Jump to content

nybegynner "allround"


Bullmastiffen

Recommended Posts

Nå blir det fryktelig mange "tulletråder" fra denne "kjøttklumpen"

 

Har funnet salong og hagle, men i og med at jeg ikke skulle jakte storvilt så "trengte" jeg jo ikke noe vassere en 17hmr/22win.

Dette blir det nå endring på da jeg vistnok i følge en kompis skal være med på både rein og sel neste år.

 

 

Så da kjem 1000kr spørsmålet: What to kjøpe.....

Jeg har ikke mulighet for eget laderom, så frem til jeg klarer å få fruen til å bli med på å kjøpe enebolig blir det kjøpeammo.

 

 

Så ja hva er det "optimale" allround kaliberet? (både med tanke på tilgjengelighet, pris og power!)

Link to comment
Share on other sites

Dette er en tråd som inviterer til nok en diskusjon mellom 6,5x55, .308 og .30-06 (kanskje ispedd et og annet magnumkaliber).

 

Så da går jeg for .308: Browning X-bolt Nordic Hunter med syntstokk og flutet løp, ferdig gjenget for demper, i dette uhyre spennende kaliberet:

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3061

 

På toppen slenger du en Kahles CSX 2,5-10x50 med lys:

 

http://www.interarms.no/optikk/kikkertsikter/kahles/

 

På snuta hekter du en Hausken JD224:

 

http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Jakt/Lyddempere/Hausken-Jakt-JD224-lyddemper

 

Da har du en allroundpakke som holder LEEEENGE. :-)

 

Koster ei halv skjorte, men du får virkelig gode komponenter.

 

Ellers kan du gjøre det ganske rimelig og be om tilbud på ei pakke med Tikka T3, passende allround-sikte (ala 2,5-10x50) og la demper være demper. Dette er jo ikke noe du MÅ ha (men det er jo veldig KJEKT å ha). Da slipper du unna med halve prisen:

 

Interarms har feks en Lite-pakke med Meopta med lys til 16 600,-:

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=39356696

 

Hvorfor .308? Fordi det er svært tilgjengelig ammunisjon til ofte hyggelige priser. Den passer til alt vilt, og kan fungere til alt fra kråkeskyting til elgvelting, på korte og lengre hold. Den har alt du trenger.

 

Og selvsagt kan du det med de to andre store og, men jeg liker nå .308 best da. :-).

 

Div edit

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du MÅ ikke ha verken demper eller sikte med lys til den bruken du skisserer (nice to have er en helt annen sak )

 

De svorne tilhengerne av Tikka 3T / 6,5x55 / demper / sikte med lys, vil selvfølge predike denne komboens overlegenhet.

Ikke minst med tanke på billig treningsammo på DFS sine skytebaner og overlegen presisjon og energi når du beveger deg ut over 500 meter kontra 308 Win :wink:

 

Imidlertid støtter jeg valget av 308 Winchester, og med ammo med gode 150 grs kuler dekker du fint både rein og kobbe.

Mange gode bruktvåpen å finne om du ikke slår til med nytt.

 

Når det gjelder sikte finns det også mye (ikke minst brukt) som dekker behovet ditt uten at du trenger å shoppe på øverste hylle.

Link to comment
Share on other sites

Her er det om å gjøre å få mest for pengene?

Finn ut hvor mye du kan bruke først

 

deretter sender du Mail til de forskjellige våpenforretningene og spør hva de kan levere til det beløpet og i ett av standardkalibrene(6,5x55. 308 eller30-06).

Etterhvert tar du den pakken du liker best! Men følg med på bruktmarkedet og.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hiver meg på det aller siste som siste taler sa.

Bruktmarkedet.

Desidert det beste valget for å få mest mulig for pengene.

 

Se hva du kan få tak i på bruktmarkedet.

Spesielt når det gjelder rifle.

Mye bra for en bra penge å finne der.

Optikk kan også være lurt å kjøpe på bruktmarkedet, men der skal man være veldig nøye på hvilke merker man kjøper.

 

Når det gjelder kaliber, og man ikke lader selv, så bør man velge 6.5x55, 308 win eller 30-06.

Da får man kjøpt ganske rimelig treningspatroner til å trene mye og de gjør alle en god jobb til all storviltjakt i Norge.

 

La heller funnet du gjør på bruktmarkedet bestemme hvilket kaliber det blir av de tre, enn å bestemme deg for kaliber før du leter etter våpen å kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Ville sett etter noe kurant på bruktmarkedet.

Ligger feks en Howa 1500 i 30-06 med en helt grei Tasco Titan kikkert på Finn til 3500,-

Vet ikke hva budsjettet ditt er, men vil anbefale deg å se hva du kan få for det på Finn og på bruktsidene til de forskjellige våpenforretningene.

 

Ellers kan andre kaliber også fungere bra som allround.

270W må være supert til sel og reinsjakt, sammen med 7x64

Den gode gamle 7,92'n, 8x57IS er heller ikke noe dårlig valg.

Link to comment
Share on other sites

Ville sett etter noe kurant på bruktmarkedet.

Ligger feks en Howa 1500 i 30-06 med en helt grei Tasco Titan kikkert på Finn til 3500,-

Vet ikke hva budsjettet ditt er, men vil anbefale deg å se hva du kan få for det på Finn og på bruktsidene til de forskjellige våpenforretningene.

