lyngmo Posted October 7, 2008 Share Posted October 7, 2008 (edited) ..Bedre? Da har æ lagt stokken min te å trekke,begynte me å stryke på lag på lag, men tar jo ei evighet å me småonga i beinan hele dagen går ikke d!! Men da e spm mitt: Hvor lenge må den ligge før æ kan være sikker på at den e mætta helt? Blandinga e ca 50/50 linolje/terpentin! Edited October 8, 2008 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Vinje Posted October 7, 2008 Share Posted October 7, 2008 Den er ferdig når den ikke trekker mer. Umulig å si hvor lang tid det tar ettersom dette avhenger av treets struktur, tetthet, fuktighet osv. Regn med alt fra noen dager til et par uker. Det hadde også vært fint om du endret emnet til noe mer informativt. Jeg var sikker på at innlegget ditt handlet om mat før jeg åpnet det, men siden jeg kjedet meg litt akkurat nå, åpnet jeg det likevel. Hadde du derimot skrevet "Oljing av stokk" eller noe slikt, ville jeg garantert ha åpnet tråden og kikket - selv om jeg ikke kjedet meg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steve Posted October 7, 2008 Share Posted October 7, 2008 Som Morten sier, det er bare å smøre på til det ikke trekker inne mer. En nøttetrestokk olja jeg på en hel vinter engang, de første dagene smurte jeg på olje hver dag. Når oljen ikke hadde rukket å trekke inn til neste dag så gikk jeg over til å olje en gang i uka, så fortsatte jeg med det til det var mettet. Det gikk hele vinteren! Jeg behandlet også overflaten med fint sandpapir ( 800-1200) og på slutten stålull og til sist bomull mellom hver påføring. Resultatet ble meget bra! Men om det var verdt det på en gammel Brno Mod 2 vet jeg ikke Og ja, trådtittelen var meget bra nå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
macchiato Posted October 7, 2008 Share Posted October 7, 2008 Stokken skal oljes en gang i timen i en dag, en gang om dagen i en uke, en gang i uka i en måned, og en gang i måneden i et år. Da er den klar til å vedlikeholdsoljes en gang eller to i året resten av livet. Trestokk lettvint? Hå, nei . Husk å polere den mellom hvert strøk, da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lyngmo Posted October 7, 2008 Author Share Posted October 7, 2008 he he he....Nu e d nu ikke en gammel Brno mod 2 stokk det e snakk om, men en Remington laminatstokk! Å ikke stryk æ på lag på lag heller, æ lar den ligg i blandinga å trekke å nu har den trekt i hele dag,så da lure æ på om æ kan ta den opp for natta for å kunne pusse litt i morra!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
35 VRM Posted October 7, 2008 Share Posted October 7, 2008 Ting tar tid. La den nå endelig få god tid til å tørke. Hadde vel også avsluttet med litt feitere blanding enn 50/50. Om du ikke lar den tørke lenge nok vil det komme ut olje av treet. Oljen kan da bli til seige flekker. Spesielt om du varmer treet opp med håndflata vil det kunne komme ut noe olje. 35 VRM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lyngmo Posted October 7, 2008 Author Share Posted October 7, 2008 35vrm Så du mene æ ska ta stokken å la den tørke helt uten å fortsette behandlinga i morra!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steve Posted October 8, 2008 Share Posted October 8, 2008 35vrm Så du mene æ ska ta stokken å la den tørke helt uten å fortsette behandlinga i morra!? Jeg vet ikke hvordan det er med laminatstokk, men kan tenke meg den oppfører seg noenlunde likt en vanlig trestokk. Det er begrenset hvor mye den kan ta opp av olje i en fei. Oljefinish er ikke noe man legger på en ettermiddag, eller over natta. Vanlige trestokker blir også litt bløte av å ligge i olje, vet ikke om laminatstokken reagerer likedan. Hadde det vært min stokk hadde jeg nok latt den tørke helt nu, og så smurt på en gang i uka eller så utover hele vinteren. Jeg har tru på at det er bedre. Men kanskje din metode fungerer like bra, det vet jeg egenlig ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lyngmo Posted October 8, 2008 Author Share Posted October 8, 2008 Ja har da tatt opp stokken nu i formiddag,ska se d litt ann korr ofte æ ska smørre på etterhvert!! Takk for råd å vink, kom gjerne me flere.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_husby_ Posted October 8, 2008 Share Posted October 8, 2008 Jeg har planer om å pusse ned noen riper i stokken min. Noe spesielt jeg må gjøre etter jeg har pusset ned med fint nok papir? Eller er det bare å kjøre på med stokkoljen? Og hva gjør jeg evnt. til slutt for å få en glatt og fin overflate? på forhånd, takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sportskytter Posted October 8, 2008 Share Posted October 8, 2008 Jeg har planer om å pusse ned noen riper i stokken min. Noe spesielt jeg må gjøre etter jeg har pusset ned med fint nok papir? Eller er det bare å kjøre på med stokkoljen? Og hva gjør jeg evnt. til slutt for å få en glatt og fin overflate? på forhånd, takk! Du kan pusse over etter at du har oljet første gangen også pga treverket kan reise bust når det blir vått. Jeg har nå holdt på over en uke med oljing av noen gamle stokker med CCL Oil Finishing kit og er nok ikke ferdig før om et par uker til. viewtopic.php?f=38&t=9008&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=ccl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lyngmo Posted October 8, 2008 Author Share Posted October 8, 2008 Æ har brukt våtslipepapir,tørt altså nr 8oo å nu når æ e begynt å olje har æ gått over te stålull nr 0000, sinnsyk glatt å blankt!