Jump to content

Valgets kvaler....


seawolf

Recommended Posts

Det ble ledig plass på jaktvåpengarderoben, og da vet de fleste hva som skjer :wink:

 

Rastløshet, søk på nettsider og hjemmesider.

Kataloger og ladebøker leses og vurderes.

 

På grunn av kronasje, eller heller mangel på sådan må jeg holde meg til fabrikkvåpen, (selv om jeg godt kunne tenkt meg å hive meg på et lignenede prosjekt som Mr Drilling skiksserer i en herværende tråd)

 

Målgruppe er elg, valdet har en del åpne myrer og fjell-lier så hold kan bli "noe" langt.

Kaliber er kortet ned til 338 Winmag, eller 300 Winmag.

 

Aktuelle rifler er etterhvert redusert til Kimber Montana eller 8400 Classic i 300 WM, Ruger Hawkeye African i 338 Winmag og Mauser M12 i 300 WM.

Prismessig ligger de noenlunde i samme sjiktet.

Jeg har to Kimber fra før av, og har også et tidligere samliv med en Ruger African i 375 Ruger, så disse to er jeg familiære med.

Mauser M12 er derimot "The new kid on the block" for min del, har såvidt håndtert en på Jessheim og førsteintrykket var positivt.

 

Det skal ikke kappes løp, det skal ikke demper på, er åpen både for plast og trestokk, blånert og rustfritt.

Blondiner, brunetter eller rødhårete....valgets kvaler :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen her er at jeg er ukjent med bortimot alt av europeiske våpen, og kan dermed ikke vurdere hva som er bra, hva som passer mitt behov, hva jeg bør skygge unna, hvilken teknisk stand de er i , osv, osv.

På grunn av dette tør jeg ikke hive meg på karusellen med brukte europeiske jaktrifler...jeg kan ganske enklet alt for lite om temaet til å investere mine stakkars pensjonistkroner i noe ukjent

 

Jeg har alltid jaktet og brukt amerikanske våpen og kaliber (en tilfeldighet men slik er det blitt), og føler at jeg er på noenlunde trygg grunn når det gjelder Kimber og Ruger.

Mauser er vel kvalitet, og som sagt har jeg håndtert M12 så den tror jeg passer.

Link to comment
Share on other sites

@seawolf, jeg forstår din holdning, men med denne her gjør du i hvert fall ingen feil.

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... Query=heym" target="_blank

 

Uten kikkertsiktet (alt for høyt montert) og med et realistisk prisestimat burde du kunne få denne til ca. 13 000 -12 000 eller kanskje enda mindre, fordi det er gamle modellen.

 

Den her er minst like bra, men du hater jo lyddempere ...

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... Query=heym" target="_blank

 

Det finnes ikke mye i rifle- verden som slår en Heym!

Link to comment
Share on other sites

Kimber rifler har jeg begrenset kjennskap med , men Ruger derimot har jeg beddet og testskutt 10++ stk i bla 300 og 338 og alle de jeg har lagt mine klamme hender på , har hatt fra god til usedvanlig god presisjon (enkelte på ca 10mm) . Ruger Hawkeye ville vært mitt førstevalg dersom vekta er til å leve med . Med lett kikkert nærmer vekta seg 4kg . :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Mauser M12 men kanskje i ett annet kaliber:

http://www.frankonia.de/Repetierb%C3%BC ... mer=176378" target="_blank

 

" target="_blank

 

http://www.mauser.com/en/products/m12/" target="_blank

 

Montert picatinny skinne og ekstra tennstift/fjær lokker.

 

Mvh

Jim114

 

Edit:

Det ser ut til at den kan leveres ferdig gjenget for

lyddemper for den som vil det:

http://egun.de/market/item.php?id=5133728

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen her er at jeg er ukjent med bortimot alt av europeiske våpen, og kan dermed ikke vurdere hva som er bra, hva som passer mitt behov, hva jeg bør skygge unna, hvilken teknisk stand de er i , osv, osv.

På grunn av dette tør jeg ikke hive meg på karusellen med brukte europeiske jaktrifler...jeg kan ganske enklet alt for lite om temaet til å investere mine stakkars pensjonistkroner i noe ukjent

 

Jeg har alltid jaktet og brukt amerikanske våpen og kaliber (en tilfeldighet men slik er det blitt), og føler at jeg er på noenlunde trygg grunn når det gjelder Kimber og Ruger.

Mauser er vel kvalitet, og som sagt har jeg håndtert M12 så den tror jeg passer.

hadde jeg vært deg og var fornøyd med amerikanske merker slik som Ruger ville jeg gått for en Ruger Guide Gun

i 300 win mag eller 338 win mag men det kan jo tenkes at du bør holde deg til 375 Ruger også i guide gun :)

 

http://ruger.com/products/guideGun/models.html" target="_blank

 

men om du skulle prøve deg på europeisk så er det ikke mye som slår Heym i kvalitet og utførelse

rett og slett det beste jeg har sett og holdt i noen gang fra europiske produsenter

her får man rifla akkurat slik man vil ha den :)

Link to comment
Share on other sites

Har fått svar fra både Søilen (Ruger) og Jaktdepotet ( Kimber).

