Jump to content

Sprengt choke


Eiha

Recommended Posts

Pusset hagla etter jakt i dag og merket at det var noe i løpet. Skrudde ut choken og fant ut at denne var revnet/sprengt.

Noen som har opplevd dette før? Brukt stålhagl og vismut i flere år. Mistenker at det er stålet som har ødelagt choken. Hagla skal være godkjent for stål og har kun gått 400 skudd.

 

5yc37d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nei, den skrus helt inn i løpet. Den er sprengt innenfra og utover, slik at gjengene på choken ble brettet inn og "tettet" løpet. Deler av choken gikk i oppløsning når jeg skrudde den ut. Brukte 4-er hagl, men skjøt étt skudd med 2-er hagl denne dagen. Usikker på om det er det som kan ha forårsaket det. Choken er forøvrig **.

Link to comment
Share on other sites

Å påstå at choker er forbruksvare beviser bare at du ikke har peiling på hva du snakker om( punktumferdigdiskutert).

 

Bruk av trangere choke en 1/2 (***) til stålhagel er ikke å anbefale, da får du skader på choke eller i pipa.

Typisk det du har brukt her 3/4 (**).

 

Dette bildet burde vært lagt ut på forsiden for skrekk og advarsel for øvrig, flaks at du ikke har skutt noe mer for det kunne gått skikkelig galt.

Link to comment
Share on other sites

Å påstå at choker er forbruksvare beviser bare at du ikke har peiling på hva du snakker om( punktumferdigdiskutert).
Selv.

 

Du må gjerne påstå at de ikke utsettes for metalltretthet etter noen x*1000 skudd. Grunnen til at man har utstikkende choker er at de ikke skal ta med seg løpet også.

 

Konkurranseskyting er noe annet enn jakt...

 

Men ja, de revner normalt ikke på den måten. De hamres ut slik at de ikke gir samme trangboring som forventet.

 

Kommer forøvrig ikke til å fortsette diskusjoen med et så arrogant ....

Link to comment
Share on other sites

Bruk av trangere choke en 1/2 (***) til stålhagel er ikke å anbefale, da får du skader på choke eller i pipa.

Typisk det du har brukt her 3/4 (**).

Virkeligheten er vel noe mer nyansert, Måsabjønn.

[quote name="CIP REGULATIONS ON

STEEL SHOT AMMUNITION AND SHOTGUN PROOF]3.3 Where the steel shot diameter exceeds 4 mm (“BB” or larger)' date=' only weapons having barrels with a choke less than 0.5 mm (equivalent to half choke) are to be used. [/quote']http://www.chircuprodimpex.ro/produse/alice-non-toxice-de-vanatoare/cip-regulations-on-steel-shot-ammunition.pdf

Link to comment
Share on other sites

Wheelgunner: Mja, kanskje? Men det må være en jeskla grad om den ikke heller blir valset ut når ladningen passerer.

 

Spørsmål: Har choken vært mye ut og inn? Er du typen som tar i for å være heeelt sikker på at det sitter? Dette kombinert med dårlig materiale og/eller en uheldig konisk pasning kan kanskje forårsake starten på en slik hendelse. Men jo flere sammentreff en trenger jo mindre sannsynlig er teorien...

Link to comment
Share on other sites

Måsabjønn skrev:

 

Bruk av trangere choke en 1/2 (***) til stålhagel er ikke å anbefale, da får du skader på choke eller i pipa.

Typisk det du har brukt her 3/4 (**).

 

Virkeligheten er vel noe mer nyansert, Måsabjønn.

 

CIP REGULATIONS ON

STEEL SHOT AMMUNITION AND SHOTGUN PROOF skrev:

 

3.3 Where the steel shot diameter exceeds 4 mm (“BB” or larger), only weapons having barrels with a choke less than 0.5 mm (equivalent to half choke) are to be used.

http://www.chircuprodimpex.ro/produse/a ... nition.pdf

 

Gjelder dette også andre harde hagl-materialer? Kan man her lage en oversikt over kombinasjoner trangborring/hagl som ikke bør benyttes? Derom dette ikke allerede finnes her på forumet. Har søkt, men ikke funnet... Vil tro at dette er også er aktuelt ift trykk i eldre hagler so er blitt moddet med utskiftbare choker.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en kjapp oversikt her, for de som er interesserte:

http://www.shotguns.se/html/steel_proof.html

 

Som du ser i de tabellene så er hardhet og haglstørrelse oppgitt som grenseverdier, i forbindelse med momentum og trykk. Hardhet og størrelse på hagl begrenser nok ladningens tilpasningsevne til løpet, om en kan si det slik. Økt innsnevring via choke vil vel dermed øke den begrensningen enda mer.

 

Det er mulig å kjøpe choker som påstår at en skal kunne skyte full choke på stål BB i dem. De stikker alltid noen cm utenfor løpet. Jeg har et sett av sånne (Carlsons) til den ene haglen min.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål: Har choken vært mye ut og inn? Er du typen som tar i for å være heeelt sikker på at det sitter? Dette kombinert med dårlig materiale og/eller en uheldig konisk pasning kan kanskje forårsake starten på en slik hendelse. Men jo flere sammentreff en trenger jo mindre sannsynlig er teorien...

 

Den har maks vært ute et par ganger og har kun skrudd den i så den sitter, ikke brukt makt utover dette. Aldri sett noen tegn til kul eller at noe har revnet tidligere heller. Er en Star Baikal og fått opplyst at den tåler stål, men det spørs om jeg må en tur til børsemaker med den likevel. Skal ha ny hagle om et par år, mulig jeg får grunn til å fremskynde den handelen :)

 

Blir hvertfall forsiktig med stål i fremtiden og håper litt ekstra på at blyforbudet blir opphevet.

Link to comment
Share on other sites

nå sier ikke bruks annvisningen noe om hva som skjer hvis man bruker for trang choke så jeg kan gi deg rett i det at det ikke forklarer saken fullt ut. russerne har laget noen våpen oppigjennom så når dei sier ikke bruk trangere choke enn 1/2 choke med stål så har dei vel funnet ut noe ..?? det står også at man skal sjekke om choken er ordentlig fastskrudd fordi hvis ikke så kan krutt slam etc trenge inn mellom pipa og choken.hvis det skjer så reiner jeg med at dette kan pakke seg hardt og belaste den tynne choken gærne veien d.v.s. choken presses innover i pipa. da kan den muligens bli skviset nok til at den sprekker. til slutt så kan nok choken fiske mot haggel ladningen. mange muligheter..det letteste blir nok å følge boka fra produsent og ikke ha trangere choke enn 1/2 på baikalene når man skyter jakt ammo med stål.

Link to comment
Share on other sites

russerne har laget noen våpen oppigjennom så når dei sier ikke bruk trangere choke enn 1/2 choke med stål så har dei vel funnet ut noe

Joda, men det er ikke problemet her. Entringen på choken skal være på pipediameter, selv om han hadde skutt med fyllingskule i herdet stål skulle ikke dette skjedd. For harde hagl kan skade selve trangborringen i choken (og dermed også pipa), men det vil nødvendigvis skje i det fremre partiet og ikke ved entringen.

 

Forladning som har trengt inn mellom pipe og choke er en langt mer sannsynlig forklaring, men det er vanskelig å si noe konkret uten å se delene selv.

Link to comment
Share on other sites

Har sett det der før i en lanber. En bekjent som brukte brukte 3'er stål på sjøfugljakta i hva han trodde var 1/2 choke, men som viste seg å være 3/4. Vi konkluderte med at det var en kombinasjon av choke som var skrudd overdrevet langt/hardt inn og bruk av ammunisjon man absolutt ikke må bruke i 3/4 choke...

Link to comment
Share on other sites

på min kombi og o/u har jeg skru choker. på disse ligger starten på choken litt under pipe diameter. d.v.s. at starten på chok kon ligger under grunn boringa i løpet. så når entringen av ladningen inn i selve chok konen skjer så er skjøtesonen allerede passert. hvis skjøten lekker litt gass etc inn p.g.a. litt løse choker så vil det trykkes div avleiringer inn noe som kan belaste choken slik at man får derformasjoner. manualen sier sogar at man skal se og sjekke at man ser en ring når man ser inn i løpet. det man da ser er starten på choke konen som ligger under grunnboringa i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Har bladd igjennom manualen flere ganger og kan ikke se at det står i min. Men rådet er nok likevel lurt å følge! Kan si med 80 prosent sikkerhet at choken ikke var løs. Dette var tur nummer tre denne uka og våpenet ble pusset og gjennomgått etter hver dag. Hundre prosent sikker kan jeg jo likevel ikke være.

Link to comment
Share on other sites

kan jo være en børse som er gammal nok til at stålhaggel ikke var tema? da omtaler ikke manualen stål tenker jeg. når sant skal sies så har jeg skutt stål jakt ammo i baikal izh58 s/s uten problem.det samme med favoritt børsa- baikal mp18 12/76. denne skyter trangt men choken er fast med massevis av gods i løpet. kanskje fast boring er sterkere enn tynne skruchoker..?

Link to comment
Share on other sites

Kan være stålhagl som har slipt litt og litt på en liten skjevhet i choken. Alle løp struper vel noe ned rett før choken. Kan hende plastkoppen da har stoppet litt noe før choken og sluppet ut rene haglsvermen gjennom, kanskje.

 

Kan da også være mye stål skutt i trangere enn halvchoke, slik at den tynnere delen til choken bak der gjengene er har sprukket.

Link to comment
Share on other sites

Har sett lignende før. Choke tetter ikke helt mot løpet, og det bygger seg opp med sot og dritt i mellomrommet (evt også rust, dersom det har vært fuktig). Choken vil dermed kunne bli deformert / trykket noe inn, noe som raskt forverres. Er ikke mye som skal til før plast-wad'en tar tak i choken innvendig, og plutselig...

Link to comment
Share on other sites

Den har maks vært ute et par ganger og har kun skrudd den i så den sitter, ikke brukt makt utover dette. Aldri sett noen tegn til kul eller at noe har revnet tidligere heller. Er en Star Baikal

 

Er det en av de chokene som var med når du kjøpte hagla?

Link to comment
Share on other sites

Her i Danmark har vi været udsat for stålhagl i MANGE år og mange jægere som dyrker strand og havjagt, bruger gerne svære patroner, med 32, 40 og 46 grams ladninger, som regel i halvauto eller pump.

Og mange af skyder uden problemer med ½ eller 3/4 og endda 1/1 choke. 12/76 og 12/89 kamre er fremherskende, når det drejer sig om havjagt.

Personligt bruger jeg en Valmet 412S, med hjemmeladet 12/76 og 40 gram 2'er stål og til det 3/4 og 1/1 choke, som giver en god dækning på 40 meters afstand.

Jeg har endnu ikke prøvet at sprænge en choke, men der kommer dog et par ridser i dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...