Jump to content

Lading til rifler med korte løp


marlin95

Recommended Posts

Nå er det jo ganske mange som har kuttet ned lengden på løpet for å få et hendigere våpen med lyddemper, da taper man litt på utgangshastigheten (V0).

 

Derimot har jeg hørt at man kan ta igjen noe av det tapte om man

lader selv.

 

Feks ladedata på 9.3, her har produsenten brukt et løp på 55cm.

 

 

Starting load Max load

 

N135 2,85g 44.0 605ms 3,14g 48.5 676ms

 

N140 3,00g 46.3 614ms 3,39g 52.3 673ms

 

N150 3,17g 48.9 627ms 3,60g 55.6 700ms

 

 

Feks har N135 litt høyere hastighete en N140, men er det kanskje en fordel å velge en raskere

krutt type på et 43 cm løp?

Link to comment
Share on other sites

Svarene her er ganske enkelt nei.

 

Man kan ikke "ta igjen det tapte" - du kan ikke lade noe hardere i et kort løp

Det hjelper ikke å lade med raskere krutt. Det kruttet som gir størst fart med langt løp gjør det med kort. Grunnen til det er at i forhold til forbrenning av krutt så er alle lovlige løp "lange"

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

vil man ikke kunne få litt mindre smell / munningsflamme med raskere krutt - eller vil forskjellen der også være ubetydelig?

Man kan få betydelig redusert smell og munningsflamme.

 

Jeg skyter samme ladning i begge 308-løpene - full hylse med N550, og både smell og munningsflamme uten lyddemper er nærmest episk (i 40cm løp) det er bortimot helt umulig å skyte uten å nappe, og hele skiva forsvinner bak lysballen...

Imidlertid bruker jeg denne nesten utelukkende med demper, og da holder hele sankthansbålet seg inni demperen.

 

Med 10gr N310 istf. 50gr N550, så er det hverken smell eller munningsflamme, og med krutt og ladninger innimellom der, vil en få mellomting både i hastighet og i smell og lys. Munnungsflammen i dette tilfellet er forresten stort sett CO fra kruttforbrenningen som reagerer med luft.

 

Men høyest hastighet får en med det kruttet en klarer å bruke mest av, og likevel få makstrykk, som hovedregel. Mer krutt lager mer gass, og mer gass gjør mer arbeid når den ekspanderer enn lite gass. Enkel fysikk.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Svarene her er ganske enkelt nei.

 

Man kan ikke "ta igjen det tapte" - du kan ikke lade noe hardere i et kort løp

Det hjelper ikke å lade med raskere krutt. Det kruttet som gir størst fart med langt løp gjør det med kort. Grunnen til det er at i forhold til forbrenning av krutt så er alle lovlige løp "lange"

 

 

K

 

 

Så lærte eg kanskje noko nytt i dag og. Så når f.eks siste utgåve av Ladeboken opererer med eigne ladningar for kappa løp, så er det berre å sjå bort frå? Og kva med fenomenet uforbrent krutt i demparen i kappa løp, slik eg sjølv har sett det i ein kappa .270 win? Kva forårsakar siste fenomen, om ikkje det skuldast at løpet er for kort til at tregt krutt rekk å forbrenne?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om, frontier. Spørsmålet til TS går på å lade seg opp til samme hastighet med et kort løp som man har oppnådd med et lengre løp. Svaret på det er at man ikke kan det; at løpet er kappet gjør ikke i seg selv at man kan lade noe hardere. Dersom man har litt å gå på ift. ladetabeller, kan man naturligvis teste det, men samme ladning vil, helt garantert, være raskere i et lenger løp.

 

Hvor uforbrent krutt kommer inn, er jeg litt usikker på, men du er kanskje vennlig og informerer meg? Naturligvis skyldes uforbrent krutt at løpet er for kort til at det blir forbrent, men hva det har med det M67 skrev, og trådstarters spørsmål, vet ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var det M67 skreiv i sin påstand, at alle lovlig kappa løp er lange nok til å forbrenne alt av krutt. Viss det er tilfelle, må jo uforbrent krutt i ein dempar ha andre forklaringar? I så fall kva?

 

Viss det derimot skulle skuldast at løpet er for kort, så må det vel definitivt vere noko å hente på å bytte til raskare kruttsort ved kapping av piper? Kanskje ikkje for kaliber som 9,3 og .308 win, men for kaliber som benyttar tregare kruttsortar i utgangspunktet?

 

Dessutan: Det er klart det går an å lade seg opp igjen til samme fart som du hadde før du kappa - og vel så det. Det er jo berre å bytte kruttsort, i alle fall for kaliber som i utgangspunktet brukar moderatbrennande krutt. Det har vel alle her inne som har testa ut Hodgdon CFE 223 opplevd til gangs?

Link to comment
Share on other sites

Når det kjem til å lade ned rekylen.

 

Så er mi erfaring i 30.06 at med tregare krutt får du litt mindre spark og meir som eit skubb.(følt rekyl)

 

Når eg lør 110grs v-max med 59.1 n-150 ( ikkje spesielt kjapt eller tregt) ca. 1000m/s ifølge ladeboka.

