Jump to content

Ny hund - Spets eller Laika


Peacemaker

Recommended Posts

God dag!

 

Jeg er i startfasen av å ha meg en ny hund.

 

Jeg har bestemt meg for at jeg vil ha meg en spisshund denne gang, men hvilken?

 

Jeg veksler mye mellom Vestsibirsk Laika, Østsibirsk Laika, Norrbottenspets, og Finskspets. Akkurat nå er det Nobs'en som ligger best an.

 

Jeg tenkte å bruke den på både småvilt og storvilt(skogsfugl, mår, hjort og elg som primærvilt).

 

Grunnen til at jeg har gått fra Laika til Nobs er terrengets størrelse, og at det kan være noe sau her. Spesielt frem til elgjakta. Jeg innbiller meg at spetsen er enklere å få saueren enn laika'n.

 

Jeg har ingen hastverk med å finne meg ny hund, og jeg kan gjerne hente hund fra både Sverige og Finnland.

 

Hva tror kammerfolket?

Link to comment
Share on other sites

Går godt an å få en laika også sauerein. Tispa mi rører ikke sau i skogen, selv om hun har runda mila søk og går uten noe anna lukt i nesa. Har flere ganger passert sau så nært at sauen støkkes ut, og selv ikke da har hun vist interesse. Dette kun på negativ preging på sau som går i nærområdet, aldri vært strømmet. Men det er vel ikke alle som er like lette å få til dette med...

 

Skal du ha en BRA skogsfugljeger går du for spets, men det er lettere å få en grei nok fuglejeger, som også kan funke bra på anna vilt, utav en laika.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke verst fat_dog86. Da er det jo håp da, men jeg tror ikke det er mange laikaer der ute som er så enkel som din. Er det ØSL du har? Et såpass stort søk er vel heller ikke normen blant laikarasene?

 

Jeg vil ha en hund som har et søk på 200 til 400m, og som jeg kan jakte både småvilt og storvilt med. Både alene og med poster.

 

Grunnen til at jeg har tittet mye på Nobs i det siste er fordi det blir avlet på allround hunder i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

En hund som er bra på både elg og fugl anser jeg som nesten umulig.Best med 2 hunder.En gråhund til elg og en vorsteh til fugl.

Mitt inntrykk er at man skyter mere fugl for en stående hund enn en skjellende.Jeg har Østsibirsk laika og Strihåret vorsteh.Laikaene er stort sett middelmålige jakthunder til elg i forhold til Jamthund og gråhund, selv om det finnes noen bra.For å få en god Laika må man ha mulighet til å felle vilt når sjansen byr seg, jaktlag med mange avskytingsrestriksjoner gjør det veldig vanskelig.Men i jaktlag med små drev så kan en en middelmålig laika være perfekt fordi den ikke henger på så lenge, og ikke har så stort søk.Skjellende fuglehund fungerer best på Storfugl,orre sitter dårlig.Såkalte kombihunder blir som regel dårlige til det meste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått for laika. Har en ØSL selv, på straks et år. Han har losa ekorn, rev, mår, han har losa flere skogsfugl, og hatt skuddsjans flere ganger. Han har losa elg og har vist god interesse for bjørn, og presterte veldig bra på permobjørn i Svinesund. Han søker ut mellom 300 til 500 meter, noen dager mindre enn andre. Hvis du skal bruke den på både stort og smått, ville jeg helt klart gått for laika. Da kan du få em duganes jeher til rev og grevling også. Dessuten er de, hvertfall alle de laikaene jeg har møtt er veldig snille med mennesker. Det er helt sikkert spetsene også, jeg kan bare uttale meg om laika :)

 

Jeg vurderte også spets, men har hørt fra flere at spetsen kan bjeffe mye hjemme. Dessuten er laikaene, da kanskje mest ØSL, mye bedre til å trekke og å bære kløv.

 

Edit: Laika fungerer myye bedre i snø :)

 

Du blir sikkert fornøyd uansett hva du velger, men lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

En laika (eller spets av allroundlinjer?) kan være vel så god som en ren elghund (enten grå eller jämt), det kommer helt an på hvilke egenskaper man ser etter i hunden. En ok laika finner elgen som er innenfor drevet, og større område trenger jeg ikke den skal søke av. Men at de grå har større påhengelighet er udiskutabelt. Men jeg har ikke bruk for en hund som står hele dagen i los på naboterrenget, som er en gjenganger de gangene jeg har vært med og jakta med de grå...

