Jump to content

Jakt hos Opplysningsvesenets fond


BearBeer

Recommended Posts

Er det noen som vet hvordan man får kjøpt jaktrett av Opplysningsvesenets fond?

Lyses terrengene ut offentlig noen plass?

Jeg har prøvd gjennom Norskog, men får lite konkret respons. Hvis noen har tips så hadde det vært interessant.

 

(Jeg postet under storviltjakt, men det kunne like gjerne vært småvilt bare flytt om det ble feil)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, men det har jeg prøvd. Jeg fikk et vagt svar om at terrengene var leid ut på åremål og at det ikke var noe ledig. Kirken har mange eiendommer så jeg synes det var rart at ingen av åremålene skulle fornyes det aktuelle året. Derfor hadde det vært interessant å høre om noen hadde tips.

 

Ovf er jo et felleseie litt som Statskog, men jeg synes det er krevende å finne ut hvordan de leier ut terrengene, hvor de lyses ut, vilkårene m.m.

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen for et kreativt svar DoctoRoy, men det siste svaret er sånt som får dama til å frese at "tippe det kan hun gjøre selv" :wink:

 

Jeg hadde håpet å få mere tips. Skogen til Opplysningsvesenets fond er ikke regulert av Forskrift om jakt, felling, fangst og fiske på statsgrunn utenfor statsallmenning. Selv om det har vært splid om fondet er Statlig eller ikke. Fondets formål er regulert i Grunnloven. På statsgrunn må "ressursen utvikles med sikte på å sikre allmennhetens adgang til jakt...."

 

Opplysningsfondet eier mye skog. Totalt sett eier fondet ca. 860.000 dekar skogareal, hvorav ca. 490.000 dekar er produktiv skog. Skogen er fordelt på 390 eiendommer, spredt over hele landet, men med et arealmessig tyngdepunkt på Østlandet og i Trøndelag.

 

Jeg er selv veldig glad i Inatur og skulle ønske at jakt ble tilgjengelig der i så stor grad som mulig. Deler av Ovf sine eiendommer har jeg fått tilbakemelding om at er særlig tilrettelagt for et betalingsvillig marked og noe skal være tilgjengelig gjennom lokale jegerforeninger og grunneierlag.

 

Siden de har relativt mye eiendom på Østlandet så kunne det vært et fint supplement til Statskog.

 

Edit: stor g i Grunnloven

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Hvor i Grunnloven??

§116 faktisk :roll: Men først og fremst i Lov om Opplysningsvesenets fond

 

 

§ 2.Formålet med lova

Lova skal sikre at fondet kjem Den norske kyrkja til gode og at verdiane blir bevarte og gir avkastning i samsvar med Grunnlova § 106.1

1 No Grl. § 116.

 

Skogen til Opplysningsvesenets fond er ikke regulert av Forskrift om jakt, felling, fangst og fiske på statsgrunn utenfor statsallmenning.

Det følger jo av at lov står over forskrift, loven jeg viser til står over forskriften om jakt, felling ,fangst osv, - og forskriften kommer derfor ikke til anvendelse slik jeg ser det (selv om den burde det)

 

Så kan man jo diskutere hvor vettugt det er i et moderne samfunn å ha en stort statlig fond som skal være til gode for kun et av mange (over)trossamfunn?

 

Fant denne sånn på tampen, kan jo kanskje brukes til noe:http://ovf.no/content/download/13470/74388/file/Ovf-forvaltere%202015.pdf

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

....og så selv grunnlovslovteksten:

§ 116.

Så vel kjøpesummer som inntekter av det gods som er benefisert geistligheten, skal bare anvendes til geistlighetens beste og til opplysningens fremme. Milde stiftelsers eiendommer skal bare anvendes til gagn for disse.

