Jump to content

Prøve links billigst mulig. O/U Rett stokk? Pumpe?


DvaskSlask

Recommended Posts

Var på skytebanen i går for for første gang i forbindelse med jegerprøven, og vi fikk skyte en del. Jeg er høyrehendt, skøt luftgevær med høyreøyet tidlig i tenårene, og rechts føles mest naturlig. MEN... Har venstredominert øye, og høyreøyet ser jeg dårlig på. Blir litt blurry og litt tåkete.

 

Knuste dog en del duer med høyreøyet likevel, skøt også en dobbel. Problemet er at jeg tidvis sliter med å finne dua, og at jeg sliter med å selv se at jeg treffer dua. Hadde neppe vært noe problem på jakt, men har planer om å skyte kanskje 1000? skudd på lerduer før høsten.

 

Siden jeg er nybegynner med hagla ønsker jeg å teste links billigst mulig for å se om jeg kan klare å bli vane med det. Finnes det O/U hagler med rett stokk som funker bra også til links? Sliter med å finne veldig billige links O/U.

 

Alternativet er vel pumpe, de har vel som regel rett stokk? Men da er problemstillingen hvordan sikringen er og at den skyter ut hylsene feil vei?

 

Remington 870 kommer i links, til ca. 5000, men hadde håpet å komme under den prisen også. Kan godt være skikkelig dritthagle så lenge den funker, siden det kun er for test før jeg kjøper ei skikkelig hagle.

Link to comment
Share on other sites

Brukt pumpehagle på finn, billigste for tiden er vel en Mossberg til 850kr.

 

Fortell hvor i landet du er, kan jo være en kammerbruker kan låne deg en børse så du får prøvd.

 

EDIT-og den var solgt; men søk på "pumpehagle" så finner du et bra utvalg til snille priser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig om at mossberg er ett alternativ hvis du vil ha lett opperativ sikring og stokken justerer du ved å legge inn skimsplater mellom kolbe og låskasse.

Her er ett utvalg fra finn.no, både pump og halvauto.

http://m.finn.no/bap/forsale/search.htm ... 8#54214295" target="_blank" target="_blank

Du får prøve min hvis du er innom Helgeland.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Kan jeg tolke dette som at pumpehagler alltid kommer med rett stokk, og alltid bør fungere greit til links? Stokkmessig hvertfall? Moseberg er nok et godt tips ja. Hvor stort problem blir det med at hylsene kastes til feil side? Vil jo helst ikke ha de i ansiktet :lol:

 

Holder til i Sarpsborg, men vil helst ha en egen hagle siden jeg nok trenger å prøve over tid.

 

Hva med O/U? Finnes de med rett stokk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter links og kjenner meg igjen i problemet ditt. Er høyrehendt, men ser dårlig på høyre øye. Problemet med at pumphagle eller halvautomatiske hagler kaster ut på høyresiden er veldig lite. Jeg har skutt masse med både pumphagle og halvautomatiske å har aldri fått patronen i ansiktet ol. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke være tverrsikker hær,.. men du er jo høyrehendt og sier at det føles mest naturlig å skyte fra høyre skulder.- Du skjøt jo en double også.

 

Vil ikke en tur til optiker være en bedre løsning? - Eller helt enkelt knipe igjen venstre øye når du skyter.

Selv om dette ikke er helt optimalt (skyte bare med ett øye), så ser jeg dette som et mindre handikapp, enn det å lære meg skyte fra venstre aksel.

Det er nå min tanke om dette, men er selv veldig "høyre-hendt".

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det er akkurat det som gjør at jeg vil teste links billigst mulig.. At jeg ikke er tverrsikker. Om jeg kjøper en Pumpehagle med rett stokk kan jeg jo fortsatt bruke den rechts på sjøen f.eks. Om links funker dårlig.

 

Ser rett og slett blurry om jeg lukker venstre øyet, så sikkerhetsmessig er det vel heller ikke helt optimalt. Vi snakker et høyreøyet med brillestyrke 3,75 og et venstreøyet så og si helt normalt.

