Jump to content

Skal kjøpe 223. Tips?


Øyvind Johansen

Recommended Posts

Spørs på hva slags prisleie du skal legge deg i. CZ 527 er kanskje der du får mest for penga? Zastava M85 er enda rimeligere, men kvaliteten er nok ikke helt på høyden, om man er på jakt etter finish feks. Sako har bare èn variant, Varmint, og den veier 3,9 kilo. Ikke det man har mest lyst å drasse på om man skal gå langt. I tillegg er den veldig dyr i forhold til CZ'en. S&L Legacy er ei snerten og fin rifle. Den kan faktisk være en verdig arvtager til Sako Vixen, fra svunnen tid, men en pris fra helvete gjør at jeg har lagt den på is for lengst. Tjue tusen for en småviltrifle (og jeg som må ha links, noe som koster et par tusen til...). Glem det... :?

 

Det finnes ellers rifler med kort låskasse, men tykt sluttstykke. Browning X-bolt er en av dem. Den har såkalt "Super Short Action". Kan jo være verdt en titt.

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på ko-stens. Hadde samme "problem", og ville ha en 223 med tilpasset kasse. CZ527 og Browning x-bolt sto igjen som kandidater. Havnet på x-bolt som jeg blitt veldig glad i, bare monterte en kikkert og skrudde på lyddemper så var den klar for jakt.

 

Jeg kjøpte min ferdiggjenget composite fra jaktogfriluft for under 10 lapper, ser det har gått opp siden sist. Var 2000 i forskjell til hunterversjonen da jeg kjøpte, og kan egentlig ikke fordra plast, så prisargumentet veide tungt her i gården. Men nå som våpenet har blitt brukt en del, ser jeg absolutt fordelen med en sjelløs plaststokk.

Link to comment
Share on other sites

Tja.. Som jeg skrev, JEG fant ikke go'ladninga.. Til mitt bruk. Intensjonen var jo presise skudd på gås.. Altså hodeskudd.. Plukka masse vilt med den, men tok siktepunkt på større mål. Samlet sjelden under 2cm på 120meter på sommern i benk. Det er jo evt bomskudd/skadeskyting siden jeg ikke er like stødig på handa i felten. Som sagt, jeg fant ikke oppskriften på ladningen. Men jeg er en novise også når det gjelder lading. Mulig jeg skulle prøvd flere krutt, andre kuler og kødde lenger med settedybder. Men det gjorde jeg altså ikke..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...