 

@BearBear:

Har sjekket litt rundt det som heter Kyrkjeteigane i Gloppen kommune. Der er det miljøavdelingen Hos Fylkesmannen som har forvaltningsansvaret. Disse teigene tilhører - etter det jeg har fått opplyst - Opplysningsvenets fond. Det vil kanskje være miljøavdelingene rundt hos fylkesmennene som sitter med forvaltningsansvaret for alle kirkens utmarker? For de som ønsker å jakte på disse utmarksområdene kan en henvendelse til Fylkesmannens miljøvernavdeling muligens falle positivt ut i så henseende?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Opplysningsvesenets fond er skipa ved lov 20. august 1821." Står det i "Lov om opplysningsvesenets fond". Da burde det være selvforklarende at utøvingen gjennom et fond som opprettes i 1821 ikke nevnes i 1814.

 

Da fondet ble opprettet var kirken en del av staten - det er den ikke nå.

 

"I 1996 fikk fondet en ny lov som sa at avkastningen skal komme Den norske kirke til gode og at salg og utleie skal skje på markedsmessige vilkår.

Da fondet i 2001 ble et eget forvaltningsorgan fikk det også eget styre."(Fra Opplysnigsvesenets hjemmeside)

 

Dette har forsåvidt lite med jakt hos OVF å gjøre - så jeg foreslår at spesielt interesserte lager en egen tråd for diskusjon rundt Opplysningsvesenets fond som eget rettssubjekt.

Link to comment
Share on other sites

Da er Norskog kontaktet og svar mottatt (i utdrag):

 

"NORSKOG har avtale med Opplysningsvesenets fond om forvaltning av fondets skog og utmark til 31.12.2015. Deretter vil fondet via datterselskapet, Clemens Skog AS, kjøre forvaltningen i egen regi med eget forvalternettverk i hele landet."

Oversikten over den enkelte forvalter ligger i ckorn's post lenger oppe i tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Her har det skjedd mye siden sist jeg leste denne tråden. OVF legger ut anbud på Doffin og der kan man lese om forvaltningen av jaktrettighetene også. Mye som ligner på info som andre har skrevet tidligere i denne tråden. Det var særlig ett dokument med mye beskrivelse og føringer, men det er jeg ikke kar om å finne igjen nå. Alt skal selges til markedspris og det var egen omtale av avtaler som er inngått med lokale njfflag.

 

Jeg har lurt på hvorfor Njff ikke er hissigere når det gjelder å lette allmenhetens tilgang til OVFterreng, men kanskje de ønsker å sikre avtalene for lokale njfflag.

 

Jeg for min del håper mer og mer blir lagt ut på Inatur.no, men nå meler jeg min syke mor eller hva det heter :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjenner er kar som jakter på et slikt hjorteløyve i OVF. Han har hatt dette løyvet i en del år. Kommunen her utlyser et løyve i samme jaktfelt for salg, med loddtrekning blandt søkere. Spurte vedkommende om hvordan han søkte på løyvet, da ble han litt uklar og vag, og småflau. Han mumlet noe om at det var en kar som ringte og lurte på om han ville forlenge avtalen. Det hører med at han har jobbet 30+ år i kommuneadm........ og aner ikke hvem han snakket med. Forøvrig feller han aldri dyret han jakter på:))

Så dette temaet er ganske interessant ja.

Link to comment
Share on other sites

I vår kommune, (og i dei grannekommunene eg kjenner til), er ikkje OVF sine eigedomar store nok eller godt nok arrondert til at dei på eigen hand kan verke som forvaltningsområde. Dette gjaldt ellers også for ein del Statskog-eigedommar som no er seld til private. Desse eigedomane er med i lokale grunneigarlag som omset jakta på forskjellige vis utfrå sine formål og vedtekter. Gjerne ut frå "marknadsmessige målsettingar".

Grunneigarlaga er gjerne i sin tur med i større driftsplanlag som styrer avskytinga på storvilt. I vårt lag er jakta stort sett på femårskontrakter for at jegerane ogå skal ha langsiktige interesser i valda dei disponerer.

Skogforvaltninga i kommunen, (skogbrukssjefen/konsulenten), har eit fagleg ansvar i høve driftsplanlaget, og i vårt tilfelle er også oppsynet i den lokale statsallmenninga sterkt involvert i og med dei har utdanning innan viltforvalting og ansvaret for denne i ein stor del av kommunen.

 

OVF sine skogar eksisterer her altså berre som ein deltakar i eit grunneigarlag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...