Jump to content

Skalljakke til jakt


magnum_mauser

Recommended Posts

Eg har div jakker til vanlig bruk, som skogstad og Scott. Ekkelt stiv pris, men til gjenngjeld er tld scottjakka vann og vindtett, den puster Og ikkje minst, så er dei små(korte), sitter fint på kroppen, og bygger ikkje masse volum. Den er ikkje så varm, men ein får kle seg litt ekstra under, dersom det er kaldt. Men når det kjem til jakt, har eg stadig komt fram til att minst er best etterkvart som eg har trakka i fjella. Har stadig med meg mindre utstyr, knivane blir mindre, børsene blir mindre, og minst mogleg dilldall.

Men alt eg har av jaktklær, er unødvendig store. Jakkene er store og tunge, rekker meg ned til knea omtrent, i ekte jaktjakke stil. Men i dag begynte eg og gruble om ein fekk jakker påtenkt jakt i ''shoftshellversjon''. Og var inne på jakt&friluft sine sider og såg, og av jaktjakker som kunne passe til mitt bruk. Dvs skalljakke med menbran, slik att dei er vanntette, korte modeller, ikkje slik som ei tradisjonell jaktjakke, var Härkilla wapiti. Der finnes sikkert fleire modeller, andre merker osv. Kom gjerne med erfaringer, dersom nokon har testa slike jakker, da eg seriøst overveier ny jakke i løpet av hausten.

Link to comment
Share on other sites

Generelt alt av jakker med Gore-Tex sitt pacliteprinsipp, hvor membran og ytterstoff henger i ett, burde være ideelle til ditt formål. De er veldig tynne og lette, men til skogsjakt er problemet at de bråker, noe som er et mindre problem i fjellet. Härkila wapiti som du nevner er en av dem.

Bla Swedteam har en del modeller til til "ikke så alt for gal" pris...

 

http://www.norteamengros.no/shop/index.htm

 

Generelt, gjør et søk på paclite!!

Link to comment
Share on other sites

Generelt alt av jakker med Gore-Tex sitt pacliteprinsipp, hvor membran og ytterstoff henger i ett, burde være ideelle til ditt formål. De er veldig tynne og lette, men til skogsjakt er problemet at de bråker, noe som er et mindre problem i fjellet. Härkila wapiti som du nevner er en av dem.

Bla Swedteam har en del modeller til til "ikke så alt for gal" pris...

 

http://www.norteamengros.no/shop/index.htm

 

Generelt, gjør et søk på paclite!!

Kan ikke gjøre annet enn å hive meg på :) Har brukt Wapiti de to siste tidlighøstene og er

helt utrolig fornøyd :D og at de bråker litt synes jeg ikke gjør så mye, men hvis du synes det

så velg Camovarianten den har litt børstet ytterside. Forresten så er buksa også helt perfekt,

mangel som var på første utgave er endret så nå er det som det skal være :!::D

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Bruker Norrøna Forelhogna Paclite og er storfornøyd, men paclite tåler generellt lite og revner ved første ublide møte med stein i evt. fall, det samme gjelder Härkila da kompisen min har dette settet så vi sammenligner en hel del.. Men det er bare å lime på en liten stripe med oljehyre så er det vanntett igjen ;)

 

Av fargene så passer begge to til fjellbruk, Harkila på lyngen og Forelhogna på gresset og myrene, jeg har bronzemodellen.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur det blir Härkilla sin modell eg kjeme til og velge. Så kan eg bruke den når eg går på fjellet, og den vanlige jakka på postjakt og liknande. Samt eg må ha meg ny bukse i samma slengen, hadde før ei Härkilla extreme, og savner den veldig. Eg jakter i ganske røft tereng, dvs mykje einer og dritt som må paserast, så att buksa er litt tjukk, og ein slipper og skrape opp legger og lår under, er ein fordel, så den extrememodellen, som er heiltrekt med skin framme, passer meg ypperlig.

Men eg kan nevne til dykk Jathimotstandera her inne, for eg har merka meg att der er ein del. På søndag, da var eg på jakt nesten heile dagen, det pøsregna meir eller mindre heile dagen, og eg hadde på meg ei jakke fra Jathi, når eg kom heim, var eg våt på underarmane, resten av overkroppen var tørr :wink: Tenkte eg fekk slå eit slag for dei billigare alternativa, før eg blaker meg på dei dyre :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på skallbekledningen til f.eks TAD gear fra usa, har også en link til noen som syr dette etter mål for en fornuftig penge, men har ikke linken tilgjenglig på denne maskinen. Begge leverandørene har bla fulle softshell linjer og får bra tilbakemeldinger på div amerikanske fora.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på skallbekledningen til f.eks TAD gear fra usa, har også en link til noen som syr dette etter mål for en fornuftig penge, men har ikke linken tilgjenglig på denne maskinen. Begge leverandørene har bla fulle softshell linjer og får bra tilbakemeldinger på div amerikanske fora.