 

Ønsker å prøve links, men er skeptisk til om motorikken vil fungere links :-) var på XXL å forsøkte å kaste opp en linkshagle et par ganger, og det virket ikke SÅ problematisk å få til egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en leirduebane i nærheten av der du bor, så forhør deg om de har utlånshagler og kanskje en pumpe, for da får du testet, eller kanskje noen der har en du kan få låne og prøve noen serier med.

Da får du ett vist inntrykk av om det vil fungerer og gir deg da ett inntrykk om det er verdt å invistere i egen pumpe for fortsatt trening.

Ser for meg mange fordeler ved å greie å mestre kunsten å skyte fra begge skuldrene, feks når du jakter fra kajakk for da kan du få til lengre sving til begge sider og det samme hvis du på sjøjakt sitter på en trang post under en bergskrent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært (eller er, i grunn) i samme situasjon. Har venstredominant øye og ser i tillegg bedre på det enn med høyre (er nærsynt med ca -1,25 på venstre og ca -2.00 på høyre, i tillegg til at jeg har skjeve hornhinner, som ikke gjør det særlig bedre akkurat). Forskjellen er at jeg er (mest) venstrehendt. I alle år har jeg skutt med høyre, og det har blitt en vane.

 

For et par, tre år siden ble jeg mer obs på dette. Det etter en god del helt merkelige bomskudd på dyr. På skytebanen gikk det veldig fint, men i stressede situasjoner ble det noe helt annet. Jeg klarte å bomme på stillestående rev på 50 meters hold med en .222 som rett før hadde samlet 7, 8 mm på banen (bommet på fire av fem rev på under 90 meters hold den vinteren. Den femte døde i smellen, men treffet ble i nakken i stedet for midtskips). Merkelige bomskudd med hagle på fugl, gjorde at jeg klødde meg i hodet litt vel ofte (kanskje derfor jeg har fått mindre hår på huet de siste årene...). Raske skudd på korte hold - treff, skudd på lengre hold med god tid - bom. En kan trygt si at jeg fikk rimelig dårlig selvtillit etter slike skudd, spesielt med rifla.

 

Etter disse "merkelige" episodene, var det en som lurte på om jeg hadde venstredominant øye. Tross alt er jeg jo venstrehendt, og det er mest naturlig at man har dominant øye i forhold til hvilken hånd som dominerer. Hadde aldri tenkt på det selv, men da ble jeg obs på det. Tenkte at dersom jeg konsentrerer meg voldsomt om å glemme venstreøyet, knipe det hardt igjen og være fullt fokusert, ja da ville det gå bra. Neste mulighet for skudd mot vilt kom på beverjakt samme våren. Det dukket opp en tass, som krabbet på land. Jeg brukte veeeldig lang tid på å sikte og tenkte veldig på å konsentrere meg skikkelig. Til slutt gikk skuddet. Jeg siktet midtskips på venstre side. Treffet var i høyre hofte.... Hvordan i all verdens rike det var mulig, vet jeg ikke, men jeg har i hvert fall en teori...

 

Teorien er at i det jeg skal trekke av, samtidig som jeg er stresset (eller at adrenalinnivå/spenning stiger), mister jeg automatisk fokus fra høyre øye til venstre. Det venstre øyet er lukket igjen, samtidig som jeg "mister" synet på høyre. Altså skyter jeg nærmest i blinde. Den beveren må ha fått været av der jeg satt og kastet seg rundt i det jeg trakk av. Siden jeg holdt børsa rolig, gikk skuddet der jeg siktet, men blinken flyttet seg uten at jeg faktisk så det. Heldigvis døde beveren etter et par spark, men den følelsen etterpå gjorde at jeg der og da bestemte meg for at nå er det slutt med høyreskyting.

