Jump to content

Gode alternativ til Norrøna Finnskogen Bukse!


GK

Recommended Posts

Hei!

 

Har hatt Norrønna finnskogen bukse i noen år nå og trenger ny bukse. Har egentlig vært godt fornøyd med buksa, men syns passformen er dårlig.

Har søkt litt rundt men blir ikke noe klokere; er det noen som har forslag til gode alternativ til norrøna finnskogen bukse?

 

Jeg går mye i bratte vestlandslier i ofte meget dårlig vær. Krav jeg har er vanntett, behagelig å gå med og så støysvak som mulig. God slitestyrke er noe jeg også ønsker.

 

Av de buksene jeg har sett på nå, ser Harkila Tolga bukse ut som et godt alternativ i samme kategori som Finnskogen.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Chevalier Ranger action bukse og jakke i 3 år, mye i bratte vestlandslier, og bøjakt. Jeg har også Chevalier Outland pro action settet, men det har blitt til at Ranger action har blitt brukt mest. Jeg føler den tåler mye, dvs alt utenom gnister...den er meget god og behagelig og ha på, holder vannet ute, og den er som kuli sier, veldig varm!

Er såpass fornøyd med den, at jeg kjøper allerede neste en ny tilsvarende jaktdress.

Kan trygt anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Norrønna finnskogen bukse i noen år nå og trenger ny bukse. Har egentlig vært godt fornøyd med buksa, men syns passformen er dårlig.

Har søkt litt rundt men blir ikke noe klokere; er det noen som har forslag til gode alternativ til norrøna finnskogen bukse?

På hvilken måte syntes du passformen er dårlig? Det er vesentlig å vite for å gi gode råd. Jeg har både finnskogen buksa, Harkila raptor og Bergans pasvik 2. Jeg liker finnskogen buksa best. Den er løs og ledig, og hindrer ikke høye kneløft. Harkila buksa har mye trangere passform (smalere bein) og har trange lommer, men den er også god å gå i. Bergansbuksa er ganske lik norrøna buksa i passform, men har kanskje noe dårligere pusteegenskaper.

Link to comment
Share on other sites

@Cruiser: jeg har finnskogen bukse str M nå. Den er fin i livet, men for lang i beina slik at den blir "posete" helt nederst. Har prøvd S og benlengden på den er fin, men den er altfor trang rundt livet.

Hadde Norrøna hatt litt større utvalg i størrelser på buksene hadde jeg valgt dem om igjen. Optimalt for meg hadde vært om buksa hadde lengden i str S og vidden i livet til str M.

 

Og nei, jeg er ikke stuttjukk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Faktisk så har bergansprodukter bedre pusteegenskaper enn Norrøna og andre med goretex activ/proshell. Grunnen er at activ/proshell er et tettere stoff enn dermizaxen til bergans. Men kanskje finnskogenbuksa har bedre luftelønsinger enn pasvikbuksa?

 

Feil, feil og feil.

 

Goretex activeshell er den membranen som puster best på markedet idag. Proshell like bak.

 

Sweat hotplate test viser følgende:

Active shell 3RET

Proshell 4RET

Event 6RET

 

Så kommer alle de andre

Dri3 12RET

Dermizaks 13RET

Og her følger hele hurven.

 

Skalaen er linjær, laveste tall = bedre pusteegenskaper. Goretex = 4ganger bedre pusteevne.

 

Vanntetthet er rund 2bar på disse. Tettest er proshell med 2.8bar.

 

En annen foreldet test er inverted cup. Denne brukes jevnlig av b-membraner for å slippe synlig sammenligning med Goretex. Du får som regel det du betaler for.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk med Norønna ang benlengde. Tidligere hadde de kort, normal og lang beinlengde i alle str. Har motsatt problem som deg, får det aldri langt nok på beina uten at det føles som et sirkustelt rundt livet. Har to stk finnskogen bukser i str 54 lang som sitter perfekt, men det er noen år siden jeg kjøpte de.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jaja da lærer vi vell feil på jobba da

 

Har hatt Bergans Passvik i maaange år, den pustet ikke veldig bra fant jeg ut da jeg skiftet til Chevalier. Men det er min praktiske erfaring. Passformen med veldig høyt liv passet meg heller dårlig. Passformen til Norrøna og Chevalier er mye bedre for meg(lang tynn ting :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...