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eies Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 Ein gamal hugseregel for linoljebehandling: Ein gong for dagen i ei veke. Deretter ein gong for veka i ein månad. Ein gong for månaden i eit år. Osb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3006swift Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Ser at du har en laminatstokk, og er fryktelig nysgjerrig på hvordan denne vil tåle oljebehandlingen din. Det finnes endel ulike synspunkter på dette rundt om kring. Her er et eksempel sakset fra Bobergs Prisliste: Måtte han tilgi min klipping uten foregående tillatelse Impregnering – Finish. Laminatämnen är mycket stabila, slår sig inte. Men mellan skikten suger de åt sig fukt om de inte impregneras ordentligt. Och då de är delvis korslimmade för största stabilitet suger de åt sig impregnering mycket ojämnt. Vanlig stockolja bör inte användas som grundimpregnering. Utan de bör grundimpregneras med en förtunnad hård lack, gärna epoxylack typ golv- båtlack som låser träfibrerna och mättar-tätar kolven ordentligt. Stryks så många gånger som krävs tills kolven är mättad. Slipas sedan ner med 180-320 korn slippapper. Kan sedan behandlas med vanlig stockolja-vax till valfri glans. Kom ihåg att impregnera hela kolven även invändigt och under bakkappan. Ni får då en kolv nästan lika fukt-okänslig och ännu stabilare än många plastkolvar, men med träkänslan kvar. Om så önskas kan kolven också betsas-färgas, det görs i så fall före impregneringen. Vanlig träbets kan användas. Hentet herfra: http://www.robsoft.nu/files/prislista2008_02.pdf lykke til!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lyngmo Posted October 13, 2008 Author Share Posted October 13, 2008 D ser ut te å gå fint, foreløpig da! E jo ikke vanlig stokkolje æ bruke da, men linolje/terpentin!Har mørkna en del men d hadde æ rægna me! Å trur stokken begynne å bli mætta nu,ska holde d gåanes ei stund te me påføringa så får æ se! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lyngmo Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 Lure å litt på om linoljen ska herde helt før æ begynne me finishing oil?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Vinje Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 ja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lyngmo Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 he he kort og godt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
35 VRM Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Jeg sysslet mye med helstokken til Kragen i fjor vinter. Er først nå at den virker herdet og stabil. Tidligere kom det ut små perler med olje som tørket på utsiden. Forsiktig polering med olje løste dem opp og det hele ble blankt og fint. Jeg brukte valnøttolje til poleringen. 35 VRM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lyngmo Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 Så e jo spm om æ kan bruke Liberon finishing oil, leser at overflate som skal behandles må renses grundig!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenrin Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Eg har ein Sako 75 laminatstokk som børsemakeren pusset ned og la i linolje og han uttrykte at den låg f.... så lenge, den blei mørk og fin dessuten synes eg den blei fastere i treverket.Børsemakeren er forresten Arnstein Haugen på Vikens Børsemakerverksted. Bagn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lyngmo Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 Å æ olje og olje og olje....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krutt Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Slenger inn et spørsmål her i samme slengen. Håper det går greit. Har en sauer highland som jeg oljer om dagen. Mulig jeg gjør dette veldig enkelt, men jeg smører på skjefteolje med javne mellomrom. Rett fra flaska. Er det bedre måter å gjøre det på? Stokken er tørst den. Har fått i seg to flasker nå. Det som ikke er så stas er at treverket reiser seg, blis host på forskjeftet, ved magasinet og ved hevarmen. Hva gjør jeg her? Snakker vi slipepapir? Vil ikke skade barnet heller veit dere? Krutt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lyngmo Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 Æ bruke Liberon nr 0000 stålull fåes på farvehandel! Kan vel å bruke nr 800-1200 sandpapir!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krutt Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Pusser du med olje da? Hørte også en som brukte fibertex, en slipematte som brukes for å slipe bort hårfiber på ski. Noen som har prøvd dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lyngmo Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 Jepp, pusse med olje, linolje/terpentin blanding! Har ikke prøvd sånn matte, men så lenge den e fin nokk så skulle vel d gå bra!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lyngmo Posted October 22, 2008 Author Share Posted October 22, 2008 Nesten ferdig, bare kolben som trekke enda.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krutt Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Trur jeg velger an annen løsning jeg. Kanskje noe enkel, men men. Jeg bruker børsa ut jakta og leverer den til børsemaker da. Blir forhåpentligvis finere enn hvis jeg skulle gjort det sjøl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krutt Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Noen børsemaker i nærheten av meg dere anbefaler for en slik jobb? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lyngmo Posted October 22, 2008 Author Share Posted October 22, 2008 Hmmm Mjøndalen vet ikke men d e vel ganske stor jægertetthet der så en børsemaker e vel ikke så vanskelig å finne tak i!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krutt Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Nei skal vel alltids finne en. Men er alltid veldig mange meninger om de forskjellige da... Blir jo reint engstelig av sånt. Skal jo levere ungen. Vil jo at han skal bli pen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lyngmo Posted November 6, 2008 Author Share Posted November 6, 2008 Da har stokken min slutta å trekke olje, da e d bare å vente på at den ska herde..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts