Jump to content

Drevjakt på svin i Polen 7 januar, forberedelser (liten film


Skaubjønn

Recommended Posts

Min kompis og meg har snakket en stund om å dra på drevjakt på svin. Jeg har vært med før noen ganger, han er novise på drevjakt. Vi svarte på en annonse her på kammeret, og vi er påmeldt jakt ved Wrocklaw 7 januar, med UltimateHunting http://ultimatehunting.eu/

 

Jeg har vært på drevjakt i Sverige tidligere, og der gjelder det å holde igjen... Det blir DYRT om man skyter feil dyr. Ut fra det vi har sett på youtube fra drevjakter i Polen så ser det ut til at det går unna! :D Altså må det treners på hurtige skudd, og man må være forberedt på korte hold.

 

Utstyr: Jeg skal jakte med min trofaste Blaser R93. Jeg har fått råd fra en dreven (pun intended) kar her på kammeret, som ga klart svar om at magasinkapasitet er viktig. Jeg kan velge mellom løp i 6.5x55 (utgår), 300wsm (kapasitet på 3) og 375H&H (kapasitet på 4). 375 blir det altså. Jeg lader 260 grains Accubond, og har kjøpt et Aimpoint Micro. I tillegg er de åpne siktene innskutt, og Zeiss Victory 3-12 x50 med lysprikk.

 

Min kompis ville jakte med sin trofaste Browning A-bolt, og en Swaro 2.2-9x42.

 

I dag testet vi litt på et jorde, der det er en bakke. To bildekk med papp i, og hurtigskyting. Kompisen min drar rett hjem og bestiller aimpoint micro... Det funker! Synsfeltet ble for lite i swaroen, på kort hold.

Her er en liten mobilvideo, bare for gøy

EDIT: har endret fra 160 til 260 grains Accubond...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

375 blir det altså. Jeg lader 160 grains Accubond, og har kjøpt et Aimpoint Micro.

 

 

Du mener vel 260 grains Accubond? :forvirra:

 

Kul video forresten, sikkert veldig relevant trening til drivjakt! Fikk lyst til å prøve selv! Vil tippe de fleste norske riflejegere, meg selv inkludert, er ganske uerfarne med å skyte rifle på bevegelige mål.

Link to comment
Share on other sites

ehhh.... ja så klart 260 grains Accubond. Elsker den kula :D

 

Det var god trening å skyte på dekk. en tur på søpla og hentet to dekk, en tur innom kjøpmannen og tok med noe papp = bevegelig mål trening. Enkel og billig trening. Og så var det sinnsykt morro! Har ikke ledd så godt på år og dag. :D

Grisene løper nok betydelig fortere, men allikevel ga det god trening. Og noen a-ha opplevelser. Kompisen min som tenkte å jakte med sin gamle Swaro fant fort ut at han ikke hadde nok synsfelt på korte hold. Og, han fant også ut at han må olje sluttstykket skikkelig... :wink: Han kjøper for øvrig et Docter Sight nå før turen.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo det de fleste bruker; et kikkertsikte 1-4 eller lignende. Det er jo ikke alle poster som er 'bajonettposter', og mange foretrekker kikkertsikte. Det er flere som bruker 3-12x56. Jeg har forelsket meg i aimpoint micro nå, men jeg har med et kikkertsikte i lomma i tilfelle rottefelle... Jeg har innskutte åpne sikter, aimoint micro og zeiss victory 3-12x56 med lys. Skal ikke misse på optikken! :mrgreen: Men jeg vil tippe at aimpoint micro blir stående på. Så lenge det er greit lys er det ikke noe problem å avgi sikre skudd innen 'minute of pork' med et rødpunktsikte.

Link to comment
Share on other sites

Lykke til i Polen. Drivjakt på villsvin er ufattelig morro og særdeles vanedannende. Jeg har vært flere turer til Polen og i våres var jeg i Estland og nå i desember blir det Latvia. Aimpointen er perfekt til denne type jakt. Tren mye på løpende elg eller annet av bevegelig mål. Sjansene er ofte hurtige og skuddet må gå fort. Når jeg skyter på løpende elg har jeg som mål å ta skuddet innen første 1/3 av lengden på elgbanen.

Link to comment
Share on other sites

@tpsalmon: Høres veldig bra ut! Jeg har vært på drevjakt etter svin i Sverige, gleder meg vilt til Polen! :D

@Torf: Kul video! Og seriøst opplegg. Men, det er gøy med plinking også! Blir som annen skyting det; morro å skyte på bane, og veldig gøy å henge en blikkboks i en hyssingstump, gi den fart, og høre når man treffer. Hver sin smak, men det at det finnes baner for løpende elg gjør ikke et bildekk som humper avgårde mindre morro :D Jeg husker at jeg leste om denne treningsformen på accuratereloading for mange år siden. Skulle gjerne hatt brattere bakke og lenger skytefelt, men herreguuuuuud så gøy det var! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...