Jump to content

Har du skutt villsvin?


Bluto

Hvor stort var Vilsvinet?  

81 members have voted

  1. 1. Hvor stort var Vilsvinet?

    • Mindre en 50kg
      34
    • Mellom 50kg og 60kg
      12
    • Mellom 60kg og 70kg
      11
    • Mellom 70kg og 80kg
      12
    • Mellom 80kg og 90kg
      7
    • Mellom 90kg og 100kg
      8
    • Mellom 100kg og 110kg
      5
    • Mellom 110kg og 120kg
      1
    • Mellom 120kg og 130kg
      7
    • Mellom 130kg og 140kg
      4
    • Mellom 140kg og 150kg
      0
    • Mellom 150kg og 160kg Begynner og bli STORE nå
      2
    • Mellom 160kg og 170kg
      2
    • Mellom 170kg og 180kg
      3
    • Mellom 180kg og 190kg
      0
    • Mellom 190kg og 200kg
      1
    • Mellom 200kg og 210kg
      0
    • Mellom 210kg og 220kg
      2
    • Mer en 220kg!!!
      5


Recommended Posts

Hvor høy var slaktevekten på den størse og minste grisen? Du kan du krysse av for flere griser som du sikker ser.

 

Hei, har fått en trang/lyst til og komme meg på villsvin jakt og har jo lest mitt om disse dyrene :mrgreen:

 

Børsa jeg kommer til å bruke er Sauer 202 i 8x57IS som er det jeg har stående nå ladet med en Nosler Partition kule som jeg liker. Bløt, splintrer litt, går igjennom det meste også.

siktet blir enten en zeiss med lys i 1.1-4×24 eller 2,5-10×50 som jeg kan bytte om på alt etter som jakten jeg havner på er. Bare å komme med innvendinger på dette

Lurer egentlig på gjennom snittet på slaktevekten grisen(e) du har fått er? Dette er vell det eneste jeg ikke har blitt helt klok på :winke1:

 

*fikset litt på optikken, skrev 2,5-20×50 men er en 2,5-10×50

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I løpet av 39 år aktivt jegerliv skjøt jeg (kun) 464 griser. Siden jeg flyttet til Norge i 1999 har det nesten vært bråstopp, bortsett fra noen besøk i hjemlandet mitt, Polen og Sverige. Noen venner og bekjente av meg som disponerer eget terreng, og er i tillegg ivrige og kunnskapsrike jegere kommer opp til 80 – 100 stykk pr/ år! Det har nemlig funnet sted en tredobling av (allerede veldig høy) bestanden fra 1990 – dags dato.

 

På kontinentet anvendes hovedsakelig det såkalte «Lüneburger Modell» under villsvinjakta som vil si at man i første omgang begynner å jakte på de minste (kultinger), deretter års – griser, så kommer Keiler (galter) med minst 5 års alder eller > enn 100kg. Purker med unge blir ikke jaktet på under normale betingelser! Dette gjelder både voksne purker, men også for kjønnsmodne års – griser med kultinger.

Det blir altså tatt hensyn til aldersstrukturen under villsvinjakten, noe som er meget viktig i henhold til villvinens svær sosiale livsformen. Kultinger som bli oppdratt av en purke, som selv er bare års – gris og uten tilstrekkelig erfaring, blir mindre i kroppsvekten enn de «normale» og lager også mye mer skade til landbruket.

80 % av avskytningene blir dermed foretatt i ungdomsklassen med en antatt gjennomsnittsvekt fra ca. 40 kg. De andre 20 % kommer tilsammen på en ca. snittvekt fra 74 kg. Jeg vil påstå at enda mer enn 80 % av villsvinfellinger blir foretatt i ungdomsklassen siden kultinger og års – griser stiller det overveldende flertallet. Estimat av snittvekt inkludert alle fellinger er ca. 42 - 45 kg.

 

Noen ord til din bevæpning og utstyr. 8 x 57IS er etter min mening nær til perfekt for grisjakta, både under åte- og drevjakt, meget viktig her er kulekonstruksjon og mest mulig utgangshastighet (drevjakt/foran – hold). Nosler Partition er et supert valg, brukbar til alle former av jakt og storvilt.

Sauer 202 er kvalitet i øverste sjiktet, samme gjelder optikken din. Står valget mellom 1.1-4×24 eller 2,5-20×50, så velg x 50. De beste siktene for drevjakt er etter min subjektiv mening de fra 1,5(2,2) – 42/48. Skitt jakt og Waidmannsheil!

Link to comment
Share on other sites

Tar Tyskland inn nordmenn som jaktinnvandrere på samme måte som Norge tar inn tyskere som arbeidsinnvandrere tru? :wink:
Denne innvandringen tok slutt noen år siden, og minst 50% er allerede tilbake i Tyskland. Så da bør dere ikke være engstelige. :mrgreen:

 

Tror nok det. Nordmenn har lov å inneha tysk Jagdschein (Jegeravgiftskort) som er forutsetningen til all jakt. Har en videre innehatt Jagdscheinen sammenhengende over 3 år, så har denne personen også rett til å leie jaktterreng. Et jaktterreng skal ha en minste størrelse fra 75 ha. Maksimum (fleste delstatene) er 1000 ha. Disse leies ut over et tidsrom (leieperiode) fra vanligvis minst 9 år, noen steder 12 år. Grunnen er for dette er å få til en fornuftig og meningsfull viltforvaltning.

