Jump to content

8x57IS fra 1944.


WinchesterM94

Recommended Posts

Jeg ville ikke skutt dem, kulene er oftest med stålmantel som er kobberplettert med ganske tynnt kobberlag. Slitasjen i løpet kan derfor bli større enn du setter pris på.

Les merkingen på pakken også, noen av disse patronene var svært hardt ladd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke skutt dem, kulene er oftest med stålmantel som er kobberplettert med ganske tynnt kobberlag. Slitasjen i løpet kan derfor bli større enn du setter pris på.

Les merkingen på pakken også, noen av disse patronene var svært hardt ladd.

 

Har testet med magnet de har ikke stålkjerne...Hmm er ikke så god i tysk hva bør jeg se etter av merker osv?

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare det, men hylsene kan ha forvitret fra innsiden. Dette er stålhylser som kan våre svekket av tidens tann. har selv hatt uhell med gamle tyske jernpatroner i form av hylseseperasjon med påfølgende tur til børsemaker.

Ta vare på dem eller selg dem som samlerobjekt til de som er interessert i det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke skutt dem, kulene er oftest med stålmantel som er kobberplettert med ganske tynnt kobberlag. Slitasjen i løpet kan derfor bli større enn du setter pris på.

Les merkingen på pakken også, noen av disse patronene var svært hardt ladd.

 

Har testet med magnet de har ikke stålkjerne...Hmm er ikke så god i tysk hva bør jeg se etter av merker osv?

Den blå ringen rundt hetta er merking for ett eller annet. Husker ikke hva. Finn i det minste ut hva det er. Kan jo være trykkskytingspatroner for alt hva du vet 8)

Link to comment
Share on other sites

Dersom du absolutt vil skyte ammunisjonen så sag over en kule og kontroller om kruttet er ok. Sjekk også om kruttet lukter unormalt.

Dersom du noterer ned teksten på pakken kan vi nok klare å oversette litt av det som står der.

Men det er ikke ofte ammunisjon fra 44 er uten erstatningsmaterialer av en eller annen type, men er den av bra materialer så kan presisjonen være overaskende god.

Men kontroller nøye før du skyter. (Dersom det er korrosjon inne i hylsen finner du oftest rust i kruttet.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke skutt dem, kulene er oftest med stålmantel som er kobberplettert med ganske tynnt kobberlag. Slitasjen i løpet kan derfor bli større enn du setter pris på.

Les merkingen på pakken også, noen av disse patronene var svært hardt ladd.

 

Har testet med magnet de har ikke stålkjerne...Hmm er ikke så god i tysk hva bør jeg se etter av merker osv?

Den blå ringen rundt hetta er merking for ett eller annet. Husker ikke hva. Finn i det minste ut hva det er. Kan jo være trykkskytingspatroner for alt hva du vet 8)

 

Hmm de ligger i slike 300skudd millitær pakker av papp med noe skrift på siden. I den ligger det mange pakker med sammeskrift og de inneholder 15stk patroner de er nok ikke trykkpatroner men det kan jo være mg ammo med høyere trykk? Han jeg kjøpte de av brukte de i en gammel stygg mauser han hadde og bortsett fra mye klikk 1 av 10 var de akkurat som vanlig ammo.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du absolutt vil skyte ammunisjonen så sag over en kule og kontroller om kruttet er ok. Sjekk også om kruttet lukter unormalt.

Dersom du noterer ned teksten på pakken kan vi nok klare å oversette litt av det som står der.

Men det er ikke ofte ammunisjon fra 44 er uten erstatningsmaterialer av en eller annen type, men er den av bra materialer så kan presisjonen være overaskende god.

Men kontroller nøye før du skyter. (Dersom det er korrosjon inne i hylsen finner du oftest rust i kruttet.)

 

Har ikke pakkene her jeg er å men har med noen av skuddene. på bunnen av de står det "10 44 dom St+"

 

De patronene som ligger løst er blanke og fine og er ikke irrete eller rustete på utsiden. Skal prøve og trekke ei kule og lukte på kruttet og se etter rust osv før jeg skyter.

Link to comment
Share on other sites

3 patroner er åpnet og de ser hele og fine ut invendig...Bare prøveskyting igjen.

 

Hva er beste måte og pusse ett løp etter å ha skutt med gammel ammo(tenker på korrosive hetter) Vil ikke ha rust. :oops:

 

Min erfaring med gammel ammo er Nato (7,62x51) fra 62 men de har jo ikke korrosive hetter.

Link to comment
Share on other sites

3 patroner er åpnet og de ser hele og fine ut invendig...Bare prøveskyting igjen.

 

Hva er beste måte og pusse ett løp etter å ha skutt med gammel ammo(tenker på korrosive hetter) Vil ikke ha rust. :oops:

 

Min erfaring med gammel ammo er Nato (7,62x51) fra 62 men de har jo ikke korrosive hetter.

jeg spylte mauserløpet mitt med varmt vann fra en slange da jeg hadde skutt korrosiv ammo i den. har hørt at hoppes no9 gjør samme jobben, men hadde ikke det for hånden.

 

har du skutt 7,62X51 fra -62? norsk?

eldste jeg har sett er fra -65...