Begge har våpen inne som kunne passe, så nå er det på med tenkehetta.... :)

 

Søilen har en M77 MK II, rustfri / laminatstokk / 338 Winmag (African må bestilles med 3-6 mnd leveringstid men er fortsatt aktuell)

Jaktdepotet har Kimber inne i 300 Winmag i både Montana og Classic.

 

(Avhengig av finansieringen skal en ikke se bort ifra at det kan dukke opp en bra M77 MK II i 35 Whelen til salgs etterhvert med rustfri Shilen-pipe, pluss kuler, hylser, en del ammo og RCBS diesett :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

Vist du har hatt Ruger før og er fornøyd med det så kan jeg ikke se helt vitsen med og bytte merke

som amerikanerene sier "If it ain't broke, don't fix it" :) dessuten er 338 en fin patron :)

men ville heller valgt en Guide Gun enn en African model rett og slett forde den er rustfri samt har laminatstokk og kommer i både 300 og 338

Link to comment
Share on other sites

Prisen er det samme på Guide Gun og African, bestillingstiden likeså.

Men jeg trenger litt tid til å venne meg til utseende på GG :forvirra:

Den er jo litt "annerledes", dessuten ser jeg for meg at den korte 20" pipa vil redusere utgangshastigheten en god del ?

Det er faktisk den største innvendingen jeg har....og jeg vurderer å bytte rifle og kaliber nettop på grunn av åpne landskap og enkelte poster med tildels lange hold.

At det er en "rough and tumble" rifle er det imidlertid ingen tvil om, og den står sikkert for en støyt.

Link to comment
Share on other sites

Nei har ikke vurdert det.

Dvs, jeg har vurdert det men med de prisene det er på børsemakerarbeid og ny pipe tror jeg vinninga går opp i spinninga.

Dessuten er det ei super rifle i et meget effektivt kaliber som jeg har store problemer med å "slakte".

Da er det bedre at andre får gleden av å jakte med den, og så går jeg videre med mitt "litt mere flattskytende" prosjekt :wink:

Alternativet er å beholde 35 Whelen som reserverifle om jeg klarer å finansiere ny uten å måtte selge.

Har plass i garderoben :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp denne; http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... =remington" target="_blank

Om elgen skulle ha vansker med å dø av 7mm Rem.mag har Rafdal et utvalg i nye/ubrukte Remington fabrikkpiper til utrolig snille priser.

 

Evt " Brukt Browning A-bolt kal 338 rem.mag. Rekyldemper og leopould std baser. Kr 5000,-"; http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... rough=true

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et klart svar og uten noen tvil overhode.

 

Først og fremst Ruger.

Jeg har blitt så sær at jeg ikke lengre gidder å vurdere noe annet enn Winchester M70 pre 64 eller Ruger M77 når jeg skal kjøpe et nytt våpen.

Begge har meget gode låskasser og sikringer og avtrekkerne holder også bra standard.

Når det gjelder brukte, ser jeg også på gamle modeller av Tikka og Sako(fra før T3 og 75 sin tid).

 

Personlig er jeg ikke glad i muzzle breaks(smellforsterkere), men ettersom jeg har forstått er det kurant å ta den av Ruger Hawkeye African.

Samme med Guide Gun, men jeg synes 20" er for kort til det bruket du ønsker å ha den til.

Skal man ha skikkelig glede av 300 win mag og 338 win mag, må man ha litt brukbar løpslengde.

 

Valget mitt ville falt på enten en African i 338 win mag eller 300 win mag eller evt. en Hawkeye All-Weather i 300 win mag.

Siden du har en 375 Ruger allerede, ville nok valget mitt falt på 300 win mag og om den skal brukes i området der du bor, hadde jeg kjøpt en All-Weather.

Link to comment
Share on other sites

Dette gikk fort :mrgreen:

 

Søilen hadde en M77 MK II i rustfritt og laminat liggende på lager i 338 Winmag.

Fikk en god pris inkludert polering/justering av avtrekk.

 

Har hatt maken rifle tidligere i samme kaliber, den var med til Sør Afrika i 2006, men den ble solgt i et svakt øyeblikk, noe jeg har angret på ever since...

Afrika2008067.jpg

 

35 Whelen blir det å beholde inntil videre, super grisebørse og reserve på elgjakta i det høye nord.

Takker for innspill da jeg var litt i tvil om hva jeg skulle gå for denne gangen, og det å ha ubenyttet plass i våpengarderoben er jo helt uakseptabelt :wink::wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er en stor elsker av elgkjøtt, og om du tenker at ei 250 grs A-Frame fra en 338 Winmag ødelegger mye kjøtt, så er det feil :wink:

Det verste jeg har sett er et par elg skutt i bogen med "skytterlagets blyspiss" i 308 Win.

Der var det blodslåtte hinner fra nakken og til bakerste ribbebeinet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...