Jump to content

Førstegangs haglekjøp


alannette

Recommended Posts

Går med tanke om å kjøpe meg en hagle. Har ikke skutt med hagle annet enn på jegerprøvekurs for "noen" år siden, men har litt lyst å prøve igjen.

 

Hva bør jeg tenke på når jeg kjøper hagle? Har primært tenkt å bruke den til å pulverisere leirduer, men også kanskje gå på rype eller storfuglejakt

Link to comment
Share on other sites

Først bestem deg for hva du har lyst på. Over/under, side by side, enkeltskudd eller halvauto. På leirduer brukes det mest over/under og halvauto. Så kaliber. 12/76 eller større kammer er veldig allsidig og et godt valg uansett vil jeg påstå. Det viktigste er å få kjent på forskjellige våpen for å finne noe du liker og trives med.

Link to comment
Share on other sites

jeg kan ikke la være å anbefale Hawk femunden til deg heller... bruker det sjøl, og den er ei grådig kurrant 12/76 hægle som ikke koster mer enn 3990kr. :D noen her på forumet har klaga på at den typen klikker mye, men jeg har skutt 8000 skudd med min, og enda ikke klikka en eneste gang... det er o/u med to avtrekkere og automatisk sikring... :D veldig enkel gravyre (hvis det spiller noen rolle for deg)

Link to comment
Share on other sites

Hvilket prisleie tenker du på? Hvis du hadde tenkt å bruke under 5000,- ville jeg satset på å finne noe fint brukt. Finnes mange hagler til salgs der ute som så vidt er brukt som selges til nesten halv pris...

 

Du bør kjøpe deg ei hagle med utskiftbare choker og 76 kammer. Da får du ei hagle som dekker de fleste behov, alt fra leirdueplaffing til rev.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :)

 

Nå melder det seg jo en del spørsmål jeg ikke har tenkt på ...

 

Over/Under vs Side/Side... mener å ha hørt at O/U er mer presist, stemmer det?

 

Og en eller to avtrekkere... visste ikke at det var mulig med én avtrekker på dobbeltløpet hagle, hvordan velger man hvilket løp man skyter?

 

12/76 virker å være "standard" kaliber...?

 

Og pris... jeg betaler heller 7.000 for en hagle jeg er happy med, enn 3.500 for en som er "nesten" det jeg vil ha. Men jeg har ikke lyst å betale 10.000 for noe jeg ikke vet hvor mye jeg vil bruke... så 5.000 eller under er et greit utgangspunkt.

 

Hvor selger man denne anbefalte Hawk Femunden? Bor i Bergen.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du skal gå mye på jakt så vil vekt på hagla også bli et issue for deg, men dette kan jeg igjen føles "litt feil" om du skal drive mye med leirduene. Så noen middelveier må man vel velge. Skal du dessuten skyte mye så er det greit å gå for litt god kvalitet, og som tidligere nevnt er ikke brukt nødvendigvis feil.

Link to comment
Share on other sites

For det første - en fordel å gå i butikker og kikke først. Ikke klikk deg inn på f.eks. xxl.no og kjøp usett over nettet når du ikke helt vet hva du skal gå etter.

 

Anbefaler Våpen-Søilen i Finnegårdsgaten eller Bergen Jakt og Fritid i C Sunds gate, veldig hjelsomme og kunnskapsrike folk begge steder. Om du kjøper der eller ikke får du uansett litt mer kunnskap om det du ser etter.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Her har du svaret. :wink:

 

Det har du så absolutt, alannette.

 

Jeg må også legge på (vet ikke om det står i tråden til faksen): Kjøp for all del en hagle som passer deg og kroppen din, ikke naboen. Jeg holdt på å gå i ei felle ved å kjøpe det første og beste jeg kom over, men etter en dag med prøving i forskjellige butikker, kom jeg fram til en helt annen enn den jeg egentlig hadde bestemt meg for. Dra til flinke og hyggelige forretninger med peiling på våpen og prøv!

 

Lykke til med kjøpet ditt, og så godt som uansett hva du ender opp med- kommer du til å ha mange, mange år med moro. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...