 

Ellers kan andre kaliber også fungere bra som allround.

270W må være supert til sel og reinsjakt, sammen med 7x64

Den gode gamle 7,92'n, 8x57IS er heller ikke noe dårlig valg.

 

 

tja hvor stort er budsjettet?

Det kommer helt ann på hvor god jeg er til å juge til kjerringa det...... (så alt fra 50kr-25000kr) :)

Åssen er ammotilgang på disse kaliberne du nevner her a? (i forhold til 308 som jeg kan plukke opp på xxl 650meter fra døra mi)

Link to comment
Share on other sites

Ingen problemer med ammotilgang til 270 win i alle fall.

8x57IS og 7x64 burde også være rimelig greit å få tak i ammo til, selv om det er færre som selger det.

Problemet er å få tak billig treningsammo.

 

Jeg anbefaler ingen av kalibrene til første storviltrifle pga dette, om man ikke lader selv, selv om alle er meget gode kalibre.

Det er 6.5x55, 308 og 30-06 det produseres store volum med treningsammo til, og dermed har en del lavere priser på slik ammo.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du bor klass ved xxl ville jeg titta på en av Weatherby riflene der, rimeligste utgave med syntstokk er rimelig , men etter å ha hjulpet en kompis med innskyting av en slik kan jeg ikke si at den er så mye dårligere enn f.eks en Tikka T3 (eller dyrere rifler for den slags skyld, kompisen betalte 6k for rifle, kikkert/dassrull, futteral, håndkikkert/dobbeldassrull, pussesett og 40skudd i kal308), jeg ville dog ha oppgradert optikken noe dersom jeg kjøpte "pakke".

Du må ikke ha eget laderom for å lade ett enkelt riflekaliber, et enkelt ladeutstyr kan fint lagres i en passe stor plastkasse og festes i egnet bord eller benkeplate ved behov.

Uansett så er jo 3006, 6,5 og 308 fine kaliber, lading eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Seawolf. Du skal jakte på dagen, dette er ikke nattjakt.

 

Seint på høsten og litt utover vinteren er det masse brukte rifler å få. Finn deg en grei brukt 308 som du liker til en fornuftig pris. Det er ingen skam å handle brukt, tvert imot. 308 er som regel presis, og blant de billigste å kjøpe ammo til.

På seljakt skal du i kontakt med saltvann, så rustfritt er en fordel.

 

F eks Leupold har gode sikter til jakt på dagtid. Det er de beste fra amerika, med "livstidsgaranti". Du bør ha en variabel, 4 - 12 (?) f eks. Litt smak og behag. 4 holder fint til rein, men det kan være du vil skru litt opp til sel.

 

Innbiller meg at du også bør se på en tofot til seljakt, evt kan du lage til en bag/pute å legge under. Ellers har Biltema rimelige tofoter.

 

Du MÅ ikke være i Tikka-6,5-demper-siktemedlys-klubben for å jakte, nei.

Link to comment
Share on other sites

270W og 8x57IS er rimelig kurant og du bør finne ammunisjon til de i alle våpenforretninger. 7X64 bør det heller ikke være spesielt vannskelig å skaffe, men det er selvfølgelig ikke samme utvalget som det er for de tre store (6,5x55, 308w og 30-06).

Finner du den rette rifla til rett pris er det helt greit å kjøpe den i disse kalibrene også. Det er gode allround kaliber. Forsåvidt bortimot det samme hvem du velger av de tre store, jeg bruker 308w men det er nok mest tilfeldig.

 

Selv om du selvsagt må skyte en del med rifla, så gjør du jo mengdetreningen medCZ'n din. Både fordi det er billigere, men også fordi du blir bedre av å trene med liten rekyl. Det er lettere å trene på gode avtrekk og se feil. Derfor ville jeg ikke sett meg blind på tilgangen til billig treningsammunisjon.

 

Like viktig som å skyte med rifla er at du blir fortrolig med den. Gjør deg godt kjent med mekanismen og skru den gjerne fra hverandre et par ganger.

Tørrtrening på avtrekk og skytestillinger kan du gjøre hjemme i stua.

 

Lyddemper er ikke et must, den har noen fordeler men også noen ulemper. Jeg har demper bare på salongen og et av løpa mine.

 

Det viktigste med kikkerten er at den er tett og mekanisk stabil. Til jakt på dagtid bruker jeg heller en liten Leupold enn Zeiss og Swarowski. Har kjøpt flere Leupold kikkerter brukt de siste åra for mellom 1000,- og 2500,-

 

Leupold, Nikon, Bushnell og Burris har kikkerter som holder til det meste. Det er også flere, nevner bare noen som jeg har/har hatt sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips folkens...

(Hvorfor la jeg ikke ut en sånn her tråd på et bryllupforum før jeg fant meg kjerring?)

 

Du hadde ikke trengt det, du kunne bare spurt oss om det her på dette forumet :)

Jeg kunne riktignok kun gitt gode svar på hva slags kjerring du ikke skulle rote deg borti, for det har jeg plenty erfaring med.

Særlig den siste eksen, som jeg er totalt overbevist om at trenger djevelutdrivelse.

 

Nå har jeg vært så utrolig heldig og funnet ei utrolig flott jente, men det kan mer kalles sinnsyk flaks enn noe annet.

Men blind høne(hane) kan også finne korn har jeg hørt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...