Jump to content

Reblånere (brunere) eldre drilling, noe man kan klare selv?


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg har en eldre rifledrilling på vei fra Tyskland, http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=108576

Denne trenger en blåneringsjobb, og jeg har en smule snaut med cashanter. Jeg ser på youtube at det ligger oppskrifter på hvordan man gjøre sånt selv, se her for eksempel:

 

Er det noen som har erfaring med slikt? Er det lasegjørbart for en som ikke er spesielt handy...?

Link to comment
Share on other sites

Selve blåneringen er egentlig en smal sak. Du trenger ikke all verden med hjelpemidler, blåneringsvæske lager du greit selv om du vil. En av de enkleste resepter er ammoniakk. Jeg kjøpte en pose ammonium chloride på ebay, og rørte ut en teskje i en kopp vann. Funker helt greit. Enkelte bruker salmiakk(ferdig ammoniakkløsning), men denne fikk jeg ikke til. Det virket som den var for svak.

 

Jeg har også blandet Niedners formel, saltsyre-salpetersyre-jern, denne blir av diverse debattanter på amerikanske forum regnet som den som gir det mest holdbare resultat. Selv må jeg innrømme at jeg ikke ser all verden forskjell på resultatet, men jeg syns ammoniakk er lettere å få til.

 

Det som er bøygen med rustblånering er håndtverket. Det kreves gjerne noe prøving og feiling før resultatet blir bra. Og da tenker jeg på kokingen og påføringen. Selve pussingen er ingen heksekunst, jeg pusser til 320 eller 400, alt etter hvor mye jeg gidder.

 

Noen finner at springvann gir dårlig resultat(farge). Selv har jeg ingen problemer med springvann, men f.eks. Jula selger batterivann på fireliterskanner om man vil prøve. Påføringen er etter min mening der det ligger mest magi. Noen får best resultat ved å påføre på varmt metall, men jeg får best resultat ved å la metallet nå romtemperatur før påføring(etter koking og pussing). Videre hvor hardhendt man er, hvor mye middel man har på, om man har på flere ganger... Det er kun prøving og feiling som gjelder.

 

Etter min ringe mening kan det være greit å finne seg et prøvegevær og blånere først. Jeg har blånert en drilling, og om det ikke direkte var "en smerte i rompa" var det ihvertfall mer krevende enn en dobbeltløper. Drillingene har også gjerne et oppfellbart skur, under dette er det ofte hull inn i rommet mellom løpene. Siden løpene må kokes i vann, må man enten tette dette hullet(og hullet i den forlengede toppribben for drillinger som har automatisk skur), eller drite i det og la vannet komme til mellom løpene.

 

Hvis man velger det siste stiller dette større krav til rengjøring, siden man ikke kan la det komme olje på løpet mens man blånerer.

Utenom det, er det egentlig problemfritt. Løpene blir så varme at vannet fordamper fort. Så får man bare olje godt i hulrommet når man er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Hm. Er du helt sikker på at dette er blåneringsvæske tenkt til rustblånering?

 

Grunnen til at jeg spør, er at begrepet "cold blue" ofte henspeiler på et middel bestående av seleniumsyre og kobber mm. Dette middelet gir en gråsvart farge som greit kan tørkes bort med olje og en klut, og er ingen egentlig rustbeskyttelse. Jeg ser nevnt "selendioxid" i teksten, men vet ikke om det er det samme.

 

Det er mulig du har rett, isåfall er dette billig.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt de siste ukene på å eksperimentere med rusting av en eldre luftbørse....

 

Ammoniumklorid er vanvittig mye hyggeligere enn alle mulige syrer, min kilde til ammoniumklorid ble en slik rensestein til loddebolter:

http://shop.nmj.no/product_info.php?pro ... 966c35825c" target="_blank

 

Skrap av litt og bland i vann, løses meget lett i vann.

 

Som andre her anbefaler jeg å bruke litt tid på noe stål som ikke har penge- eller sentimentalverdi FØR du begynner å ruste et klenodie, det er endel erfaringer som må gjøres.

 

Mine hovederfaringer er:

-det er en grunn til at det heter stryke- du skal bare stryke lett over. IKKE gni. IKKE få perler i overflaten, bare fukt overflaten jevnt.

-la det ta den tiden det trenger, og ikke finn på noen triks for å få det til å ruste. Fuktperler gir lett gravrust, og du får blanke groper.

-grundig avfetting er, som andre har sagt før, et must. væsken skal IKKE perle på overflaten ,og da kan det fort trengs flere avfettingsrunder enn du ser for deg før det er skikkelig avfettet. Diverse gummi/vinyl-hansker kan legge igjen drit, jeg fikk bedre resultater med grundig vaskede hender som fikk seg en runde med rødsprit(nei, ikke sunt for huden)

Link to comment
Share on other sites

Hm. Er du helt sikker på at dette er blåneringsvæske tenkt til rustblånering?

Helt klart ikke - Bare en billig løsning for fattigfolk.

Det kan jo være noe for den som vil trene litt i vinter.

Selv ville jeg valgt ett bedre plastbelegg type Durocoat.

Jeg finnes ikke forfengelig og slitte våpen gir status i mitt miljø.

(Å kjøpe en Blazer R8 kan alle - i min omgangskrets skifter vi tennstifter selv :-)

Hvit vaselin gir tilstrekkelig beskyttelse for min del.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Som Evert er inne på, er rustblånering noe man lærer underveis. Det er ingen store investeringer som skal til, jobben er ikke vanskelig, og resultatet blir til slutt bra. Men man lærer ikke uten noe å prøve på. Selv brukte jeg et skrapjern av en gammel spansk sideligger, denne fikk seg flere runder med blånering før framgangsmåten satt. Siden har jeg blånert både enkeltløpere, dobbeltløpere og en drilling.

 

Jeg har brukt latexhansker på hendene. Disse tørker jeg av med aceton, samme middelet som jeg bruker som siste rengjøring av metallet. Sikkert derfor jeg ikke har fått problemer med flekker fra hanskene.

 

Jeg kjøper stålull grad 0000 i rull på ebay. Koker så denne i vann og plumbo for å bli kvitt olje. Etterpå må den oppbevares i lynol, sprit, aceton, isopropanol etc... siden den ruster øyeblikkelig når den ikke lenger er beskyttet av olje. (en liten advarsel her; stålull grad 0000 tar fyr for den minste ting, noe jeg har erfart flere ganger. Gnister fra vinkelsliper f.eks.)

 

Mitt råd er: kjør på, men vent med drillingen til resultatet blir bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...