 

Tad softshellen er veldig fin. Den bråker litt, men har vært veldig vanntett og puster bra. Vet ikke helt hvordan shipping er til Norge.. De har også flere varianter av rene skalljakker.

Link to comment
Share on other sites

Gore–Tex® Pro Shell

Dette er den nyeste membranen fra Gore–Tex®, og bruker

en vevd liner. Dette for å redusere vekt, tykkelse samt for

å bedre fukttransport og slitestyrke, samtidig som den

opprettholder varig vanntetthet.

Tekniske Spesifikasjoner:

Vanntetthet: min 28 000mm – (ISO 811), les: “garantert å holde deg tørr”

Pusteevne: Meget bra, (ned til 4 RET – ISO11092)

Vindtetthet: 100%

Gore–Tex® Performance Shell 3–lags

Et slitesterkt og fleksibelt materiale fra Gore–Tex® som kan

brukes til de fleste aktiviteter. I en 3–lags konstruksjon er

membranen laminert til foret på den ene siden, og til ytterstoffet

på den andre, noe som sørger for bedre slitestyrke.

Denne konstruksjonen er lettere enn et 2–lags Gore–Tex®–

stoff siden det ikke krever noe ytterligere fritthengende liner.

Tekniske Spesifikasjoner:

Vanntetthet: min 28 000mm – (ISO 811), les: “garantert å holde deg tørr”

Pusteevne: Utmerket, (ned til 9 RET – ISO11092)

Vindtetthet: 100%

Gore–Tex® Performance Shell 2–lags

Et mykt, lett Gore–Tex®–stoff, velegnet for en lang rekke

aktiviteter, som ski– og snøbrettkjøring. Beskyttet av et ikke–

laminert fôr i plagget, er en Gore–Tex®–membran laminert

til ytterstoffet, noe som gir et lett plagg som er svært pustende,

smidig og stillere enn plagg med 3–lags plagg.

Tekniske Spesifikasjoner:

Vanntetthet: min 28 000mm – (ISO 811), les: “garantert å holde deg tørr”

Pusteegenskaper: Ypperlige (ned til 9 RET – ISO11092)

Vindtetthet: 100 %

Gore–Tex® Paclite® Shell

Paclite® er Gore–Tex®’s letteste vann–, vindtette og

pustende materiale. Disse egenskaper gjør at Gore–Tex®

Paclite® er velegnet for sykling, turgåing og utendørs

aktiviteter hvor værbeskyttelse, vekt og pakkbarhet er viktig.

Tekniske Spesifikasjoner:

Vanntetthet: min 28 000mm – (ISO 811), “garantert å holde deg tørr”

Pusteevne: Meget god, (4 RET – ISO11092)

Vindtetthet: 100%

 

Dette er tatt frå Norrøna si sin katalog.

 

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=67858

Her er ein softshelldress som kanskje er aktuell for deg. Eg veit ikkje kva slags type performance det er. Dressen finn eg ikkje på Norrønas sider så eg antar det er ein modell dei har laga for XXL. Eg veit at dei tidlegare laga ein vanleg gore tex Paclite modell XXL.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg har komme fram til att den modellen fra Härkilla, wapiti karibo eller kva den no ein gang heiter, vil være ei jakke som vil passe meg bra(den utgaven med camo). Eg tviler på att ei packlitebukse vil holde til mitt bruk, da eg bruker klea ganske hardt, da særs buksene. Jakter i eit tereng med særs mykje einer osv, og ein presser seg gjennom tette felt med einer heile dager, og skraper mot skarpe kvister osv. Så eg må finne nokon som selger meg den jakka, samt eg skal ha meg ei Härkilla extreme, den buksa med skinn i forkant, som er ei utruleg solid og grei bukse, som eg hadde for nokon år siden, og som eg har savna mykje :D

Link to comment
Share on other sites

Har litt blandet erfaring med Paclite-plagg. Lette og fine, tar liten plass i sekken. Men ofte knitrer/bråker de litt mer en ønskelig? Membranen er også veldig ømfintelig for innvendig slitasje. Kjøpte en (GoLite-)paclite-jakke for noen måneder siden. Fikk en overraskelse her om dagen da det allerede var hull på membranen der knivskaftene hadde gnisset litt. Vil i framtiden velge sterkere alternativer selv om de er ørlite tyngre..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...