Jump to content

Husqvarna 9,3X62


Surplus

Recommended Posts

Har da arvet en Husqvarna rifle laget på 1900 tallet en gang som jeg aldri har skutt med, den tilhørte bestefaren min som døde i 1998, så den har ihvertfall ikke blitt skutt siden 98, men trur den har stått enda lenger enn som så. Har hørt at Husqvarna riflene har større sjangser til å gå i lufta en andre rifler, er dette noe jeg burde være redd for før jeg går å skyter med dette våpenet?

Tenker at jeg skulle ta det med til en børsemaker og få restaurert rifla med nytt kikkertsikte og eventuelt andre *oppusninger*.

Link to comment
Share on other sites

1640 ble produsert fra 53 og ut på 60 tallet en fang (fecette ground bolt) men rifla jeg har har ikke det sluttstykke, så da tror jeg at jeg ville sagt at det er en 1640, men hva mener dere folkens? Er det et trygt våpen å skyte med uten å gjøre store oppusninger av våpenet?

Link to comment
Share on other sites

ja det er en fin rifle.

 

9-tallet i 1649 står for 9mm (tror jeg). 1640-serien ble også kamret i en eller annen magnum (308?) - tror det var norma magum og de heter da 1640nm. Men sjekk dette ut selv, det er skrevet noen gode artikler om Husqvarna. Jeg har selv et par stykker fra 1938 og de er bedre laget enn mye annet.

Link to comment
Share on other sites

... også kamret i en eller annen magnum (308?) - tror det var norma magum og de heter da 1640nm...

 

Ifølge linken skydevaaben... så var det 358 norma magnum og modellen heter 1651.

 

Er det forøvrig et diopter sikte du har på din rifle? Er da baksiktet fjernet (kan ikke se det tydelig).

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
1 hour ago, Ivar Marius Nerby said:

Hei, hva heter Husqvarna-modellen som spenner sluttstykket når det skyves inn? Jeg har en sånn i 9,3x62

Zoli hadde en 1900 mod Taiga med oppspenner. En av de svenske børsisene lagde en for 1900 tidligere også, men tror ikke du får tak på de lenger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...