Jump to content

Halvauto - Er forskjeftet vital del?


Muntjac

Recommended Posts

Forskjeftet er ikke en vital del. Ta det av og skru på igjen "mutteren" foran der. Da vil du finne ut at du fremdeles kan fyre av. Fjern mutteren, og alt blir lealaust. Å fjerne denne gjør at du kan demontere hele børsa. Med andre ord er det dette som er en vital del. Mulig man må fjerne andre deler og. Jeg har i hvert fall både forskjeftet og mutteren i lomma/sekken (forskjeftet er litt digert for en lomme...) og resten i futteral under transport.

 

Det er forresten en Beretta 391 Urika som jeg har og.

Link to comment
Share on other sites

Forskjefte er IKKE vital del lenger. Ikke for tradisjonelle brekk våpen heller (lengre)
Forskriften § 79 sier, blant annet: For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del. For enkeltløpede hagler som lades ved at våpenet brekkes, regnes ikke forskjefte som vital del.
Link to comment
Share on other sites

Skal vi se hva et google søk på "forskjefte ikke vital del" gir:

 

fra Politiet.no:Det er ikke krav om at hele våpenet må oppbevares i våpenskap, det er tilstrekkelig med vital del. Som vital del regnes:

* Sluttstykke, låskasse og pipe for rifler

* For hagler og kombivåpen hvor mekanismen spennes ved at våpenet brekkes regnes forskjeftet, pipe og kolbe med avtrekkermekanisme.

* For enkeltløpete hagler regnes ikke forskjeftet som vital del.

* For pistoler regnes rammestykket, pipe, sleide og sluttstykke.

* For revolver regnes ramme, pipe og sylinder.

 

https://www.politi.no/aktuelt/nyhetsark ... t_8553.xml

 

 

 

 

Fra Regjeringen.no (merk dette er forarbeidet til ny våpenlov): http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=668359

 

Så kommer altså jungelen av rundskriv. Jeg husker ærligtalt ikke hvilket som jeg mener speisifserte det (Det har blitt kommentert her inne) Igjen så er altså utydligheten i språkbruken problematisk allerede her. Hva menes f.eks med "enkeltøper hagle"

Når man har spesifisert Brekkvåpen i setnningen ovenfor. En foreløpig konklusjon er at TS hagle IKKE kan regne forskjefte (eller mutter) som vital del. Lås inn løp eller kolbe...

 

Jeg skal ikke insistere på at forksjefte tolkningen min når det gjelder brekkvåpen en 100% men jeg mener somsagt at det er kommet (mulig foreslåt...) endring på dette.

Link to comment
Share on other sites

@Ts : Hvis du tar av mutter på magasinet så får du skilt låskasse og løp som ko-stens skriver.På de fleste halvauto/pumpehagler er det en gjennomgående splint/bolt som holder avtrekkermekanisme på plass.Denne kan mer eller mindre lett skyves ut med egnet redskap.Du kan nå ta av avtrekkermekanisme og sluttstykke.Må du forlate bilen tar du sluttstykke i lommen,ganske så plassbesparende kontra å dra på låskasse/kolbe.. :D

Link to comment
Share on other sites

Enig med Joika her, avtrekkersystemet er vitalt i forhold til Bolten, men pr def, så er bolten den vitaledelen som forskriften beskriver, den kan være litt klundersam å få ut, på min Winchester er det en skruee som må løsnes og ei plate må ut da er det enkelt, I praksis er et avtrekkersystem som er vekke det enkleste.

Fjerne skruen på gassrøret/Magasinrøret er jo ganske enkelt å erstatte med en annen skrue/lås, men børsa er da demontert da.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

1: Enkeltløpet hagle et og blir utvetydig; det er en hagle med et enkelt løp. Paragrafen definerer videre at dette gjelder for enkeltløpede hagler som lades ved at våpenet brekkes.

 

2: På halvautomatiske hagler regnes ikke forskjeftet som vital del.

 

3: Så lenge gjeldende lov er utvetydig, er lavere rettskilder irrelevante. Det gjelder også forskrift.

 

4: I forskriften står følgende å lese:

 

Med vital del menes sluttstykke, låsekasse eller pipe. For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del. For enkeltløpede hagler som lades ved at våpenet brekkes, regnes ikke forskjefte som vital del. Med vital del på pistol regnes våpenets rammestykke, pipe eller sleide/sluttstykke. Med vital del på revolver regnes rammestykke, pipe eller sylinder/tønne.

 

(§ 79, 2. ledd, 2.-5. punktum)

 

5: Der er fasiten; vital del er: sluttstykke, låsekasse eller pipe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...