Jump to content

Rifle til CAS


blackhawk

Recommended Posts

Var innom Dal og titta på rifler, så på Uberti og chiappa, falt litt for chiappa 1873 i 357mag men.......til mye bruk er jeg usikker på om det er et holdbart våpen? virker tight og med gode tilpassninger stål/ treverk samt smidig ladebevegelser. Er der noen som har erfaring med denne?

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte CAS er det bare en rifle som er konkurransedyktig og det er uberti 1873/1866 short rifle 20" løp i 45lc eller 357. Alt annet vil bare gjøre uberti'en så mye dyrere.

 

Eneste grunn til å kjøpe en annen rifle er fordi du synes den er så vanvittig kul og bare må ha den.

 

Når rifla er i hus trenger den et short stroke kit, nye fjærer og nytt forsiktig. Dessverre har vi ingen børsemakere som kan montere slikt i Norge, men det finnes flere "amatører" som kan det.

Link to comment
Share on other sites

Må ha Winchester mod 73??

 

73 er klart et meget greit valg om man har ambisjoner om plass på øvre tredel av resultatlista.

 

Den fungerer vel greit med både .38 .357, 44-40 og .45 så du har da noe å velge mellom. Den fungerer greit med både røyksvakt og svartkrutt også.

 

Se dog ikke bort fra at der finnes pumper som kan være morsomme til CAS og ulike Marlin rifler. Det MÅ ikke være Winchester. :lol:

 

Men når du tuner en mod.73 som beskrevet av Erik får du et våpen som er utrolig hurtig i bruk så det er ikke til å undres over at den er populær.

 

Tilgangen til våpen er vel for mange den faktoren som betyr mest for hva man velger. Det kan være grusomt lange leveringstider om du skal kjøpe nytt. Kjøper du brukt er du jo begrenset til hva som legges ut for salg.

 

Men det går faktisk an å skyte med andre leveractionrifler også. Glem ikke det. Selv bruker jeg en mod 94 i 44-40W. Funker greit det også hvis man driver med CAS for morro skyld uten ambisjoner om å bli best. Mod 94 er alt for treg til at den egner seg for en som har ambisjoner om å vinne! Men det er et artig våpen likevel! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

1873 er som sagt den rifla som er BEST EGNET. Mange har glede av andre børser, men det er nesten utelukkende '73 som brukes i toppen og med god grunn.

 

I '73n er det få deler som beveger seg og det er relativt enkelt å sette inn et "short stroke kit" slik at ladebevegelsen blir kortere, og dermed raskere. De er også relativt greie å tune.

På Marlin 94, Win 92 og 94 er det mye deler som beveger seg og de er stort sett ikke mulige å "short stroke".

På win 92 er det en slags rampe som løfter patronspissen opp mot kammeret slik at den entrer når sluttstykket lukker seg. Denne delen spesielt er egnet til å gi forkiling når man skyter raskt, patronen blir stående som en skorsten rett opp og låser mekanismen.

 

Når jeg sier at 45 og 38 er de fornuftige kalibere handler det om tilgang på våpen, hylser og kuler. 38-hylser og kuler er lett tilgjengelig. 45colt er betydelig dyrere hylser, men ellers greit tilgjengelige og godt utvalg av kuler. 44-40 er ganske dyre hylser og kulene er ikke like lett tilgjengelige. Det er ikke gitt at .44sp-kuler passer (.427 kontra .429). Mer spennende patroner som 38-40 lider under dårlig tilgang på hylser og våpen.

 

Ubertiriflene er forøvrig absolutt holdbare våpen. Min .45 har gått endel 1000 skudd og er nå pent innkjørt :)

Link to comment
Share on other sites

En liten sak til slutt. Det "sies", jeg har ikke personlig erfaring, at 44-40 er fordelaktig om man ønsker å skyte svartkrutt. Hylseformen skal gjøre at den "tetter" bedre enn de rette hylsene.

 

For de som ikke har skutt svartkrutt kan det gjøres oppmerksom på at bruk av dette kruttet medfører ganske mye sot , kruttslam og "gørr". Da det er korrosivt ( tærer på metall ) er det om å gjøre å få det bort så snart som mulig. Hvis hylsa "tetter" godt blir det mindre dritt som går bakover og inn i mekanismen. Og selvsagt lettere å fjerne.

 

Her er vel også en av fordelene med mod 73. Den har få deler og det gjør jo rengjøringen lettere skulle man tro.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bekrefte at det er veldig stor forskjell på å skyte svartkrutt .44-40 og .45 colt i en 66/73.

.44-40 har en svak hylse-hals som samtidig er veldig tynn i godset. Dette gir så god tettning i kammeret, at mekanismen er så å si ren, selv etter 100+ skudd.

En . 45 colt rifle er grisete etter 10 og "ubrukelig" etter 50 (uten stell)

 

Desverre gjør dette .44-40 hylsene sårbare og selv om man er varsom varer de mye kortere enn .45 colt hylser, er dyrere og vanskeligere å få tak i.

 

På grunn av "inspeksjons platen" er 73 modellen og foretrekke fremfor 66 modellen.

Før eller siden blir det en forkiling, da må man demontere 66en helt.

 

At de ikke takler .44 magnum landing er ett ikke tema i CAS.

Link to comment
Share on other sites

Desverre gjør dette .44-40 hylsene sårbare og selv om man er varsom varer de mye kortere enn .45 colt hylser

Nja...jeg lader 44-40 progresivt på en dillon 650, noen ryker jo, så i så måte går det noen fler i stykker en i 45 colt (som jeg også har leadd på samme prese) men jeg tor jeg mister fler hylser på stevne en det pressa "spiser".

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde engang en Winchester 94 i .30-30 til jakt, hvor ladegrepet virket langt. Tørrtrente med en rask cowboy repetering som resulterte i at avtrekkeren kuttet opp en dyp flenge i pekefingeren på vei tilbake med bøyla. Er sikker på at jeg manglet riktig ladeteknikk, hylselengde og våpen til evt CAS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...