 

 

så føle eg når eg skyte bode me og uten dempar at den er sparka kraftigare enn

 

240gr ladninga mi med n-160 krutt. Ekje heilt sikker på krutt mengda.

 

Løpet er 60cm

1-10

 

 

Sist nevnte er meir som ein kraftig dytt. Ikkje eit spark

 

Om det er noko forskjell på faktisk energi bakover mellom dei veit eg ikkje.

 

Så berre for å forklare ka eg meina med dette litt for lange innlegget.

 

Så er det at eg trur og meina at du kan lade så rekylen blir mer lang og behagelig i staden for kort og hard

 

 

 

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Viss det derimot skulle skuldast at løpet er for kort, så må det vel definitivt vere noko å hente på å bytte til raskare kruttsort ved kapping av piper?

Ja, du kan få opp "andel forbrent krutt" - det er imidlertid ikke den som driver kula framover, det er totalt forbrent krutt.

At et grain krutt ikke brenner, eller brenner foran munningen, eller i løpet etter at kula har forlatt det, endrer ikke på at nesten alt arbeidet med å akselerere ei kule skjer lenge før 40cm-merket.

 

Uten å ha QL foran meg så vil jeg tro at ei kule skutt med ei maksladning med langsomt krutt vil "lede" på ei skutt med maksladning av et litt langsommere krutt allerede fra 5-20cm (vanligvis nærmere 5), avhengig av hylsevolum. Forskjellen blir større jo lenger løpet er, men punktet hvor raske krutt har en hastighetsmessig fordel er lenge før 40cm. Selv i revolvere får en størst hastighet med det kruttet en kan lade med mest av. Prøv å makslad en 4" .357Magnum :wink:

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

På noe ladedata så har enkelte ladninger mindre max trykk, men oppnår likevel lik eller høyere hastigheter (langt løp).

 

IMR 4007 58.0gr 2,110fps 34,900 CUP

 

kontra

 

IMR 4895 51.0gr 2,108 38,200 CUP

 

 

Nesten lik hastighet med forskjellig max trykk. Vil begge ha nesten lik hastighet også i et 40cm løp?

Ville tro det kruttet som oppnår max trykk tidlig ville sende kula litt raskere av gårde?

Link to comment
Share on other sites

Om vi snakker maxladning vil du:

Tape fart med kort løp

Tape fart med raskt krutt over tregt

 

Om vi snakker lading til Faktor whatever f.eks. magnum1/2, dvs ikke maxladninger, kan du oppnå samme hastighet på kula med forskjellige krutt, og kruttmengder

 

Mengden krutt har en direkte sammenheng med rekyl, følt rekyl oppleves forskjellig.

 

Jeg liker raske krutt i kortpang, ref 340 over 110 i magnum kalibere, dette i seg selv er relativt skummelt. Poenget er at her lades det til en gitt faktor, og man har litt å gå på, det er ikke maxladninger, jeg prøver ikke holde storvilt krav med 6,5.

 

eksempel, jeg kan lade fra 7.5gr til ca 18, og oppnå samme kulehastighet. en av ladningene med 8-9gr av en gitt type krutt, har mer flammeball, enn den med 15 eller 18

 

Skal du ha max fart, og har kort løp, er det tregt krutt som gjelder. Det kan da lønne seg å experimentere med forskjellige typer krutt, ikke alle har like mye munningsflamme, selv om de er saktebrennende. Selv om du har 2 toms løp, vil det trege kruttet alltid gi mer hastighet.

 

Når det gjelder kammertrykk, brennhastighet osv, er det mange faktorer som spiller inn, spesielt når trykket begynner øke, ting er ikke linjært rett.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Stiller meg litt forundret over at tregt krutt alene er medisin i kappede løp. Jeg er med på at tung kule og eventuelt tregt krutt kan være bra da det vil gi høyere mottrykk på kruttet som vil forlenge tidsrommet (ns :-)kula blir i løpet samt at ved tyngre kule reduseres ladning. Men sveise flamme foran pipen med uforbrent krutt er det vel ingen fordeler med. Jeg er ingen ekspert, men for meg virker det logisk at krutt med litt høyere brennhastighet frigir mer energi i det tidsrommet før kulen forlater pipen og dermed har minst hastighetstap. Men kun den som har testet det ut vet. Spennende tema uansett:-)

Link to comment
Share on other sites

Raskere krutt gir normalt lavere munningstrykk, og er derav snillere på demperen både hva angår slitasje og oppheting. Kanskje derfor det av mange anbefales i kappede piper (hvor da de fleste har en demper)? Litt hastighetstap kan være verd å få noen ekstra skudd før miragen dreper siktebildet.

Link to comment
Share on other sites

Raskere krutt gir normalt lavere munningstrykk, og er derav snillere på demperen både hva angår slitasje og oppheting. Kanskje derfor det av mange anbefales i kappede piper (hvor da de fleste har en demper)? Litt hastighetstap kan være verd å få noen ekstra skudd før miragen dreper siktebildet

Sant, sant

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...