 

Og ja det skytes sikkert mer fugl for stående hunder, men dæsken det er bra mye artigere med los! At orren sitter mer urolig kan jeg skrive under på, og det gjør attpåtil at hunden lettere ser fuglen, blir heitere, og enda lettere får den til å dra ut...

 

EDIT: Ja, er østsibir jeg har.

Link to comment
Share on other sites

@amarok. Jeg har en Basset som jeg bruker på rådyr, hare, rev og hjort. Og jeg har en engelsk setter jeg bruker på fugl, men den må kanskje avlives av ulike grunner.

 

Der jeg jakter nå er det mye storfugl, elg og hjort, derfor har jeg trua på en allrounder. Dessuten er ikke terrenget spesielt stort, og en gråhund havner fort hos naboen.

Link to comment
Share on other sites

En laika (eller spets av allroundlinjer?) kan være vel så god som en ren elghund (enten grå eller jämt), det kommer helt an på hvilke egenskaper man ser etter i hunden. En ok laika finner elgen som er innenfor drevet, og større område trenger jeg ikke den skal søke av. Men at de grå har større påhengelighet er udiskutabelt. Men jeg har ikke bruk for en hund som står hele dagen i los på naboterrenget, som er en gjenganger de gangene jeg har vært med og jakta med de grå...

 

Det er akkurat dette som er grunnen til at jeg vil ha en Laika eller spets. Og med tiden, så vil jeg bare ha en hund å jakte med, og da tror jeg dette er ideelt for meg.

Link to comment
Share on other sites

det sto også mellom laika og spets når jeg skulle velge hund. jeg gikk for norrbottenspets har ikke angret på det enda, ho er 9mnd nå. veldig rolig hund å ha i hus og minimalt med bjeffing. skal brukes på elg,mår,fugel. hadde løpetid i elgjakt så måtte ha henne i bånd men sporet elg veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Ja har fått jaktet litt. Finner storfugel men litt problemer å finne dem i trærne. Har vært helt vind stille. I elgjakt ble ho brukt som båndhund pga løpetid men sporet elg veldig bra. Vi fikk skutt elg for en finsk spets i jakta. Har en finsk spets nobs vest laika og jamthund på jaktlaget. Er små kvoter på elg i sør- Varanger så greit med hund som kan jakte mere enn elg. Vi skyter fugel å på elgjakt vist det er Los. Er ikke så nøye på det.

Link to comment
Share on other sites

[normal_image~1.jpg

 

Hentes til helgen, skal brukes som "allrounder" så kan hun brukes til jakt også når det er lite storfugl i skogene.

 

Faren jaktet alt som unghund, loset hare som en støver, stilte det meste inklusive bjørn, men eieren skjøt bare storfugl for han. Kolgårdens Troj har også kjempet om tittelen Skallkunge i sverige.

 

Jepp, begynner å glede meg :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har også vinglet litt mellom de samme rasene som TS har nevnt, og kokt meg ned til VSL. Men har ikke helt avskrevet ØSL ennå ;) Det at jeg kun ønsker èn hund, vil at den skal være allsidig, takler snø godt, kan bære kløv og/eller trekke denne sofapoteten på ski var de avgjørende elementene for meg. Kjøpet ligger uansett et stykke frem i tid siden jeg ønsker meg mer erfaring som jeger selv først, dernest at jeg vil være ferdig med studier (med ditto "rotete" hverdag) så hunden kan få den oppmerksomheten og strukturen den trenger. Terrengene jeg kommer til å jakte i, i første omgang, er Nordmarka (fugl - mulig rådyr), Hemsedal (små rovvilt, rovfugl og kanskje brunfugl), Vikersund (brunfugl) og forhåpentligvis kan jeg egle meg inn på et elglag i Finnskogen :lol: Så primært (topp-)fuglejakt, med litt attåt.

 

Men det jeg lurer på er:

Hvordan får man hunden til å "skjønne" at dette er arten vi skal jakte på i dag? Er det i det hele tatt mulig? Har vært i et terreng i Vikersund der det var godt med brunfugl, mens vi jakta rådyr (med Dachs forsåvidt). Skulle gjerne jakta brunfugl der med en laika, men det er jo ikke akkurat optimalt hvis den plutselig går etter feil Klasse dyr... ;)

Kan man bruke en "trigger", så som lukt eller en spesiell kommando, under trening og fortsette konsekvent med denne slik at hunden skjønner at i dag skal vi jakte fugl, mens neste helg skal vi jakte elg? Eller er man prisgitt at den kommer over rett art på rett sted?

