Jump to content

Treng tips til slakteknivar


sis

Recommended Posts

Hei!

 

Eg skal kjøpe eit enkelt slaktesett (hjort) til mannen til jul. Særleg flåkniv, treng han. Har sett på desse:

 

Øyo: http://www.gsport.no/produkt/691655/oey ... cgodkAoAIA" target="_blank

Swibo: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3295" target="_blank

Eka: http://www.xxl.no/jakt/kniver-og-okser/ ... 70_1_style" target="_blank

 

Kva har best kvalitet av desse merkene? Evt tips til andre i samme kategori?

 

sis

Link to comment
Share on other sites

OK, eg tenkte at den runde kniven til Eka også var ein slags flåkniv. Kva er den til då? Skal flåkniven vere meir bøygd oppover?

 

Men slik å forstå at Øyo er eit betre merke enn Swibo? Prisen er jo ganske lik.

Slipestål og diverse bryne og slikt har me nok liggjande her ein plass, så det er ikkje så viktig. Viss de har forslag til andre slike pakkar, eller evt berre ein skikkelig flåkniv, så tar eg gjerne imot det!

 

Tusen takk for svar! Mannen har nettopp skote sin første hjort, så me er ganske nye på feltet begge to. Det einaste eg har skote før er ei rype, og den gjorde eg opp med berre hendene og ein liten spikkekniv. Etter å ha bala med han (hjorten) i timesvis på låven og kjøkenbordet så såg eg potensialet for ei nyttig julegåve her...

 

 

-sis

Link to comment
Share on other sites

Her på bruket har Øyo en høy stjerne når det gjelder kniver til slakting. Sammen med Mora sine tollekniver har de vært helt prima både til sau og hjorteslakt. Til fåing har vi brukt noen halvmåneformede kniver fra Junaiten. Når vi har lagt de på en lur plass i flåingens hete så har Øyo slaktekniver klart den jobben også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et tilsvarende sett som det fra Swibo/Wenger, men mitt er fra Victorinox.

Flåkniven fungerer svært bra og den har skrellt av noen elger pluss et par hjorter etterhvert.

Spissen er litt butt, og spesiellt når en spretter opp innsida av beina fungerer den utmerket.

Med et såpass tynt blad må stålet frem av og til, men noen drag og så kan en barbere seg med knivene.

Tror nok at settet fra Swibo vil gjøre nytten.

Link to comment
Share on other sites

Det har du rett i, men jeg kjenner ikke merket, og er skeptisk til billigkniver.

 

 

Swibo er nok ikke regne som billigkniver. I hvert fall ikke om en sammenligner med de andre settene her. Jeg vil anta at de heller er mye for pengene sammenlignet med Øyo og Eka. Uten at noen av de er dårlige heller. Den "runde" fra Eka er rett og slett en allround kjøttkniv. Fin til oppdeling, utenom utbeininga. Kan sikkert fungere helt greit, men neppe optimalt til litt flåing også.

 

Helt feil blir nok ingen av settene, om den supplerer med et som mangler. Eka +flåkniv, eller Swibo/Øyo +stål.

 

PS! Swibo er jo ett merke som brukes av Wenger. Wenger er eid av Victorinox. Og Victorinox er jo ikke akkurat ukjent blant proffbrukere på kjøkken og i matindustri :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...