Jump to content

Komentar ang. kritikk av "kjeller-børsemakere" i JAKT.


Buster

Recommended Posts

Jeg leste til min forundring det stykket i siste JAKT, ang faren ved å gjøre noe på sitt eget våpen, eller å bruke div. "kjeller-børsemakere" og hvor huff-huff dette var...... Jah, her måtte det forbud til kan skjønne.... :roll:

Der driter "gutteklubben Frisk" seg litt ut synes jeg.

Jeg vet om mange , såkalte "børsemakere" som kan vifte med fagbrev og greier, som jeg overhode ikke hadde levert inn en enkeltløpet Star Baikal til engang.....

Jeg synes at standen først skal gå i seg selv og rydde opp i egne rekker, og se litt på hvem som reiser i fra skolen med dette fagbrevet som visstnok er så gromt.....

De som kjenner meg, vet nok hva, og hvem jeg sikter til tenker jeg, men det gidder jeg ikke å legge ut her......

 

Det er faktisk flere "kjeller-børsemakere" som jeg heller overlater mine våpen til, som jeg stoler mye mere på.

 

Ikke misforstå! Det er mange børsemakere som jeg har dyp respekt for, men det er også noen som overhode ikke fortjener det! :|

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg enda tilgode å finne et yrke uten noen dårlige utøvere. Likeledes er der ikke det fagfelt hvor jeg finner amatører som er bedre enn fag folkene.

Klart jeg skyr de børsemakerne som har dårlig rykte, likeledes leverer jeg gjerne våpenet til en hobby smed som jeg vet gjør anstendigt arbeid.

 

Men Avtrekker og Sikrings mekanismer, blir :twisted: aldri :twisted: gjort av andre en topp :P fag folk (dr fossdal)

Link to comment
Share on other sites

Synes artikkelen sier mye om han som advarer - han er tydeligvis blind for å gå i yrkets egne rekker....Av alle mine hobbyer og interesser er det nettopp i våpenbransjen jeg er mest skuffet over såkalte fagfolk. Er sikkert mange flinke børsemakere der ute, men her lokalt hvor jeg bor fins dem i alle fall ikke, etter mitt syn. Bedre å gjøre jobben selv og heller ta seg god tid...

Link to comment
Share on other sites

Er ikke dette bare en form for sutring fra bransjen fordi de vet at det finnes kompetente folk også der ute som i realiteten tar arbeid og inntekt fra dem? Jeg forstår dem på en måte, men på den andre siden så vet jo de fleste hvordan det er å komme til en børsemaker om sommeren og be om at våpenet må være ferdig før f.eks bukkejakta. I mange tilfeller så går det ikke, men børsemakere er kjent for ikke å kunne kalenderen så de lover det gjerne likevel. Når man da vet at det finnes folk som er like flinke som skolerte børsemakere, tar halve prisen og ikke minst leverer til avtalt tid så er det ganske forståelig at disse velges foran den lokale børsemakeren. Hvorfor vente på 6 ukers leveringstid på en beddejobb hos børsisen når "naboen" kan ta det i morra? Dessuten er jeg ganske sikker på at mange av de farlige våpnene børsemakere får inn til reparasjon er en hobbyrep som har gått galt og hvor kunden/våpeneieren har innsett det selv og derfor levert det til fagfolk før videre bruk. Kanskje ikke så rart at det kommer inn noen skumle våpen. Børsemakeren opplever det kanskje som urovekkende, men sannheten er jo at de tjener penger på nettopp slike reparasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Stusser litt ved bildeteksten som finnes ved bildet av det sprengte hagleløpet i denne artikkelen, jeg. "Børsemaker.....viser et løp som har blitt pusset av amatører. Det svake punktet som oppsto forårsaket til slutt at løpet eksploderte" (min utheving)

 

Jeg er amatør, og jeg pusser hagla mi hver gang etter jeg har skutt med den. Skulle gjerne visst hvordan jeg burde pusse hagla for å unngå at dette skjer...

 

:(:o ( :) )

 

(Men seriøst, hva menes egentlig?)

Link to comment
Share on other sites

Du bør selvfølgelig levere inn hagla til autorisert børsemaker for pussing. :lol:

 

JA! Han mener da også det:

"Men det meste av våpenpussen kan du ta selv.

- Få vekk vann, blader og møkk, og smør inn våpenet med olje med etter bruk. Noen pøser på, og nærmest etterfyller våpenet. Men det skal bare smøres med en tynn oljefilm. Vi fråråder imidlertid demontering av mekanismen under våpenpussen, sier Vikanes. "

 

Som flere her så har også jeg dårlige erfaringer med enkelte fagfolk, og jeg er nå meget selektiv på hvem som få lov til å gjøre en jobb på mine jaktvåpen.

En kar jeg ikke har betenkeligheter med er Rafdal, dit sender jeg gjerne tingene mine igjen! :D

Det er også galt å si at det kun er børsemakere med fagbrev som kan gjøre de fleste jobbene på et våpen. Et normalt jaktvåpen er ikke noe høyteknologisk vidunder, og de fleste maskinarbeidere/verktøymakere med interesse for våpen og noen år på baken gjør jobben like bra!

Link to comment
Share on other sites

Advarselen har vel noko i seg. Det er ikkje alle jegrar/skyttara som er så flinke med det tekniske på våpna sine. Kjenner fleire som knapt nok klarar å ta sluttstykket ut av rifla si eller stille kikkertsiktet. Dei har ingen som helst intresse av det tekniske ved våpenet.

Men er likevel kompetent til å fikse ting på rifla når det må gjerast, ivertfall etter eigen meining.

 

Sjølv så er eg middels intresert. Pussar etter skyting og justerer avtrekket om det er naudsynt. Men da skal det vere justeringskrue til det. Større rep. får ein bruke børsemakaren til. Vert ofte billigare i lengden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...