Og hvordan går det med laikaene der versus mer spesialiserte raser?

 

Edit: Roall - Det var jaggu en hjerteknuser du har fått deg!

Link to comment
Share on other sites

TS. Å velge en kombihund, for både fugl og alt opp til storvilt, er nok vanskelig. Tror likevel, at du siker til feil hunder. Etter min mening er kanskje den eneste spisshund, som er brukbar på både fugl og klov vilt en Norsk Buhund. Bl.a. Svein Soli (redaktør i Våpenjornualen og Ladeboken) brukte den med stort hell, på allsidig jakt, klovvilt/fugl.

 

Men ser en litt til andre raser, som bl.a. kontenitale stående fuglehunder, så er de AVLET for å være allsidige og det er de. Bra på fugl og de er bra som bandhunder! Få spisshunder kan måle seg på fugl, selv om de er bra på klovvilt. Spets er bra som treskjeller, men så var det søk på klovvilt da. :) Laika på fugl, tja.... Og når du også nevner kløv/trekk, så er det ingen, som kløver/trekker mer pr. kg kroppsvekt, enn Korthåret Vorsteh hunder.

 

Likevel er det er utfordring, å få til en stående fuglehund. Og da at den skal være bra på 2 så forskjellige jaktformer, krever ganske mye av rette gener og ennå mer av fører.

 

Editt: Beste råd er vel å gå for en av jaktformene og velge hund ut fra det. Og ikke en kombihund. Ser nå at du har valgt hund, da må jeg bare ønske deg lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, godt at folk har forskjellige meninger og erfaringer. Jeg takker for råd!

 

Ja, det ble en Laika. Det var kanskje ikke så vanskelig å overbevise meg selv, siden jeg har tittet på laika siden 2007. Mellom da og nå, har jeg anskaffet meg både en basset - som brukes på hare, rev, rådyr og hjort, samt en engelsk setter som jeg brukte på fugl. Engelsk setteren ble dessverre avlivet nå i høst, men da var ikke veien lang til å skaffe seg en laika, når det var et veldig spennende kull på gang.

 

Om jeg får den til å bli den fantastiske kombihunden jeg ønsker meg, nei, det aner jeg ikke, men jeg vil i alle fall prøve. En ting er i hvert fall sikkert, vi vil få mange morsomme timer i skogen sammen. Om han ikke nødvendigvis jager fugl like bra som en spets eller elg som en gråhund er ikke like viktig. Jeg kjenner mange nok med fuglehunder og vi har flere gråhunder på jaktlaget. Det viktigste er at jeg får mange timer i skogen og fjellet med bikkje og våpen. Jeg ser for meg å jakte grevling, mink og rev på sommeren, skogsfugl, elg og mår på høsten, og mår, jerv og kanskje gaupe etter jul. Så får vi se hva det blir av dette prosjektet. Kanskje jeg for alltid vil ha en laika eller kanskje det blir en helt annen rase neste gang.

 

Skitt jakt og lykke til med deres rasevalg! Jeg har tatt mitt for denne gang.

 

 

Helge

Link to comment
Share on other sites

Geco5: Det er kanskje ikke noe poeng i å dra dette opp i og med at trådstarter har valgt rase allerede (et godt valg etter min mening), men i tilfelle andre går med samme tanker gjør jeg det likevel.

 

Er det ikke litt snodig å anbefale en rase som ikke blir avlet for jakt i det hele tatt, bare fordi du har hørt om EN person som har brukt denne rasen med hell? Spesielt med tanke på at du fraråder laikarasene, raser som faktisk har jaktprøver for alle vilttypene trådstarter etterspør? Laikarasene kan stilles på prøve både på storvilt og smårovvilt/fugl, og man kan dermed få tak i hunder med DOKUMENTERTE egenskaper på nettopp de viltartene man fokuserer på. Det er greit å ha meninger om både det ene og det andre når det kommer til hund, men av og til er det greit å se sine begrensninger også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Geco5: Det er kanskje ikke noe poeng i å dra dette opp i og med at trådstarter har valgt rase allerede (et godt valg etter min mening), men i tilfelle andre går med samme tanker gjør jeg det likevel.

Jeg hadde nok ikke skrevet og lagt inn mitt inlegg, hvis TS hadde skrevet sitt siste innlegg tidligere. Jeg skrev mitt før han! Men bestemte meg en stund senere på kvelden, å føye til noe under "Editt". Skrev så de to første linjene og "klikket" OK. Sjekker så det jeg har skrevet og oppdager at TS har lagt inn et innlegg, hvor han har bestemt seg. Da føyer jeg til siste linje, under editt.

 

Det er på grunn av alle som leser tråden og vurderer forskjellige raser jeg kommenterer, ikke kun for TS.

 

Hvis du med første setning, i 2 avsnitt, mener at Norsk Buhund ikke er avlet for allsidig jakt, er du på villspor. Norsk Buhund er av de eldste spisshund og jakthundrasene (noen tusen år) i Norden og ble avlet for allsidig jakt, gjeterhund, m.m. I ettertid ukonkuret av mer spesialister, som "rene" elghunder og stående fuglehunder. Den første jakthund jeg/familien hadde, var en bastard av NB og NGE. Og jeg kjenner flere som bruker typen med bra hell.

 

Å støkke (les: jage opp) fugl, kan alle hunder gjøre. Samme med sporing (som bandhund), ikke bare jakthunder. Kjenner til de undeligste raser, som er brukt, bl.a. tjenestehunder. Så etter min mening, er det vanskeligste med en slik kombinasjonshund - fuglearbeidet.

 

Og det er her de kontenitale stående fuglehundene kommer inn. De er gode på fugl (bedre enn noen spisshund) og alle er gode som bandhund/ettersøkshund. Kjenner til flere bl.a. av vorsteh rasen, som er godkjent på blodspor både i Norge og Sverige. På kontinentet er det avanserte spor og ettersøks prøver, som bestås av disse stående fuglehundene. Og de brukes mer på allsidig jakt der, enn i Norden.

 

Kjenner ikke til, at det finnes jaktprøver på fugl, for Laika rasene. Mitt kjenskap til de rasene (Norge/Sverige), går på noe bruk som sporhund på råvvilt og noe på klovvilt. Ellers støkking av fugl, mest utenfor skuddhold. :( Du får informere meg (og andre her), om fugle prøvene. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en laika på 13mnd som har losa ekorn, rev, elg, mår og storfugl. Kunne skutt mår hadde det ikke vært for at det var i september, storfugl om jeg hadde hatt småviltkort og elg om det var jakt der. Kunne også tatt ekorn om jeg hadde hatt småviltjakt. Laika'n min har ikke det beste søket enda, har vært rolig et par uker nå pga urinveisinfeksjon. I starten av sesongen jaga han opp til 1,5 km, men så kom sykdommen... Ulv er ikke noe problem, han blir tidenes skopusser. Fantastisk familiehund.

 

Han har også vist veldig gode tendenser på bjørn, så at laikan ikke er en allrounder er tull. I opprinnelses landet (Russland) har de prøver for mår, ekorn, mink, fugl, bjørn og elg som jeg har hørt om, og jeg har vært borti hunder som er premierte på 5 forskjellige typer vilt.

 

Om man kan reise litt vestover kan man få vanvittig gode jegere i laikarasene. Disse hundene avles med ett formål; jakt såpass effektiv at jegerne i Russland kan/kunne leve av dem.

Link to comment
Share on other sites

Geco5: Når det kommer til buhund som jakthund, kan du vise meg en oppdretter som avler jakthunder av denne rasen? Kan du vise til jaktprøver for buhund? Det at buhunden en gang i tiden har fungert som allsidig gardsbikkje (herunder på jakt), betyr slett ikke at den er avlet for jakt i dag. Blir litt som å anbefale en puddel til en som er ute etter en apportør. Du hadde vel heller ikke kjøpt deg en stående fuglehund der forfedre ikke er blitt stilt på jaktprøve de siste 10-20 generasjonene, hadde du? Så jeg tror ikke jeg er på villspor her nei.

