Jump to content

FN Browning Bar - lyddemper


Tomas

Recommended Posts

BAR kommer med justerbar gassblokk, ingen ekstra deler behøves. Få gjenget pipen, kjøp lyddemper og finn frem skrutrekker eller umbrakonøkkel (husker ikke hva slags skruespor det er på stående fot) og slå deg løs. Bare å strupe gassen helt og justere seg ut litt av gangen til den repeterer pålitelig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

BAR kommer med justerbar gassblokk, ingen ekstra deler behøves. Få gjenget pipen, kjøp lyddemper og finn frem skrutrekker eller umbrakonøkkel (husker ikke hva slags skruespor det er på stående fot) og slå deg løs. Bare å strupe gassen helt og justere seg ut litt av gangen til den repeterer pålitelig.

 

Har du prøvd dette selv?

Link to comment
Share on other sites

bbdg

Grunden til at man struper gassen helt før forsøg med dæmper, er at man derved undgår en overbelastning af mekanismen,

Man kan som udgangspunkt ikke helt vide hvor meget man skal strupe. derfor er det mest sikkert at strupe for meget, og derefter åbne lidt efter lidt, indtil man netop har stabil omladning. så bør man ikke risikere overbelastning af systemet.

 

Et godt trick, er at man før man begynder testning, tæller hvor mange omgange skruen er ude, ved fabriksindstillingen. Så kan man let justere tilbage til oprindelig funktion igen. Når man så har fundet den optimale justering med dæmper. Så tæller man også hvor mange omgange det er fra fuldt strupet. Så har man en sikker og repeterbar indstilling både med og uden dæmper.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge man skrur innover og ikke utover fra fabrikkinnstillingen er det viktigste gjort. :winke1:

 

Hvis du setter på demper uten å røre skruen får mekanismen alt for mye gass. Akkurat hvor mye gass den trenger vet man jo ikke, så det er greiere å strupe for mye i starten enn for lite. Men du selvsagt ikke helt inn.

 

...det sa brura og! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vi har justert en god del Browning Bar for lyddempere - og vi har fått inn noen hvor eieren selv har prøvd å leke børsemaker.

Noen av dem har låst sluttstykke, og det forekommer av for mye trykk i mekanismen.

 

Det varierer også veldig fra forskjellige ammunisjons merker og kulevekter hvor mye trykk våpenet opererer på.

Bar er kjent for å ha en relativt stor skala den skal veksle på, men vi har ved flere anledninger måtte justere gasstrykket på nytt når kunden har skiftet til ny type ammunisjon.

 

Greit å ha i minne når man skal leke børsemaker selv. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Å skulle definere en grense for når man driver "børsemaker arbeid" skal jeg ikke gå nærmere inn på..

 

Poenget er at man bør kanskje kjenne sine egne begrensninger før man begynner med for mye arbeid på egen hånd.

 

Men det er selvsagt mange flinke våpenentusiaster der ute med overraskende god våpenteknisk innsikt som får til det meste på egenhånd, så det blir feil å ta alle under èn kam.

 

Når det er sagt, så tilbake til trådstarter;

om du får gjenget rifla og kjøper deg demper samtidig så be gjerne børsemakeren/butikken hjelpe deg med korrekt gasstrykk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nettopp en brukt BAR Long Trac i 30-06, og den var gjenget for demper. Den vekslet ikke som den skulle så jeg måtte ut på nettet og lese meg opp. Jeg fant et skriv fra importøren her på kammeret som ga god informasjon, i tillegg til litt info her og der. Kjernen var at du heller starter med for lite gass enn for mye (dvs skruen helt inn eller i hvertfall lenger inn enn du tror er nødvendig), deretter skrur du maks 1/4 omdreining ut til børsa veksler godt. En indikasjon på hva som er korrekt veksling får du ved å se på vinkelen hylsa kaster i. Rett ut til siden eller ørlitte granne fremover er ønsket, for mye frem betyr at du må åpne litt mer, bakover betyr at den veksler for hardt og du må strupe litt. Det er nyttig å ha en assistent med på banen som kan følge med hylsene.

 

Det som overasket meg var hvor lite som skulle til. Den var kun 1/2 omdreining ute da jeg begynte, så jeg trodde jeg måtte ut. Det var feil. Jeg skrudde helt inn og forventet ingen veksling i det hele tatt. Det var også feil...den vekslet uten problem hver gang, men gikk litt for langt fremover. Etter å ha åpnet en kvart gikk den bra.

 

Litt uskker på om dette fungerer men her er en link til en film på Facebook som skal være offentilig:

 

Link til facebookinnlegg

 

mvh

Chr M

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Takk for deling av mye god innsikt. Jeg har en BAR Longtrac MKII som jeg gjerne ville ha lyddemper på. Fikk imidlertid beskjed om at det ikke lar seg gjøre, fordi min mangler justerbar gassventil.

 

Er det da slik at alt håp er ute? Og er det noen som vet hvilke modeller dette i så fall gjelder? Det er jo en fantastisk børse, men skulle så gjerne blitt litt mindre uglesett på skytebanen....

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har prøvd med en lyddemper som større åpning rundt kulen en den bør ha? Hvis man for eksempel bruker en med 11mm åpning i stedet for 9mm som vel er ganske standard på et 7,62mm kaliber. Jeg vet at dempingseffekten går ned, men mer gass vil også unnslippe framover og da blir det mindre gass bakover. Jeg har vurdert å gjøre dette med en demper på min Ruger halvauto.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...