 

Jeg solgte først hagla, en nydelig Fabarm o/u. Kolben på denne var langt fra nøytral, så dessverre var det ikke noe poeng å prøve venstreskyting med den. Fikk låne en nokså nøytral (Ruger Red Label) av Malle, her på forumet, og jommen ble det ikke ca 15 treff på første forsøk (husker ikke helt, men det funket jo bra). Det føltes helt bakvendt ut å skyte med venstre, så det ble noen blind-monteringer før jeg gikk i "ringen". Det endte med at jeg kjøpte meg en brukt Beretta halvauto (har aldri likt halvauto, men det var mest praktisk). Denne kunne shimses om, noe som jeg så på som en fordel siden den kunne shimses tilbake dersom det ikke funket. Kolben er likevel nokså nøytral etter justeringen. Jeg ville altså ikke gå for o/u før jeg hadde prøvd skikkelig.

 

Etter dette har jeg også kjøpt meg links storviltrifle. Det første jeg noensinne skjøt med denne, var en hare på over hundre meters hold i nattemørket en februarkveld. Fra merkelige bomskudd, hvor det nesten var vanskeligere å bomme enn å treffe, ble det første viltskuddet med linksrifle suksess.

 

Det første skuddet med linkshagle gjorde at en ringdue måtte bite i kornet, skudd nr to fikk samme resultat. Skudd nr tre ble bom, men første skudd på skogsfugljakta førte til at ei røy fant bakken ganske fort.

 

For meg har det altså gått bra å bytte over, men jeg kommer til å gi hagla til datteren min, og kjøpe meg o/u i stedet. Jeg misliker sterkt halvauto, og denne føler jeg kanskje har gitt meg mer hodebry enn å bevise suksess, siden jeg nesten ikke treffer noe som helst på leirduebanen. 5 - 8 duer er ikke akkurat imponerende. Fikk 5 da jeg prøvde med høyre. Den passer nok dårlig, selv etter shimsing). Sannsynligheten for at de få fulgene jeg har skutt bare er flaks, er enorm. Uansett, jeg har blitt mer vant til å skyte med venstre, og det blir mer naturlig for hver gang. Jeg skyter fremdeles like godt på banen med høyre, men det er uaktuelt å bruke den skuldra i skogen. Til det blir jeg for usikker med tanke på tidligere rare bomskudd. Forhåpentligvis kan halvautoen passe bedre til frøkna enn meg. Ellers kan jeg jo bruke den som spett eller noe... En detalj som kan ha betydning er dog at jeg skjøt ned to duer forrige august, med veldig god tid og mye sikting på god avstand. Der jeg bommet før, traff jeg nå. Dette har neppe med hvor godt hagla passer, men heller om øyet "passer". Det var godt å finne ut at jeg faktisk ser når jeg skyter, ikke bare før og etter.

 

De jeg har pratet med om dette med dominant øye, har alle sagt at jeg bare må bytte og aldri se meg tilbake. Traff på en eldre baneskytter for noen år siden. Han hadde merkelige sikter på Saueren sin. Både forsikte og baksiktet stakk ut mange cm til venstre. Han fortalte at han var høyrehendt, men hadde venstredominant øye og skiftet for å skyte bedre. Nå pratet jeg ikke mer om akkurat det, i hvert fall husker jeg ikke det nå, for det må vel være nærmere ti år siden, men hvorfor dette byttet? Sannsynligvis fordi han også "mistet" synet i pressede situasjoner, for baneskyttere opplever jo noe av det samme i konkurranser som en jeger i skogen, nerver og stress.

 

Dette rare opplegget tenkte jeg på da jeg selv fant ut at jeg måtte gjøre noe, men det endte altså med å skifte skulder i stedet for å gjøre om siktene.

 

Min konklusjon er i hvert fall at det var riktig for meg å bytte om og aldri se meg tilbake. Jeg blir "blind" i stressede situasjoner om jeg bruker høyre. Nå er selvsagt folk forskjellig satt sammen, så det kan hende andre opplever noe annet, men det er i det minste min erfaring med problemet.

 

Kanskje har jeg et øye som dominerer veldig, mens andre har det mer nøytralt? Jeg er ingen optiker, men noen klarer å skyte med begge sider og treffe godt, noen opplever ikke samme stressnivå osv osv. Så prøv først, men tenk også på at det å være på skytebanen uten særlig press og nerver ikke er det samme som å se på rev på åtet eller se fuglen rase ut noen meter unna. For meg er det i hvert fall ikke det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...