 

Om stående fuglehunder er bedre på fugl enn skjellende fuglehunder er jo en interessant påstand Geco5, og jeg går ut ifra at dette ville ført til en heftig diskusjon dersom du treffer på de rette jegerne :D Selv har jeg ikke erfaring med treskjellere, så jeg skal ikke uttale meg så mye om den saken. Men når det kommer til laikaer og fugl, er det altså som treskjellere på skogsfugl de blir brukt og også slik jaktprøvene foregår om jeg har forstått det riktig. Her spiller raser og linjer inn naturligvis, og det finnes folk her på forumet som kan svare på dette mye bedre enn meg. Legger man stor vekt på treskjelleregenskapene, finner man linjer som fokuserer på dette.

 

Som Akanozze nevner, finnes det et vidt spekter av jaktprøver for laikarasene. Så lenge det er snakk om vilt som hunden kan stille/tree, tror jeg ikke det finnes et viltslag man ikke kan jage med en laika av rette virket.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Kjenner ikke til, at det finnes jaktprøver på fugl, for Laika rasene. Mitt kjenskap til de rasene (Norge/Sverige), går på noe bruk som sporhund på råvvilt og noe på klovvilt. Ellers støkking av fugl, mest utenfor skuddhold. :( Du får informere meg (og andre her), om fugle prøvene. :)

 

Kjære, Geco5!

 

Det du skriver her viser bare at din kjennskap til laikarasene ikke er så veldig stor. Jeg vil anbefale deg å lese deg litt opp på rasen. Laikarasene har vært og er det sibirske jegerfolkets jakthund, og det har de vært i mange tusen år. De er helt nødvendig for jegerfolket både for å skaffe mat og penger til familien. De fungerer også som vakthund og trekkhund hos jegerfolket. Minner det deg om en rase? Buhund som du skriver så kjært om har ikke blitt avlet på jaktegenskaper på nokså mange år. Synd for rasen for den har veldig mange likhetstrekk med Norbottenspets som er en allsidig liten jakthund. De skandinaviske jaktspisshundene er vel fra gammelt av i bunn og grunn samme hunder som de russiske laikarasene. Men på grunn av nedskytingen av ulv i Skandinavia, kunne man tillate seg å avle på mer spesialiserte jakthundraser som neg og jämthund.

Link to comment
Share on other sites

 

Det du skriver her viser bare at din kjennskap til laikarasene ikke er så veldig stor.

Har du felt fugl, etter arbeid fra en Laika? Eller kjenner du andre, som gjør det? Vet at rasen er brukt allsidig og er gammel, som Buhunden. Grunn til at jeg trakk frem Buhund, var ditt ønske om en spisshund. Men tror du Laikan kan konkurere med fuglehunder, på fugl? Og de rasene jeg nevner, kan spore. Så hvis du (eller andre) absulutt ønsker en allsidig hund, mener jeg fremdeles at dere velger feil.

 

Alle hunder kan jage vilt og jage opp fugl, ikke bare jakthunder. Men skal du jakte på fugl, er det en av to effektive metoder. Enten må den jakte som en stående fuglehund, med stand og reis og forhåpentlig RIOS. Den andre er, at hunden må jobbe som en støtende fuglehund - INNENFOR skuddhold! Og det er vel her, problemet til laikane kommer inn. Ikke umulig, men trolig veldig vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Har du felt fugl, etter arbeid fra en Laika? Eller kjenner du andre, som gjør det? Vet at rasen er brukt allsidig og er gammel, som Buhunden. Grunn til at jeg trakk frem Buhund, var ditt ønske om en spisshund. Men tror du Laikan kan konkurere med fuglehunder, på fugl? Og de rasene jeg nevner, kan spore. Så hvis du (eller andre) absulutt ønsker en allsidig hund, mener jeg fremdeles at dere velger feil.

 

Nei, som sagt, dette blir min første Laika. Men ja, jeg kjenner andre som har felt fugl for sin Laika.

 

Hehe, nå må du lese hva jeg har skrevet tidligere da. Nei, jeg tror ikke det, jeg anskaffer heller ikke laika for å ha en fuglehund, men for å ha en kombihund. Jeg har hatt stående fuglehund og nå vil jeg ha en laika.

 

Jeg kjenner flere som har laika som er godkjente ettersøkshunder, så jeg tror ikke det heller ville vært et problem. Men basseten er nvch og vi er godkjent ettersøksekvipasje, så da kan han bli brukt på det. Når det gjelder laikarasene sin allsidighet, så er det vel nettopp allsidigheten som er rasetypisk. Jeg står for mitt valg av kombihund!

