Jump to content

Zastava mini mauser i 223?


smaug

Recommended Posts

Hvordan var det med denne børsa egentlig? Helt jævlig eller grei nok hvis man liker litt pelling og pussing? Har lyst på en low key prosjekt for mørke vinterkvelder med litt duracoating, avtrekksjobb osv. Hva får man tak i av pimp deler som avtrekk, stokker, montasjer, piper osv?

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sitter å små fantaserer om en M85 med 300 BLK pipe. Nå er jo 300 BLK svært lik en 7,62x39 i ytelse vil jeg tro. Er det noen åpenbare grunner da til å ikke bare velge sist nevnte? Ser for meg at 300 BLK med sublading til gåsejakt på jorder i nærheten av bebyggelse som helt toppers?

Link to comment
Share on other sites

300BLK har den fordelen at den bruker standard .308 kuler.

Det virker som min M85 7.62x39 trenger større kuler enn .310, nøyaktig vet jeg ikke før jeg har slugget løpet evt. tatt kammeravstøpning.

Ellers tenkte jeg som smaug i utgangspunktet..

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg måtte jo prøve :-)

Det smeller som en salong, så helt døfødt er det ikke.

Presisjonen uteble da kikkerten var defekt og kulene var pellede Nato snudd bakfrem. Dette var kun for å teste fremgangsmåte.

Kikkert er fiksa nå, så det neste blir å teste .312 172gr Sierra MK i sub, og etter det komme igang med blykuler.

 

Siden jeg hele tiden tenkte på blykuler, så spiller det liten rolle hva diameteren er, det må tilpasses uansett.

Jeg har også innbilt meg at blykuler gir mindre sjans for rikosjetter etter prinsippet medisinball kontra fotball...

En annen ting jeg har lest er at blykuler ikke skal ha for kjapp riflestigning, men akkurat passe.

Jeg trengte videre noe som Ikke var altfor dyrt å eksperimentere med.

.. så derfor ble det en Zastava M85 i 7.62x39 på meg.

 

Forrige eier har satt på et annet avtrekk, tror det var Bold eller no sånt. Det virker ok så langt.

Kan sjekke hva det var og type.

Link to comment
Share on other sites

Høres jo morro ut. Selv tenkte jeg på et Huber avtrekk. Blir jo ikke skutt kjempemye med dette regner jeg med så om det er litt plunder å lage seg noe dugende ammo til formålet gjør jo ikke det så mye. En 300 BLK pipe koster vel fort dobbelt så mye som børsa i seg selv også :-P

Link to comment
Share on other sites

300BLK er skreddersydd for subladninger, du får ikke sammenliknbar ytelse med 762x39. Slak riflestigning betyr lette kuler og stort volum gir ikke optimal forbrenning med reduserte ladninger. På full gass ligger 762x39 godt over i ytelse.

 

I beg to differ.

 

39en er bedre egnet til sub med tunge kuler enn BLK. Grunnen er at man kan bruke stillere krutt som N330 og N32C på de tyngste kulene. Det går bare ikke BLK hvor man må bruke N110 eller der omkring.

 

Laget en gang en villkatt, 300 smalltalk rimmed og en 300 smalltalk rimless for hhv brytevåpen og boltrifler. Dette er da 357 Maximum eller 222 rem hylser i full lengde avhengig av variant. Hals og skulder likt 300 whisper som man også kan kamre med samme brotsj. Her er volumet svært likt 7,62x39 og alt fungerte helt smooth etter planen.

 

Når det gjelder M85 er det en drittbørse. Har hatt en og lagt ned noen titalls timer i jobb med stål og skjefte for å få noe som fortsatt etterlater mye å ønske. Polished turd er min vurdering.

 

Man MÅ bytte avtrekket, det er farlig pga sikringsfunksjonen. Kassa er garantert skakk og slarkete. Avtrekkerhaken subber i bolten pga det brukt std størrelse mauser boltmuffe. Laget selv ny boltmuffe som reduserte litt trøbbel, men bra ble det aldri.

 

Kjøp i 7,62x39 og bytt til 308 dia pipe med 7" stigning som et minimum. org pipene er ikke akkurat helt bra på alle våpen. Aller beste løsning om sub er målet er å gå for 338 Spectre som er en sub patron fra teppojutsu basert på 39 hylsen.

 

Kal 30 er litt undermåls til jakt i sub etter min erfaring. Pålitelig effekt starter på 338 og begynner å bli skikkelig bra rundt 10mm.

 

Hilsen en som har puslet "litt" med subsonic, kuler til dette og jakt med dette.

Link to comment
Share on other sites

Det som jeg er mest spent på er om jeg klarer å få til noe som jeg ikke kunne gjordt i 308 win :mrgreen:

Prosjektet har gått litt tregt, men nå er storviltjakta over og det værste "gjøre før vinteren" litt roet litt ned.

Blir nok noen lade-eksperimenter fremover ;-)

Link to comment
Share on other sites

Du har jaggu et poeng, en rask test i QL gir omtrent samme mengde krutt i begge (ca 7,5 med N330 / N110 for 240SMK). Men at raske krutt skulle være stillere i seg selv sliter jeg litt med å forstå, min erfaring er at det aller viktigste er mengden. Så med egnet pipe burde det ikke være noe feil med en x39 til sub nei. Men at den skulle være bedre? Da måtte jeg nesten prøvd en først...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...