Jump to content

Kjøp av ammo,uten å eie våpen


nybegynner232

Recommended Posts

§ 31.Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha ammunisjon

 

Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet. For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 skal det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort.

 

M.a.o., har du en lovlig uregistrert hagle som du har eid siden 1990 kan du kjøpe ammunisjon til denne med jegeravgiftskortet uten våpenkort. Hvis man er yngre enn 40 år, og likevel får kjøpt hagleammunisjon med bare jegeravgiftskort, følger ikke butikken loven.

Link to comment
Share on other sites

Selv om loven ikke er endret har jeg ved flere tilfeller opplevd at det er blitt vanskeligere å handle amo med bare jegeravgiftskortet etter 22 juli saken. Selv om jeg har våpenkort for hagle i kaliber 9 mm, 12/70, 12/76 og 10/90, og jegeravgiftskort. Har jeg av enkelte forhandlere nektet å selge meg kaliber 16. :oops::shock: Men det finnes jo noen forhandlere med vett, så en må finne disse og handle der. Kanskje det har kommet noen rundskriv eller fortolkninger av lovverket til forhandler, som skjerper inn kravene uten at det har kommet en lovendring?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...