Jump to content

Skyteprøve storvilt når opplæring


EvenHJ

Recommended Posts

Hei, (ny på forumet så si fra om jeg har gjort noe galt allerede :D )

I høst var jeg på elgjakt med slekta. Er 15 år så gikk bare drev. Jeg synes det var artig og ønsker å delta/skyte neste høst selv. (Fikk forresten 3 dyr 8)) To av slektningene mine har tilbydd seg å ha meg med på opplæring neste år, begge utfyller kravene. Jeg skal ta Jegerprøven nå i mars og regner med at det går bra. Jeg har lest endel på nettet på skyteprøva og har funnet ut av man bør skyte opp med geværet/(rifla) man skal jakte med. Det er her det blir litt vanskelig, jeg bor i møre og romsdal mens min ene onkel bor i Oslo og den andre oppi Nord-Trønderlag. Når man er på opplæring må vel jeg låne riflen til en av de to, jeg har jo ingen våpen selv og må være min. 16 for våpen) Er det slik at jeg ta skyteprøven med rifla man skal bruke på jakt? Kan jeg skyte opp med en rifle jeg ikke skal bruke på jakt? Når man har jegerprøve + skyteprøve + "opplærings-mann" har vel jeg alt jeg trenger eller? Jeg fyller 16 rett før jakta (neste høst), kan jeg ta skyteprøven når jeg er 15?

 

Takk for alle svar, grønning trenger hjelp :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Våpenet du tar skytterprøva med blir ført inn i jegerkortet ditt som våpenet du skal bruke, evt må du låne ett våpen av hver onkel og skyte opp med begge så du har begge i jegerkortet ditt.

 

§ 6 Opplæring i jakt og fangst:

Den som i løpet av kalenderåret fyller 16 år og fram til fylte 18 år kan delta i storviltjakt, unntatt lisensfelling, med våpen i opplæringsøyemed når vilkårene i første ledd bokstav a og b er oppfylt, jf. dog lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 29. Det stilles i tillegg krav om bestått jegerprøve og skyteprøve for storviltjegere.

 

Så ja du kan ta storviltprøven så lenge du fyller 16 det kalenderåret.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Først må du ta de 30 treningskudda (over 2 dager) og dette må kunne bekreftes på banen du skyter opp evt få noen som kan låne våpenene til de du skal være med å jakte med og skyte opp hos din lokale klubb hvor du kan avlegge prøven.

Nei du må ha jegerprøven først.

 

Nei du må være 16 i det året du skal jakte om det er før eller etter jakta er irrelevant bare det er det året a.k.a kalenderår ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar fra begge to! Så da må jeg reise dit de bor for å låne våpenet deres og skyte opp der da. Må man ha tatt Jegerprøva før skyteprøva? Må jeg være 16 år for å ta skyteprøva? Har bursdag 3 dager før jakta :)

 

Du får ikke tilsendt jegeravgiftskortet før jegerprøven er bestått. Det er denne som det skal bekreftes oppskyting av hvert enkelt våpen på. Treningsskudd kan du få registrert på egen seddel der du deltar i jegertrening.

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke tilsendt jegeravgiftskortet før jegerprøven er bestått. Det er denne som det skal bekreftes oppskyting av hvert enkelt våpen på. Treningsskudd kan du få registrert på egen seddel der du deltar i jegertrening.

 

Fullt mulig å få bekreftet prøveskudd og prøve på egen lapp.

Glemmer stort sett alltid jegeravgiftskortet når jeg er på banen og har ikke problem med å få en lapp med prøven istedet.

Link to comment
Share on other sites

Om ingen romsdalinger kan hjelpe en ungdom til å få skutt litt blir jeg skuffet gitt!

3-4 skytterlag; og flere jeger og fiske foreninger innen buss/moped-avstand fra Molde sentrum.

Hiv deg gjerne med på 15meter innendørs hos et skytterlag, utrolig god trening. Mener det er bane på Molde sentrum.

 

Oppsummering; minimum 30 treningskudd med våpen i kaliber godkjent for storviltjakt, fordelt over minst to dager. Skyteprøven må avlegges med det våpenet du skal jakte med. Du kan skyte prøven før du betaler jegeravgiften ( forsåvidt før du gjennomfører jegerprøven også).

Link to comment
Share on other sites

Nei, du trenger ikke å betale jegeravgift under opplæringsjakt, jfr. §7 i Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

 

§ 7.Fritak for jegeravgift

Den som med hjemmel i § 6 er under opplæring i jakt eller fangst er fritatt for å betale jegeravgift.

Miljødirektoratet kan etter søknad frita for betaling av jegeravgift i enkelte særlige tilfeller for å ivareta et allmennyttig formål.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-03-22-313

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...