Jump to content

hjort for løshund


løshund

Recommended Posts

leser inlegget til graahund med stor iver, skal jakte elg på fredag med bikkja i et terreng med mye hjort og mye elg, noen som har erfaringer rundt det at hunden klarer å stille hjort visst han skulle finne på å fly etter det? må det være store brunstige bukker for at de skal stå for hunden?

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig lite peiling på dette,men vil tro at spesielt piggbukker er lette å stille :) .Min eks svoger kastet stein på en åring,men ikke faen om den flyttet seg :roll: .Han dro hjem og spiste middag,så opp i skogen med rifle 8) .Bukketufsen sto på samme sted,hynnel på 57 kg hvis jeg husker rett.Har selv skutt piggbukk som oppførte seg litt snååålt :wink: ,tror de blir litt rare etter brunsten er over og storbukkene roer seg.Lykke til med spennende stålos :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hmm, ville tro det var me piggbukker som me piggokser, maraton over alle hauger.. men takk, reiner med en stålos eller tre denne dagen men sannsynligvis på elg :)

 

ja ville tro det var store brunstige bukker som ble stående for hunden.. hadde ikke vært feil med en stålos på en kronhjort nei :D

Link to comment
Share on other sites

Elg og hjort er to helt forskjellige dyr å jakte på,jeg kunne skutt låven full av dum elg 8) .Løshundjakta går nok mye på hvordan bikkja jobber,målbruk,volum og intensitet.Litt det samme som med drivende hund på hjortevilt,grovt mål og rolig tempo (basset) da turer viltet fint.Full fres med Drever så blir kvelden lang :oops: .Har hatt begge raser,men liker laange kvelder best :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er som "villdyret" sier. mye er opp til bikkja. de dreven elg hundene tar det veldig rolig i uttaket og øser rolig på etterhvert. De får ofte elgene til å stå i uttaket det samme vil nok tildels være med hjort, men de er værre. Men de står de også hvis en er heldig og har ei dyktig bikkje. Jeg har desverre ei jemt tispe som er altfor hard i uttaket så de står sjelden og reiser ofte på langtur med engang :(. Det er ei plage på små terrengene her på sørlandet. Derfor er det ei ny ei i hundegården på 5 mnd :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Det er vanskelig å få hjorten til å stå for hund. Enkelte store bukker står for hund under brunsten, men det er ikke vanlig. Jeg har bare opplevd det selv en gang.

 

Der er jeg helt enig. Har aldri opplevd det før nå i høst, men har hørt om det før. Så det går ann !!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei! Har ei gråhundtispe på 1,5 år.Hadde igår stålos i tre kvarter på en kronhjort,Sto på samme plassen fra uttak til jeg støkte.Var innpå 50 meter,men altfor tett til skuddsjanse!Synd,ho hadde fortjent den! Har vært litt redd for at hu kunne være litt hard i uttaket,men tyder absolutt ikke værst! Gleder meg allerede til neste høst:-)

Link to comment
Share on other sites

Ikkje at eg har breitt og godt grunnlag for å uttala meg, men her høyrer eg om stålos på hjort kvar einaste høst, og det på alle kategoriar dyr. Men større bukkar er no i overtal, men kanskje ffordi det er dei ein får høyre om? Eg har ein teori om at så lenge hjorten kjenner seg overlegen hunden så kan det stå lenge og godt, og difor er forsiktige hundar som ikkje provoserar kanskje å foretrekke? Uansett så er viktigaste årsaken til å lykkes at man jakter mye, det gir grunnlag for flere tilfeller og til slutt så lykkes det.

Legger ved noen bilder fra i fjor.

 

Venter på uttak :)

281gg36.jpg

Detta er da ingen elg Pia... :shock:

4vo279.jpg

Får nå få litt skryt lell da, flink bisk Pia :D

fy1itu.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter elg på østlandet og det hender det er en streif-hjort i blandt(noen år i mellom). Vi hadde en stålos/ganglos for ett par år siden som vi mistenker at var en hjort, losen gikk og turet i små runder, det gikk ikke fort, losen flytta seg mye i løpet av losen, men den flytet seg ikke over ett stort område. Etterhvert ga losen seg og bikkja kom tilbake. Og jeg er sikker på at hadde det vært elg så hadde bikkja holdt på den! :) Hadde det vært rådyr hadde det vært ett annet mål i bikkja(lysere bjeff).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gikk laushundprøve med karelern i dag . Fast i uttaket, to støkkinger med over 30 min los på gjentak etter begge støkk. dro skikkelig etter vindstøkking 3edje gang. Er andre gang jeg er borti hjort med mine hunder og har 100% stålos og 50% felling :D:D

 

ja, er litt stolt og kry nå :)

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...