alannette Posted October 6, 2008 Share Posted October 6, 2008 Går med tanke om å kjøpe meg en hagle. Har ikke skutt med hagle annet enn på jegerprøvekurs for "noen" år siden, men har litt lyst å prøve igjen. Hva bør jeg tenke på når jeg kjøper hagle? Har primært tenkt å bruke den til å pulverisere leirduer, men også kanskje gå på rype eller storfuglejakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tryta Posted October 6, 2008 Share Posted October 6, 2008 Først bestem deg for hva du har lyst på. Over/under, side by side, enkeltskudd eller halvauto. På leirduer brukes det mest over/under og halvauto. Så kaliber. 12/76 eller større kammer er veldig allsidig og et godt valg uansett vil jeg påstå. Det viktigste er å få kjent på forskjellige våpen for å finne noe du liker og trives med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeg shauer med dachs Posted October 6, 2008 Share Posted October 6, 2008 jeg kan ikke la være å anbefale Hawk femunden til deg heller... bruker det sjøl, og den er ei grådig kurrant 12/76 hægle som ikke koster mer enn 3990kr. noen her på forumet har klaga på at den typen klikker mye, men jeg har skutt 8000 skudd med min, og enda ikke klikka en eneste gang... det er o/u med to avtrekkere og automatisk sikring... veldig enkel gravyre (hvis det spiller noen rolle for deg) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Høntersen Posted October 6, 2008 Share Posted October 6, 2008 Hvilket prisleie tenker du på? Hvis du hadde tenkt å bruke under 5000,- ville jeg satset på å finne noe fint brukt. Finnes mange hagler til salgs der ute som så vidt er brukt som selges til nesten halv pris... Du bør kjøpe deg ei hagle med utskiftbare choker og 76 kammer. Da får du ei hagle som dekker de fleste behov, alt fra leirdueplaffing til rev. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alannette Posted October 6, 2008 Author Share Posted October 6, 2008 Takker for svar Nå melder det seg jo en del spørsmål jeg ikke har tenkt på ... Over/Under vs Side/Side... mener å ha hørt at O/U er mer presist, stemmer det? Og en eller to avtrekkere... visste ikke at det var mulig med én avtrekker på dobbeltløpet hagle, hvordan velger man hvilket løp man skyter? 12/76 virker å være "standard" kaliber...? Og pris... jeg betaler heller 7.000 for en hagle jeg er happy med, enn 3.500 for en som er "nesten" det jeg vil ha. Men jeg har ikke lyst å betale 10.000 for noe jeg ikke vet hvor mye jeg vil bruke... så 5.000 eller under er et greit utgangspunkt. Hvor selger man denne anbefalte Hawk Femunden? Bor i Bergen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300kongen Posted October 6, 2008 Share Posted October 6, 2008 Dersom du skal gå mye på jakt så vil vekt på hagla også bli et issue for deg, men dette kan jeg igjen føles "litt feil" om du skal drive mye med leirduene. Så noen middelveier må man vel velge. Skal du dessuten skyte mye så er det greit å gå for litt god kvalitet, og som tidligere nevnt er ikke brukt nødvendigvis feil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clakz Posted October 6, 2008 Share Posted October 6, 2008 Star Baikal, pålitelig, billig, funksjonelt verktøy. Ingen gråter om du tryner i steinrøysa med denne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeg shauer med dachs Posted October 6, 2008 Share Posted October 6, 2008 jeg kjøpte min Hawk Femunden 12/76 på xxl men når jeg sjekker nett sia døms nå så er den borte i fordel for de nye baikalene, men den butikken jeg kjøpte min hadde den fortsatt inne forrige gang jeg var der, så du kan høre med den sportsforetningen der i såfall.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Think! Posted October 6, 2008 Share Posted October 6, 2008 Her har du svaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tolvtagger Posted October 6, 2008 Share Posted October 6, 2008 Baikal er en bra førstegangshagle. Rimelig og driftsikker. Noen sier at den ikke er pen, men jeg synes ikke den ser så værst ut. Er kjempe fornøyd med min, har ikke sett behov for en ny etter 4 år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hauk Posted October 6, 2008 Share Posted October 6, 2008 For det første - en fordel å gå i butikker og kikke først. Ikke klikk deg inn på f.eks. xxl.no og kjøp usett over nettet når du ikke helt vet hva du skal gå etter. Anbefaler Våpen-Søilen i Finnegårdsgaten eller Bergen Jakt og Fritid i C Sunds gate, veldig hjelsomme og kunnskapsrike folk begge steder. Om du kjøper der eller ikke får du uansett litt mer kunnskap om det du ser etter. Lykke til! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer-R Posted October 6, 2008 Share Posted October 6, 2008 Her har du svaret. Det har du så absolutt, alannette. Jeg må også legge på (vet ikke om det står i tråden til faksen): Kjøp for all del en hagle som passer deg og kroppen din, ikke naboen. Jeg holdt på å gå i ei felle ved å kjøpe det første og beste jeg kom over, men etter en dag med prøving i forskjellige butikker, kom jeg fram til en helt annen enn den jeg egentlig hadde bestemt meg for. Dra til flinke og hyggelige forretninger med peiling på våpen og prøv! Lykke til med kjøpet ditt, og så godt som uansett hva du ender opp med- kommer du til å ha mange, mange år med moro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alannette Posted October 7, 2008 Author Share Posted October 7, 2008 Mange takk for hjelpen alle sammen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alannette Posted October 13, 2008 Author Share Posted October 13, 2008 Da har valget falt på en Lincoln Premier C Kal.12/76 Lady til kr 7.299,- Bestemte meg for å kjøpe nytt i stedet for å finne en hagle brukt som ikke passet helt. Skal innom politiet i morgen og levere søknaden, så er det bare å vente... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thehunter Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 du burde kjøpe deg ei så er billig siden det er din første hagle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts