Jump to content

Valg av kule for revejakt med 308?


Dekk

Recommended Posts

Hvilke 308 kule valg er best for å jakte rev med? Etter hva jeg har skjønt så er det nok annslags energi i 308 til at man ikke trenger hull spiss ammunisjon, "boat tail" kuler har en tendens til å tumle når det treffer og potensielt ødelegger skinnet, lettere kulevekt gir høyere hastighet og flatere kulebane opp til en viss rekkevidde osv osv.

 

Så vil da for eksempel en .30 Caliber/7.62mm (.308) 110 gr. FMJ være beste alternativet (eventuelt noe tilsvarende ammunisjon) eller bør man gå for en litt tyngre match kule? Har en følelse det blir gjennomskyting uansett valg av FMJ kuler i 308 kaliber.

 

Har dere noen tanker rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Med FMJ kuler, så er du garantert gjennomskyting, ja.

Det høres ut som du vil ta vare på skinnet.

Da er det helmantel du må gå for, men vær klar over at reven kan ha meget lange utflukter etter å ha blitt skutt med helmantel.

Gode skudd er meget viktig

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det meste "funker" i .30 kaliber.

 

Skal du ta vare på skinnet så vil jeg tro at helmantel er tingen. Muligens Lapua sin butte fmj-kule funker bra.

 

Hulspiss, blyspiss og vmax gir etter mine erfaringer knall og fall med store utgangshull, så om felling er det eneste viktige er f.eks. 110 grs vmax en sikker vinner.

Link to comment
Share on other sites

På småviltjakt med rifle er det vel bare kaliber 22lr som har krav til ekspanderende prosjektil, men denne er da kun godkjent opp til hare størrelse, men ikke hare. Ellers skal jegeren vurdere selv hva som er forsvarlig å bruke for å oppfylle gjeldende krav for human jakt.

 

Mvh Knotte

Link to comment
Share on other sites

Kaliber 30 helmantel "funker" vel som skadeskyting på lik linje med andre kalibre med helmantel. Det er vel en grunn til at ekspanderende kuler skal brukes på jakt.

 

På rev er det tillatt med helmantel. Og ja, det "funker", spesielt hvis man bruker en buttneset kule. Da får man en kraftig kavitasjonseffekt som er effektiv i viltet, men det visste du vel. I mindre kaliber, som 222 o.l., ville jeg ikke brukt helmantel selv om det er lovlig. Men det har jeg ikke erfaring med heller.

 

Ift kuler som vmax så tror jeg det skal godt gjøres å bevare skinne nogenlunde helt etterpå, men jeg vil gjerne høre om noen med andre erfaringer. Men reven detter ihvertfall.

 

Ei hard blyspisskule eller buttneset helmantel tror jeg er tingen i 30-kal., dersom skinnet skal bevares.

 

Selv jakter jeg rev med 222, men har gjort meg noen erfaringer med .308 tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Dersom kaliber er 308 vil jeg tro en hver ekspanderende kule vil gi god effekt. Har selv brukt 223 med vmax, utganghull har variert fra størrelse håndball til ingenting på hold mellom 15 og 150m. har hørt at fmj med butte prosjektiler også har god effekt dersom kaliberet er litt større (f.eks rekrutt 6,5)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...