Jump to content

Oljing av stokk, hvor lenge......? Nu går d likar.....


lyngmo

Recommended Posts

..Bedre? :twisted: Da har æ lagt stokken min te å trekke,begynte me å stryke på lag på lag, men tar jo ei evighet å me småonga i beinan hele dagen går ikke d!! Men da e spm mitt: Hvor lenge må den ligge før æ kan være sikker på at den e mætta helt? Blandinga e ca 50/50 linolje/terpentin! 8):lol::D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den er ferdig når den ikke trekker mer. Umulig å si hvor lang tid det tar ettersom dette avhenger av treets struktur, tetthet, fuktighet osv. Regn med alt fra noen dager til et par uker.

 

Det hadde også vært fint om du endret emnet til noe mer informativt. Jeg var sikker på at innlegget ditt handlet om mat før jeg åpnet det, men siden jeg kjedet meg litt akkurat nå, åpnet jeg det likevel. Hadde du derimot skrevet "Oljing av stokk" eller noe slikt, ville jeg garantert ha åpnet tråden og kikket - selv om jeg ikke kjedet meg ;-)

Link to comment
Share on other sites

Som Morten sier, det er bare å smøre på til det ikke trekker inne mer. En nøttetrestokk olja jeg på en hel vinter engang, de første dagene smurte jeg på olje hver dag. Når oljen ikke hadde rukket å trekke inn til neste dag så gikk jeg over til å olje en gang i uka, så fortsatte jeg med det til det var mettet. Det gikk hele vinteren!

Jeg behandlet også overflaten med fint sandpapir ( 800-1200) og på slutten stålull og til sist bomull mellom hver påføring.

Resultatet ble meget bra!

Men om det var verdt det på en gammel Brno Mod 2 vet jeg ikke

 

Og ja, trådtittelen var meget bra nå :D

Link to comment
Share on other sites

Stokken skal oljes en gang i timen i en dag, en gang om dagen i en uke, en gang i uka i en måned, og en gang i måneden i et år. Da er den klar til å vedlikeholdsoljes en gang eller to i året resten av livet. Trestokk lettvint? Hå, nei :wink:.

 

Husk å polere den mellom hvert strøk, da.

Link to comment
Share on other sites

he he he....Nu e d nu ikke en gammel Brno mod 2 stokk det e snakk om, men en Remington laminatstokk! Å ikke stryk æ på lag på lag heller, æ lar den ligg i blandinga å trekke å nu har den trekt i hele dag,så da lure æ på om æ kan ta den opp for natta for å kunne pusse litt i morra!? :?::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ting tar tid. La den nå endelig få god tid til å tørke. Hadde vel også avsluttet med litt feitere blanding enn 50/50. Om du ikke lar den tørke lenge nok vil det komme ut olje av treet. Oljen kan da bli til seige flekker. Spesielt om du varmer treet opp med håndflata vil det kunne komme ut noe olje.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

35vrm Så du mene æ ska ta stokken å la den tørke helt uten å fortsette behandlinga i morra!? :?:

 

 

Jeg vet ikke hvordan det er med laminatstokk, men kan tenke meg den oppfører seg noenlunde likt en vanlig trestokk.

Det er begrenset hvor mye den kan ta opp av olje i en fei. Oljefinish er ikke noe man legger på en ettermiddag, eller over natta. Vanlige trestokker blir også litt bløte av å ligge i olje, vet ikke om laminatstokken reagerer likedan.

Hadde det vært min stokk hadde jeg nok latt den tørke helt nu, og så smurt på en gang i uka eller så utover hele vinteren. Jeg har tru på at det er bedre. Men kanskje din metode fungerer like bra, det vet jeg egenlig ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har planer om å pusse ned noen riper i stokken min. Noe spesielt jeg må gjøre etter jeg har pusset ned med fint nok papir? Eller er det bare å kjøre på med stokkoljen? Og hva gjør jeg evnt. til slutt for å få en glatt og fin overflate?

 

på forhånd, takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har planer om å pusse ned noen riper i stokken min. Noe spesielt jeg må gjøre etter jeg har pusset ned med fint nok papir? Eller er det bare å kjøre på med stokkoljen? Og hva gjør jeg evnt. til slutt for å få en glatt og fin overflate?

 

på forhånd, takk!

 

Du kan pusse over etter at du har oljet første gangen også pga treverket kan reise bust når det blir vått.

 

Jeg har nå holdt på over en uke med oljing av noen gamle stokker med CCL Oil Finishing kit og er nok ikke ferdig før om et par uker til.

 

viewtopic.php?f=38&t=9008&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=ccl

Link to comment
Share on other sites

Ser at du har en laminatstokk, og er fryktelig nysgjerrig på hvordan denne vil tåle oljebehandlingen din.

Det finnes endel ulike synspunkter på dette rundt om kring.

 

Her er et eksempel sakset fra Bobergs Prisliste:

Måtte han tilgi min klipping uten foregående tillatelse :shock:

 

Impregnering – Finish. Laminatämnen är mycket stabila, slår sig inte. Men mellan skikten suger de åt sig fukt om de inte impregneras ordentligt. Och då de är delvis korslimmade för största stabilitet suger de åt sig impregnering mycket ojämnt. Vanlig stockolja bör inte användas som grundimpregnering.

Utan de bör grundimpregneras med en förtunnad hård lack, gärna epoxylack typ golv- båtlack som låser träfibrerna och mättar-tätar kolven ordentligt. Stryks så många gånger som krävs tills kolven är mättad. Slipas sedan ner med 180-320 korn slippapper. Kan sedan behandlas med vanlig stockolja-vax till valfri glans. Kom ihåg att impregnera hela kolven även invändigt och under bakkappan. Ni får då en kolv nästan lika fukt-okänslig och ännu stabilare än många plastkolvar, men med träkänslan kvar.

Om så önskas kan kolven också betsas-färgas, det görs i så fall före impregneringen. Vanlig träbets kan användas.

 

Hentet herfra: http://www.robsoft.nu/files/prislista2008_02.pdf

 

lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

D ser ut te å gå fint, foreløpig da! E jo ikke vanlig stokkolje æ bruke da, men linolje/terpentin!Har mørkna en del men d hadde æ rægna me! 8) Å trur stokken begynne å bli mætta nu,ska holde d gåanes ei stund te me påføringa så får æ se!

Link to comment
Share on other sites

Jeg sysslet mye med helstokken til Kragen i fjor vinter. Er først nå at den virker herdet og stabil. Tidligere kom det ut små perler med olje som tørket på utsiden. Forsiktig polering med olje løste dem opp og det hele ble blankt og fint. Jeg brukte valnøttolje til poleringen.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein Sako 75 laminatstokk som børsemakeren pusset ned og la i linolje og han uttrykte at den låg f.... så lenge, den blei mørk og fin dessuten synes eg den blei fastere i treverket.Børsemakeren er forresten Arnstein Haugen på Vikens Børsemakerverksted. Bagn.

Link to comment
Share on other sites

Slenger inn et spørsmål her i samme slengen. Håper det går greit.

 

Har en sauer highland som jeg oljer om dagen. Mulig jeg gjør dette veldig enkelt, men jeg smører på skjefteolje med javne mellomrom. Rett fra flaska. Er det bedre måter å gjøre det på?

 

Stokken er tørst den. Har fått i seg to flasker nå. Det som ikke er så stas er at treverket reiser seg, blis host på forskjeftet, ved magasinet og ved hevarmen. Hva gjør jeg her? Snakker vi slipepapir? Vil ikke skade barnet heller veit dere?

 

Krutt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...