Link to comment
Share on other sites

Når du har skutt korrosive hetter må du pusse med vann. Hoppes virker ikke.

 

Fyll en plastboks med varmt sepevann og sett løpet nedi. Ta en trang pusselapp og dra den frem og tilbake gjennom løpet, da vil vannet pumpes opp og rense løpet godt uten at du søler for mye på treverket. Er vannet varmt nok vil løpet tørke raskt av seg selv, og du behøver bare olje det etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Når du har skutt korrosive hetter må du pusse med vann. Hoppes virker ikke.

 

Fyll en plastboks med varmt sepevann og sett løpet nedi. Ta en trang pusselapp og dra den frem og tilbake gjennom løpet, da vil vannet pumpes opp og rense løpet godt uten at du søler for mye på treverket. Er vannet varmt nok vil løpet tørke raskt av seg selv, og du behøver bare olje det etterpå.

den løsninga var kjempelur.

jeg for min del brukte en slange som passa rett inn i kammeret og pøste på med kokvarmt vann. funka fint det og og det ble ikke søl det heller. men da hadde jeg en slange som passa akkurat.

Link to comment
Share on other sites

Hehe..samme løsningen som jeg bruker på patronegevær etter å ha skutt med svartkrutt, tror den ble nevnt i et av Våpenjournalen's temahefter et år. :)

Funker uansett helt greit, selv om jeg personlig heller kokvarmt vann fra gammel kaffekjele gjennom trakt og gjennom løpet helt til slutt, for liksom å skulle ut såpe og guff, samt varme opp løpet såpass at mesteparten av vannet fordamper av seg selv før jeg tørrpusser.

Link to comment
Share on other sites

3 patroner er åpnet og de ser hele og fine ut invendig...Bare prøveskyting igjen.

 

Hva er beste måte og pusse ett løp etter å ha skutt med gammel ammo(tenker på korrosive hetter) Vil ikke ha rust. :oops:

 

Min erfaring med gammel ammo er Nato (7,62x51) fra 62 men de har jo ikke korrosive hetter.

jeg spylte mauserløpet mitt med varmt vann fra en slange da jeg hadde skutt korrosiv ammo i den. har hørt at hoppes no9 gjør samme jobben, men hadde ikke det for hånden.

 

har du skutt 7,62X51 fra -62? norsk?

eldste jeg har sett er fra -65...

 

Varmtvann gjennom løpet ok :wink:

 

Pusse mantel og slik først eller etterpå?

 

Det var norsk nato 7,62X51 hadde hylse merking 02RA62....De virker være litt hardt ladet så den gamle mauseren jeg hadde fikk litt mye bank da tror jeg.... :oops: Men jeg var ung og viste ikke bedre da.

 

Sikkert dumt spørsmål men hva skjer hvis man ikke bruker varmtvann etter bruk av korrosivehetter? Men bare pusser som normalt. Fjerner kruttrester og litt mantel med børste og hoppes nr 9 så jeg du nevnte har igjen noen flasker av den :mrgreen: Og oljer løpet tilslutt.

 

Og hva om jeg skyter noen skudd som har nye hetter tilslutt slipper jeg det styret da eller må jeg vanne løpet da også?

Link to comment
Share on other sites

Det dannes salter når de korrosive hettene avfyres. Olje løser ikke opp salt, vann gjør. :wink:

Sitter saltet i mikroporer i løpet er det ikke sikkert du får det ut med vanlig puss.

 

Aha takker men da er det nok best og pusse med vann da ja hehe...Er såpe i vannet og ambefale eller er det likegreit med reint vann?

Link to comment
Share on other sites

Det dannes salter når de korrosive hettene avfyres. Olje løser ikke opp salt, vann gjør. :wink:

Sitter saltet i mikroporer i løpet er det ikke sikkert du får det ut med vanlig puss.

 

Aha takker men da er det nok best og pusse med vann da ja hehe...Er såpe i vannet og ambefale eller er det likegreit med reint vann?

 

Varmtvann er det tradisjonelle.

 

Å skyte noen få skudd med nye patroner etter å ha skutt ferdig med de gamle er en god (om enn ikke ny) ide. Det må nok pusses godt etterpå uansett, men mye av de korrosive forbindelsene blir blåst ut.

Link to comment
Share on other sites

Hva står det på pakkene? feks: 15 Patronen SmE ? Har de blå stripe over etiketten?

 

 

Skal ikke være skråsikker men ja de har blå etikett og jeg tror det står SmE..Skal hjem i morgen og da skal jeg ta med noen og ordne bilder osv.

 

Jeg brukte noen i dag og de virket ikke hardt ladet..og hadde nydelig presisjon med 5 skudds samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Jaja jeg fikk ordnet ett bilde men kunne noen legge det inn her for meg? Jeg får ikke til :oops:

 

på etiketten står det

15 Patronen S m. E

1944 dom 15

Az. Gew.Bl.P.(2-2-0,46):1944 mog 28

Batrh.:S(stahl)+ 1944 dom Gefeh: 1944 dom

så er det noe jeg ikke ser helt 30/40 1944 faa 87

 

Bilde kommer når noen hjelper meg med det :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...