Link to comment
Share on other sites

 

Det du skriver her viser bare at din kjennskap til laikarasene ikke er så veldig stor.

Har du felt fugl, etter arbeid fra en Laika? Eller kjenner du andre, som gjør det? Vet at rasen er brukt allsidig og er gammel, som Buhunden. Grunn til at jeg trakk frem Buhund, var ditt ønske om en spisshund. Men tror du Laikan kan konkurere med fuglehunder, på fugl? Og de rasene jeg nevner, kan spore. Så hvis du (eller andre) absulutt ønsker en allsidig hund, mener jeg fremdeles at dere velger feil.

 

Alle hunder kan jage vilt og jage opp fugl, ikke bare jakthunder. Men skal du jakte på fugl, er det en av to effektive metoder. Enten må den jakte som en stående fuglehund, med stand og reis og forhåpentlig RIOS. Den andre er, at hunden må jobbe som en støtende fuglehund - INNENFOR skuddhold! Og det er vel her, problemet til laikane kommer inn. Ikke umulig, men trolig veldig vanskelig.

 

Du glemmer den tredje metoden og det er treskjelleren. En treskjeller markerer fugl eller annet vilt (mår, ekorn) i trær. Deretter smyger jegeren seg opp mot hunden og skyter viltet i treet. Og ja, det er mange som bruker laika til dette formålet. De stilles også på jaktprøver for treskjellende hunder. I Norge fins ikke egne jaktprøver for laika på fugl, men man kan stille på spetsprøvene.

 

Nå har jeg laika selv og er derfor ikke objektiv i denne saken. Men du sprer falske opplysninger, og det irriterer meg litt.

Jeg anbefaler deg å lese deg opp på laikaen. Ta deg en tur på laikaklubben sine sider, eventuelt noen av gruppene som ligger på facebook. Da skal du nok få se at laikaen ER den rette hunden i dette tilfellet, og at TS har gjort et kjempevalg.

 

Usikker på om du sier her at laikaen ikke kan spore. Det tror jeg nok ikke du gjør, men hvis du gjør det er det isåfall feil.

Link to comment
Share on other sites

Den som mener at laika ikke jager fugl må gå hjem og lese. De aller fleste jeg kjenner til som jakter med laika feller flere fugl hver sesong med sine laikahunder. Kan sende filmer, navn og kontaktinfo om man ønsker. Hørt om flere som har felt fugl for treskjeller enn for stående fuglehund i år, men det er irrelevant.

 

Geco 5: Det du skriver om at fuglehunder er så flinke til å spore er fult mulig, men det er drøyt å påstå at de sporer bedre enn en laika, spesielt basert på den kunnskapen du har vist at du sitter på. Du lurer på om folk skyter fugl for laika, og da har du ikke gjort reaserch rundt rasen. Synd at du mener at buhunden i dag er et bedre alternativ om en vil haen allround jakthund, fremfor laika. Også en drøy påstand iom at du ikke har noen særlige kunnskaper om rasen. Jeg tar gjerne imot tips om jaktpremiert buhund.

 

Jeg har hatt laika i 11mnd, og jeg tror aldri jeg kommer til å ha noe annet. Nå når jeg ser hvordan unghunden utvikler seg både ift jakt, men også det faktum at en 4åring hiver seg rundt nakken hans mens han spiser, og han legger seg ned og sleiker ungen rein i ansiktet(uhell på telttur), gjør meg sikker i min sak. Hørte om en som skøyt litt ekorn for sin buhund, men det var før krigen. Ikke hørt om noe senere.

 

Edit: Ønsker TS lykke til med VSL! Fantastiske hunder med guts, og vanvittig gode og lojale turkamerater. Kos deg og nyt hunden, og du skal se du kjøper laika igjen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Geco5: Når det kommer til buhund som jakthund, kan du vise meg en oppdretter som avler jakthunder av denne rasen? Kan du vise til jaktprøver for buhund?

Det er entusiaster i Norge, som avler Buhunder som jakthunder, uten at jeg kjenner dem personlig. Går sikkert ann å spore opp. Og sitter fuglen i trærne, fungerer de også som en treskjeller (nært slektskap til spets). Jeg har aldri nevnt, at det finne egne jaktprøver for Buhund.

 

Alle hunder kan lære apport, hvis eieren vet hva han driver med.

