik at man kan sette seg en maxgrense på hvor man vil skyte.

 

Leica'en tar liten plass i sekken og er lett, så det er aldri noe spørsmål om jeg har plass til den. Har vell hatt den i snart 4 år og det har ikke vært noe trøbbel med den.

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre så mange positive tilbakemeldinger på disse. Ikke at det overrasker, siden jeg har forstått at Leica er dytkige på dette området. Fint å høre at folk faktisk bruker de også etter å ha kjøpt inn, og at det ikke blir liggende i skapet. Som påpekt har det vell litt med størrelsen å gjøre

 

Da blir nok Leica 1600 første post på jaktbudsjett 2015 :winke1:

 

Takker for alle innspill og tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...