Jump to content

Problemer med settedybde på tennhetter


Leonidas

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg bruker en håndholdt Lee Auto-prime for å sette inn tennhetter.

Denne har fungert problemfritt i flere år, men nå er det plutselig ikke mulig å få tennhettene langt nok inn. Uansett hvor hardt jeg presser, så står tennhetten litt utenfor bunnen av hylsa. Er det noen andre som har opplevd lignende?

Jeg har demontert verktøyet og sjekket, men jeg klarer ikke å se noe som er feil. Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor tennhettene ikke lenger går helt inn i hettelomma på hylsa.

 

Til info så bruker jeg Normahylser og Federal 210 tennhetter.

 

Dersom nytt verktøy er eneste medisin, hvilken modell anbefaler dere?

Link to comment
Share on other sites

Dersom nytt verktøy er eneste medisin, hvilken modell anbefaler dere?

LYMAN - E-ZEE PRIME HAND PRIMING TOOL

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf ... /749101805

 

Jeg kan ikke gå god for slitestyrken ennå men den er behagelig i bruk og ligger godt i hånda.

 

RCBS har også en som er grei.

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=9C3

 

Jeg har den billigste til LEE liggende i reserve men i min hånd så er den smertefull å bruke

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva med dybde på hettelommene? Har merket at Remingtonhetter i .308 Normahylser viser lignenede tendenser, dvs hetta ligger fra flush til å stikke ut kanskje opp til en tidel. Merkes ved noe motstand i siste del av ladegrepet. Har ikke brydd meg noe om det da skuddene kun brukes i boltrifle. Ser ikke ut til å påvirke funksjon. Mener jeg målte høyden på hettene og fant ut at Remington sine bygde mer enn CCi hetter. Kan det hende du må finne hetter med mindre byggehøyde. Antar at det går å frese lommene dypere også.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være slitasje?

 

jeg får nok skaffe meg en ny

På RCBS setteren jeg har så har jeg hatt et lignende problem. Denne setteren har en pinne som trykker under hetta og skyver den inn i hettelommen. Siden jeg kom fram til at hettene må bli satt dypere dersom pinnen er lenger (smart hva :roll: ), så har jeg forlenget denne pinnen.

 

Legg pinnen på en ren ambolt, eller lignende, og slå på den med en en hammer mens du ruller den fram og tilbake så den ikke blir flat eller skjev. Her kommer materialkvaliteten inn, hvor hardt skal du slå osv... og du må finne litt ut av det selv.

Iallefall så er dette en temmelig enkel måte å forlenge denne pinnen 1/10mm eller så, uten avansert verktøy eller kostnader.

 

Jeg tror ikke pinnen slites, men det er flere ledd i isetteren som helt sikkert slites noe, og som gjør at hettene ikke kommer like dypt etter noen år og noen flere tennhetter.

 

Selv om jeg renser hettelommene, så er det samme problemet

Det kan hende at lommene ikke er dype nok, og da vil det hjelpe å "frese" de dypere, med verktøy som er laget for det. Det fås kjøpt hos Sinclair f.eks.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det hylser fra Norma som tidligere har vært fabrikkladd Jaktmatch?

 

Hvis tilfellet har jeg hatt samme problemet med mine 9,3x62-hylser.

Opplever at hettelommene er svært grunne på disse hylsene og at man måtte presse de flere ganger og rotere hylsen for hver gang for å unngå at de kom litt skjevt inn og stakk utenfor.

 

Problemet forsvant helt ved overgang til Lapuahylser.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips og innspill.

Etter nærmere inspeksjon av tennhetteverkøyet ser det ut som det hele kan skyldes en liten slitasje på metalldelen som presser "stempelet" opp. Dette er delen som sitter mellom hendelen og stempelet/stanga som er i kontakt med tennhetten. Det kan virke som at denne slitasjen gjør at stempelet ikke lenger går langt nok opp.

Ergonomien på tennhetteisetteren har jeg aldri vært fornøyd med uansett, så jeg bestilte ny hos hjemmelading.no i går. Det vart en slik, http://leeprecision.com/ergo-prime.html" target="_blank, så kan jeg gjenbruke hylseholderene fra Lee.

 

Det kan nok også være et poeng at Normahylsene har grunnere hettelomme enn Lapua. Dette skal jeg teste ut. Mulig det kunne vært kjekt å ha et verktøy for å utvide hettelommene noe. Har vel lest flere steder at det er fy-fy med tennhetter som stikker litt ut av hylsebunnen, men jeg har aldri opplevd problemer med det på skytebanen. Flere patroner jeg har laget, har jeg sett at "vipper" litt på bordet pga litt utstikkende hette, men jeg har dristet meg til å prøve de. Hvor stort er egentlig dette problemet? Er det kun risiko for klikk, eller kan det være et "sikkerhetsproblem"?

Link to comment
Share on other sites

Er det kun risiko for klikk, eller kan det være et "sikkerhetsproblem"?

Det med settedybde skal du ta alvorlig.

Tennhetter skal sitte litt dypere enn hylsebunnen slik at det er litt rom for produksjonsavvik og du kan lett kjenne med fingertuppen

at tennhetta sitter litt dypere.

 

Denne youtube snutten sier litt om potensialet for problemer:

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet en lot på 50 Norma hylser 20 ganger, og jeg oppdaget at tennhettene ikke gikk like langt inn etter omtrent 10 omladinger. Det viste seg at trykket fikk bunnen av hettelommen til å bule ut. Dette fikset jeg på billigmåten ved å ta en flatskrujern bit i en drill og gjøre hettelommene flate igjen. Da normaliserte tennhettene seg, men prosessen fjerner metall fra hylsen og man må ha i bakholdet at man reduserer sikkerhetsmarginen noe ved å gjøre dette. Om dette er det samme som du opplever vet jeg ikke, men det er jo en mulighet for det siden problemet kom snikende over tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...