 

Jeg har ikke påstått, at stående fuglehunder er bedre jegere, enn treskjellere. Betrakter ikke Laika som en treskjeller, selv om noen spisshunder egner seg. Bl.a. Finsk Spets og Norbotten Spets. Mulig det finnes laikaer også, som egner seg.

Link to comment
Share on other sites

Du glemmer den tredje metoden og det er treskjelleren.

Du har rett, det er en tredje metode. Treskjelling. Men jeg har aldri betraktet, at Laikan er det. Derfor glemte jeg den jaktformen. Skal bli interessant å se, om noen er premiert som treskjeller. :)

 

Kan ikke se at jeg sprer falske rykter. Jeg diskuterer og argumenterer for hva jeg vet og tror er det beste alternativet. Men gennerelt så fraråder jeg et kombinert bruk, fugl/klovvilt.

 

Så langt jeg vet, er Laikan en eminent spor- og ettersøkshund. Og tøff nok til store rovvilt. Men det er kanskje en grunn til, at de som jakter store klovvilt foretrekker typiske elghunder og viltsporhunder. Og jeg vet ikke om noen Laikaer er godkjent som ettersøkshund (blodspor).

Link to comment
Share on other sites

@Geco5: Laika er en treskjeller. Den har alltid blitt brukt som treskjeller på skogsfugl, ekorn og mår av jegerfolket i Sibir. Faren til min valp er premiert som treskjeller på skogsfugl. Man bruker også laika på elg, hjort, bjørn, jerv, gaupe, grevling, villsvin, mink, etc.

 

Jeg veit om flere laikar som er godkjent ettersøkshunder.

 

Jeg lurer egentlig litt på om du blander laika med en annen rase.?

Link to comment
Share on other sites

Sjekket premiering av div. laikaer, på fugl (skogsfugl) for 2014. Og det ser ut til, at det var 4 premieringer dette året, av x-antall prøver, for skjellende fuglehunder. 3 av dem, var en hund. Med andre ord, KUN 2 premierte hunder, i hele år! Og graden av premiering, brydde jeg meg ikke med.

 

Hadde jeg "giddet", kunne jeg sjekket premieringsprosent. Tror jeg avstår.

Link to comment
Share on other sites

Nå finnes det andre land enn Norge hvor det avholdes prøver for laikarasene. Hva med å bare innrømme at du tok feil Geco5, i stedet for å prøve å komme med alle mulige bortforklaringer? Nå har det seg faktisk slik, som påpekt av flere her, at laikarasene ER treskjellere, uavhengig av hva du måtte tro.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg Laika selv, men kjenner godt til rasen og ser ikke bort fra at det kunne være en aktuell rase for meg en eller annen gang.

 

Håper ingen blir villedet bort fra å prøve Laika pga feilinformasjonen som blir gitt i denne tråden.

 

At Svein Solli fikk en Buhund til å fungere på jakt er en ting, den er jo nært beslekta med spetsene, men å anbefale den som jakthund fremfor Laika er jo totalt meningsløst.

 

Under er noen googlebilder som illustrerer Laikaens allsidighet, som videre kan diskuteres er på godt eller vondt. En kombiløsning gir deg som oftest "litt av alt". Ser at noen av bildene er her fra kammeret, håper ingen har noe imot at de blir brukt som visuelle hjelpemidler til å fremme Laikaens egenskaper i denne tråden:

 

img0919b.jpg

 

lilltassen_s.jpg

 

botassenmardar2_s.jpg

 

img0918vq.jpg

 

dsc_3716.jpg

Link to comment
Share on other sites

https://www.youtube.com/channel/UC2RfBm ... 6KnXoTvR5Q

 

Nå er riktignok denne karen en meget habil hundefører med lang erfaring.

Men noe må jo ligge i hundene også.

 

Grunnen til at jeg fortsetter å skrive her er egentlig pga framtidige søk hos folk som ønsker info om laikaene.

Så slipper de å bli villedet til å tro at det ikke er jakthunder. For det er de.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Daniel-N, andre søkere som lurer på laika som jakthund trenger ikke tro at Geco5 har rett. Han har nemlig helt feil når han tror en laika er en dårligere jakthund enn buhund. Synd at en uten kunnskap kan skrive så mye dumt om rasen på nettet, sånn at andre mennesker som vurderer rasen får helt feil inntrykk av hva rasen egentlig er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...