Jump to content

Gammal 6,5 ammo...


Hassel

Recommended Posts

Hei, jeg har fått en del eldre (til dels MYE eldre) 6,5 x 55 krag ammo. Det er fra 1905-1950 ca. Noe med spiss kule og en god del med rund kule ( blant annet 245 skt RA fra 1924...ikke noe krig det året...) er stort sett merket RA, Lott og årsnummer. Er det noe interessant eller til å skyte opp?

 

Har også en liten håndfull med tyske Krag Jørengensen 6,5 skudd. merket 6,5 og K.J. Noen ligger i en pappeske med tysk påskrift. er det noe?

 

Er det eventulet noe jeg burde se etter og definitivt ikke skyte opp?

Link to comment
Share on other sites

Der finnes ikke RA merkede 6,5 fra 1924. De gikk over til RA i 1925, før det var det RP (Patronfabrikk)

 

De med tysk tekst fra 2.VK er egentlig engelske men merket slik for å forvirre tyskerne får vi tro. Disse kom i slipp under krigen.

Ser Per-S var sekunder før meg :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet så gammel Krag-ammo selv en gang. Ca.8 - 10 år siden. Patroner fra 20 tallet og opp til 40 tallet. Vi brukte en Krag som ikke så særlig pen ut fra før, pipa innvendig lignet ikke "grisen". Utrolig nok så smalt det hver gang og børsa samla greit på 100 meter, 5 - 6 cm. Nå er det vel slik at hettene her er korrosive greier som krever skikkelig rengjøring. I ei godbørse ville ikke jeg forsøplet pipa med dette. Gammel 7,92x57 og .303 Brit. + tysk og engelsk 9mm. fra krigen har også korrosive hetter. Ofte så svikter slike gamle hetter med klikk, vi var overrasket over 6,5 patronene som gikk av uten problemer. Min erfaring med øvrige patroner i 9mm. 7,92 og .303 er en del klikk.

 

Normalt styrer jeg unna slikt, det som kan legges til side for litt samling er greit. Ellers passer slikt bedre på 300 - 400 meters dyp.

Link to comment
Share on other sites

Artig hvordan det vanlige blir så farlig over tid... Korrosive hetter, dvs de salt løsningen som ble brukt i tennerkjemikaliene er dårligerer for stål en de uten, som du egentlig kan skyte med å lavære å pusse... men milioner, på milioner av rifler og håndvåpen har brukt slike - og er nettopp noen av de våpna som er i så god stand at vi ønsker å skyte med dem. Men ja... man bør faktisk pusse ordenltig etterpå. Altså, som vanlig... :|

Link to comment
Share on other sites

Pusse som vanlig.....? Ja, hvis du pusser alt nøye hver gang:

Jeg har brent meg på slikt, jeg pusser som vanlig. Vær påpasselig generelt med puss etter gammel ammo, og særlig ting som er 70-80 år gammelt. Det som ikke er vanlig for meg alltid er å demontere sluttstykker eller annet som har kroker og kriker hvor kruttgasser siver inn. Jeg har opplevd noe rødt belegg/rust inne i sluttstykker. Både min Mas-36 og Mosin-Nagant har etter vanlig løpspuss blitt satt bort i våpenskap og noe senere tatt frem igjen, så har lettere overflaterust blitt observert på pusselapper. Jeg oppdaget dette tidlig nok til at skade ikke oppstod. Som mange av oss andre som har saumfart eldre våpen, så er disse ofte sterkt angrepet av rust i piper. Kragen jeg nevnte hadde fått noen runder med nevnte patroner noen år tidligere og ikke blitt pusset skikkelig. Enfield-rifler som er angrepet i løp og sluttstykker med dårlig olje bærer preg av slike type tennhetter. Jeg har skutt med korrosive hetter senere med Mas-36 og Mosin-Nagant, jeg pusser mer enn vanlig heretter. Helst unngår jeg den type ammo, etter noen dager sjekker jeg med pussefiler og ser etter lettere (støvaktig) røddannelser. Det er en forskjell på denne eldre typen ammo og nyere ammo med rustfrie hetter, noe som krever en omgående og nøyere våpenpuss. Ellers er jeg skeptisk til ammo som er 70-80 år gammel, jeg har sett tennhette punkteringer og hylsesprekk. Messing blir sprøere med tiden. Noen ganger er legeringen i hylser og hetter av annen kvalitet enn det vi tar for vanlig i dag. Det er en tid for alt :wink:

 

NB. Gamle våpen hvor gravrust er registrert: Tennstempel med skarpe grader etter rust kan punktere hetter lettere, jeg snakker etter andres erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Et tips jeg bruker i forhold til gammal russer ammo som kan ha korrosive hetter er å pusse løpet i fler omganger. en grovpuss, så vente en dag med ny grovpåuss og så et par dager til med fjerning av alt grums.

Ja, helt opplagt. For ikke å snakke om hvor mange som har skadet fine 7,92 løp med gammel "tyskerammo". Pussa litt lett og satt bort.

Link to comment
Share on other sites

Spyl gjennom løpet med rikelig kokende vann når du kommer fra banen.....løser opp og fjerner de høykorrosive kloratene...puss så grundig på vanlig måte...

 

Det er ikke dumt å skyte et par skudd med ikke-korrosiv ammo før du går av banen...da blåser du ut det verste...

 

MEN......det beste er å la vær å skyte slik gammel dritt.....just my 2 cents etter et par delvise hylse-separasjoner med gammel .303..

 

Gamle våpen ja....gammel ammo NEI..

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk noen gamle Normapatroner som jeg trodde var ok, men der tok jeg feil. Etter et par-tre skudd smalt det skikkelig, og bunnen på magasinet på STR Saueren ble blåst bort.

En kamerat fikk også mye gammel 30-06 (HV-ammo?) For morro skyld dro jeg ut et par kuler, og på en av patronene så kom kruttet over kanten på hylsa, lik en brusflaske som bruser over.

Jeg dro ut alle kulene og la inn nytt krutt og vi fikk flott samling på de patronene.

Så om jeg får spørsmål om gammel ammo idag sier jeg neitakk.

 

PS; Jeg tror ikke jeg ville hatt en Blaser når jeg testet de patronene som blåste bunnen av magasinet på Sauer STR200'en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...