Jump to content

Trenger tips og synspunkter, dynamisk pistolskyting


brendjord

Recommended Posts

Hei

 

er i startgropa når det gjelder dynamisk pistolskyting og skal forhåpentlig på kurs om kun kort tid.

 

nå som det straks er jul, og straks har bursdag, har jeg mulighet til å sette endel på ønskelista:) det passer perfekt da jeg får "kjeft" hvert år for å ikke ønske meg noe spesielt.....:)

 

har bestemt meg for å gå for DAA racemaster hylster, dette på bakgrunn av gode tilbakemelding samt at planen er å skaffe meg en pistol til på sikt og trenger da ikke kjøpe et komplett nytt hylster. har for tiden en Beretta 92A1 og en glock tjenestepistol.

 

det jeg trenger litt tips til er hvor dere handler. har kikket endel på "doublealpha.biz" da de har det meste samlet på et sted, samt at de har en oversiktlig og grei nettside(som er alphaω siden det er familien som blir å kikke der.....)

noen som har erfaring med bruk av disse?

 

evt om dere har noen andre plasser som er greie å handle fra. både norske og utenlandske?

 

og til sist, mtp "inserts" til hylsteret, når man velger pistoltype kan man velge "beretta 92F", noen som kan bekrefte at denne passer til beretta 92A1?

 

 

 

mvh Hans

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Snakket akkurat med daa og desverre passer ikke deres hylster til min beretta:( planen var uansett å kjøpe ny pistol, så blir nok å iverksette denne planen allerede nå:)

 

Hvilke pistoler anbefaler dere å se på til IPSC? Gjerne i prisklasse rundt 10 000kr, Evt rimeligere.

Fokus på driftsikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

til hvilken klasse tenker du?

 

CZ, sphinx, sig = driftsikkert

 

Vanskelig å slå en CZ i production på pris/ytelese/driftsikkerhet

 

 

både STI og SVI er 10k+

STI = du må vite hva du driver med

SVI = du har nok penger til at ting virker

Link to comment
Share on other sites

da har jeg brukt kvelden til å lese i reglementet til IPSC......må nok lese det noen runder før alt sitter:) har printa det ut så jeg har noe å bla i på kvelden:)

 

 

men funderer litt på dette med klasser. har jeg i "grovt" forstått det rett her:

 

Open: ferrariens svar på pistol, alt er fintunet og gjerne med optikk, comp etc

classic : 1911 frames only?

standard: må passe i IPSC boksen, ikke har comp eller optiske sikter

modified : mellomting av open og standard, må passe boksen(great med sister og comp)

production: DA pistoler, ikke optiske sikter eller comp, avtrekksvekt?

 

er classic oppe å går forresten?

 

har i tilleg sittet å kikke på pistoler.......mye lekkert:)

 

disse har jeg bitt meg litt merke i, målet er å få litt "hands on" på de fleste.

-CZ75 SP-01 Shadow

-P226 Scorpion

-Ruger SR1911

-SW1911TA e series

 

de to nederste står ikke på lista(som jeg kunne se) i production klassen og regner da med at disse ikke kan brukes der, men

hva med classic? evt standard?

 

beklager litt snåle spm, prøver bare å få grep om regelverk og få alt av biter til å falle på plass:)

Link to comment
Share on other sites

Classic er oppe å går, men du får ikke godkjent en søknad på klassen enda.

Har du en 1911 ervervet i annen klasse kan du jo bruke den.

1911 kan ikke brukes i prod nei og SW1911TA har rails så den går ikke i classic.

 

Modified utgår vel? om jeg ikke husker feil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

spørs om jeg ikke skaffer meg en 1911 på jobbkvota ja:) samt selger berettaen og skaffer meg en cz shadow:)

 

 

 

er det 45acp som er veien å gå?

kan man konkurere i både classic og production?

 

 

 

ser det ble nevnt rails på 1911´, er ikke det lov i classic?

evt hvilke andre 1911 anbefales?

Link to comment
Share on other sites

Ingen våpen som kan brukes i prod kan brukes i classic, eller omvendt. 45acp er veien å gå for 1911-puristen. 9mm er veien å gå for den som vil ha høyest mulig treff-faktor (som er hele poenget i dynamisk). De to ekstra skudda i magasinet på 9mm (minor) gjør en forskjell til det bedre for de fleste. Rails er ikke lov, nei, den skal være av mer eller mindre tradisjonelt utseende, og kun 5" løpslengde er godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Det ble endret nå på GA sammen med resten av regelendringene. Classic er forlenget til ut 2017

 

Med mindre jeg er helt blind og bommer på noe åpenbart så er Classic ikke forlenget til 2017, men gjort permanent.

 

Hvis bare det blir åpnet for erverv her i landet en gang nå, så blir det nok jaggu en 1911 på meg også.

Link to comment
Share on other sites

Manuel rifle kommer nok til å bestå, mulig mas10 blir borte, som er like greit for vår del siden det ikke skytes mas10 i Norge som jeg har sett...

Men mas og mao skytes det en del av, og neste år får Norge sitt første rene manuel bolt action NM.

 

Edit:

46 utøvere skjøt i revolver divisjonen under dette worldshoot, synes da ikke det var dårlig oppslutning.

Link to comment
Share on other sites

har fått sett på noen pistoler, også fått tilbud om litt "hands-on" om ikke lenge(sw 1911).

 

men, trenger gjerne noen innspill på det jeg har sett på. planen er (med litt tungt hjerte) å selge Berettaen og skaffe to nye:

 

-CZ75 sp-01 (shadow), skal brukes i production)

 

til Classic har jeg sett på disse:

-Ruger SR1911

-SW 1911E .45ACP (SW1911TA hvis "accessory rail blir lov)

-Sig Sauer 1911 scorpion

 

noen som har noen synspunkter/erfaringer på disse, tenker da primært på de til classic? evt noen andre gode alternativer?

ønsker primært et våpen som på sikt kan oppgraderes/tilføres utstyr(sikter etc)

 

driver å jobber meg gjennom reglementet så beklager hvis jeg har klart å plukke ut pistoler som ikke er innafor størrelsemessig:)

Link to comment
Share on other sites

Classic: Rail blir lov fra 1/1 2015.

Rob Leatham vant VM med en 1911 i 9mm, men han angret på valget i ettertid og ønsket han hadde valgt sin Springfield i .40 og major istedenfor.

 

hva med sitatet ovenfor da?

 

for egendel så tar jeg nok utgangspunkt i "ikke lov", da blir lista mi kortere også:)

Link to comment
Share on other sites

Ruger sr1911 og andre i den prisklassen har ikke du store forskjellene, blir ganske hipp som happ hva man velger, Har selv en remington 1911 r1e. veldig fornøyd med den, kjekt med samme type sikteløsning som med shadowen.

Enerste som jeg skal bytte er grepene, men det er jo personlig preferanse.

Hold i, føl og skyt med så mange som mulig til du finner en du liker.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...