Jump to content

Kikarsikte till R93 i .270 Win-Tips?


Guest .358 Norma Magnum

Recommended Posts

Ett flutad pipa i .270 Win är på väg ifrån Isny till konungariket,runt juletider. Denna pipa skall bli ett trevligt komplement till min ena R 93a som är en Professional i 9,3x62. Huvudsakliga användningsområden,blir framförallt träningsskytte,men även vildrensjakt.

Ett högkvalitativt sikte med belyst riktmedel,med relativt hög förstorning,och inte alltför klumpigt,är jag ute efter.

Så om Ni har några bra förslag och goda argument,till sikten,är jag mer än tacksam :!:

Âven tips om vilken retikel som Ni rekommenderar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag fått besked om att pipan kommer i slutet av februari. Fint så man kan planera. Jag glädjer mig.

Men vilket kikarsikte skall jag sätta på :?: Har en 3-12x56 på 9,3an,men tycker det blir i mesta laget att kånka på i högfjället. Jag tänker då först och främst på vildrensjakt.

Har Ni några goda tips om kikarsikte :?:

Link to comment
Share on other sites

Huvudsakliga användningsområden,blir framförallt träningsskytte,men även vildrensjakt.

Ett högkvalitativt sikte med belyst riktmedel,med relativt hög förstorning,och inte alltför klumpigt,är jag ute efter.

 

Som Poacher skriver, så dekker en Varipoint 2,5-10x42 dine krav.

 

Men hva skal du egentlig med lys i kikkerten, når formålet som du beskriver er reinsjakt og papp?

Link to comment
Share on other sites

Huvudsakliga användningsområden,blir framförallt träningsskytte,men även vildrensjakt.

Ett högkvalitativt sikte med belyst riktmedel,med relativt hög förstorning,och inte alltför klumpigt,är jag ute efter.

 

Som Poacher skriver, så dekker en Varipoint 2,5-10x42 dine krav.

 

Men hva skal du egentlig med lys i kikkerten, når formålet som du beskriver er reinsjakt og papp?

 

Det har Du faktiskt helt rätt i :!:

Då får det bli en Zeiss Victory Diavari 2,5-10x42 :!: Men får nog vänta tills våren kommer... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også gått for Zeiss V 2,5-10x42, hvis du ikke kommer over et brukt Zeiss V 5-15x42 ?

 

 

Kahles Helia CL !
Jeg ville ikke kjøpt en nytt sikte fra Kahles, i alle fall ikke til full pris. Det er alt for stor usikkerhet om hvem som tar evt service-ansvar, siden fabrikken er i ferd med å bli lagt ned.
Link to comment
Share on other sites

Tack för svar allihopa :!: Får se vad det blir. Tänkte skaffa detta i vår. Âr det ngn som provat Conquest serien :?:

Tänkte på 4,5-14x44. Och rent ekonomiskt hamnar ju en sådan kikare med Blaser montage på 10000 och det är ju samma pris som för en Victory 2,5-10x42. Vad tror ni :?: Och vilken retikel är aktuell :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kanonfornøyd med min Conquest 4,5-14x50. Supert med utvendige justeringsratt - i kombinasjon med evt avstandsmåler og et godt forarbeid med å finne ut de rette innstillingene for forskjellige avstander blir du farlig effektiv på lengre hold.

Jeg har brukt min(+ den andre Conquesten min, en 6,5-20x50) mye om natten også , i måneskinn etter rev, og er storfornøyd med ytelsen også under disse forholdene. Har et par V 2,5-10x50 og en V 3-12x56 også, så sammenlikningsgrunnlaget er relativt godt. Har ingen problemer med å anbefale Conquestserien på det varmeste.

 

Mvh Ole

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar allihopa :!: Får se vad det blir. Tänkte skaffa detta i vår. Âr det ngn som provat Conquest serien :?:

Tänkte på 4,5-14x44. Och rent ekonomiskt hamnar ju en sådan kikare med Blaser montage på 10000 och det är ju samma pris som för en Victory 2,5-10x42. Vad tror ni :?: Och vilken retikel är aktuell :?:

 

Ja,det låter bra det :!::)

Det lutar mer och mer mot en sådan. Vi får se vad det blir.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...