 

"Hochwildreviere", vil si terreng med kron-, sika-, dåhjort, eller mufflon og/eller villsvin er atskillig dyrere enn liknende med kun småvilt og rådyr. Skade - stand for landbruksskade forårsaket av vilt, såkalt Wildschaden" betales netto av den som leier, det kan bli fort j...ig dyrt! I noen tilfeller flere 10 000 Euro/år.

De beste jaktområder for villsvin (og hjortevilt) finnes i de østlige delstatene, her spesielt Brandenburg/Berlin og Mecklenburg/Vorpommern. Her er det mulig å få "Wildschaden - regulering" innbakt i leieprisen, anbefales på det varmeste. Videre kan en også få mulighet til en såkalt «Jagdberechtigungsschein», altså et jaktkort som enten er gratis (sjeldent kost) eller må betales for. I hvert fall er man da ikke skadestandspliktig. Meenn, en kan faktisk ikke jakte så mye som det finnes muligheter på villsvin ... :D

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig om at 8x57 IS er et perfekt kalibervalg for gris. Og de fleste storviltarter for øvrig- inkludert rådyr. Lader med 180 gr Lapua Naturalis. Alle dyr så langt går rett ned med minimal kjøttødeleggelse. Bortsett fra i natt, traff litt langt foran i bogen, gikk rett ned, men det ble noe blodutslag, men det blir det alltid når store bein spilntres.

Har en gammel Jugoslav Mauser som jeg har bygd om og det er litt artig å ha ei børse som er 90 år gammel som går nesten like bra som mine andre langt dyrere våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fått skutt noe villsvin ennå på tross av at hele rådyrlaget [utenom meg] årlig reiser til Sverige på jakt. Hva regnes som en god matgris siden dere snakker om vekt !?

 

Noe mellom 20 - 40 kg ideelt sett.

Link to comment
Share on other sites

Spiller ingen trille hvilken kaliber du bruker. 6,5x55 og oppover.

 

Jeg bor i sørsverige og vi har meget godt med griser, så bestanden må kontrolleres for å unngå skade på dyrket mark. Bruker anordne drevjakter med ca 3 uker mellom rom, samt et par åtelplasser i de områdene som ikke er så egnet for drevjakt.

 

Iallefall, de minste grisene skyter ikke jeg.. ca 40kg og oppover begynner det blir skytbart. Her er det iallefall mange som blir skutt rundt 50-100 kg vekten. Men de formerer seg jo rett så det er så er jo nok av kultinger.. men ikke alltid like lett å treffe.

 

Har vært på noen "finere" jakter og på jaktreiser der det har vært straffavgift for å skyte sugge, og da blir det for litt dumt om du ikke ser forskjell og må la dyret gå, eventuellt skyter feil og må stå til spott og spe og samtidig betale for det.. så sjekk litt opp.

 

Om dere er et gjeng som skal reise ilag bruker det gå fint å forhandle till seg fri skyting.

 

Hadde en jakt i spania i fjor der vi egentlig bare skulle skyte kron og mufflon, men etter litt overtalelse med hvilke skadedyr vildsvin er så fikk vi de med på jakten også. Bare vite om du er kunde eller gjest:)

 

Men det er en kjempemorsom jakt. Ang kalibervalg, iallefall om det er kombinert rådyr, vildsvin og hort så behøver man vel ikke velge den mest sinna ladningen og kula.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Når det snakkes om slaktevekt må vi være klar over at i Norge mener vi kun slaktet uten innvoller, skinn, hode og føtter. På et villsvin utgjør slaktevekten ca 50 % av levende vekt. I en del andre land regnes slaktevekten annerledes, f.eks. brekket (uten innvoller, men med hode, skinn og føtter). Så når det er snakk om hvor store grisene er, er det greit å vite om det er levende vekt, brekket vekt eller slaktevekt.

Etter norsk metode vil jeg si at villsvin med slaktevekt mer enn 60 - 70 kg er store griser og at slaktevekt ca 20 - 40 kg er de fineste matgrisene (som nevnt tidligere i tråden).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei . Helt riktig at en Norsk Jeger lett få Tysk Jagschein . Men du få den for Max 1 år og må fornøe den hvert år og du har ikke lov å Leie Jaktereng selv ! Jeg eie selv en gård i tyskland med veldig bra Villsvinn jakt og måte leie det ut til en Tysk jegerkumpis og jeg gå som gjestejeger . Til å få rett til å leie egen jakterreng MÅ du tar Tysk Jegerprøve !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...