Jump to content

Langholds mauser


Tom K

Recommended Posts

Har kjøpt en gammel bane Mauser som jeg tenkte jeg skulle lage ei langholdsbørse av...ikke noe super high tech konkurranse men mest til koseskyting og litt toppjakt, trodde først at det var en 6,5x55 men det viser seg nå at det er en 30-06. hvor lang ut er denne stabil i kulebane før den begynner å vandre ? tar gjerne i mot tips til passende kikkert men da ikke i 10 000 kroners klassen da dette som sagt bare skal være ei hobbybørse på lavbudsjett :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt har du tenkt å skyte?

 

Banemauseren har vel diopter som duger sånn halvveis (og det er jo gratis) opp til en 7-800m. Du må bare ha blinker med kontrast nok til å se dem.

Er rifla presis, så er den presis, uansett hold - kuler begynner ikke "å vandre" på et bestemt hold (eller, noen få gjør det, men de er sjedne), og det har uansett ikke noe med rifla å gjøre.

 

"Budsjett" kikkertsikter til langholdsskyting er f.eks. Vortex Viper PST eller HS-T, de koster vel en 5-6000,- og er mer enn greie nok egentlig. Husk å kjøpe en med "mil-mil" justering, altså mildot eller lignende retikkel, og 0.1 mil justeringsklikk. Det sparer en nybegynner for mye tenking.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da klarer du deg med mange slags kikkerter. Men det er langt nok til at du må være oppmerksom på hvor mye kikkerten kan justeres. Og til at du bør/må ha en montasje som skrår framover 6-10mrad, slik at du får utnyttet det kikkert kan justeres.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Man kan helt klart, men jeg tar meg i å tvile på om det er optimalt... Er man skikkelig "die-hard" så bruker en jo en sidemontert ZF39 eller zielsechs som de gjorde for 70 år sida.

Det beste er nok noa ala en slik: http://www.egwguns.com/scope-mounts/mauser-98-lr-3-hole-picatinny-rail-scope-mount-20-moa/

Poblemet er at M67/M59 er filt "i stykker" der den skal skrus fast bak, men en børsemaker bør fikse det kjapt - den må uansett inn for å bores for jeg mener de er overflateherdet og ikke helt gode å bore i med typisk garasjeverktøy.

 

K

Link to comment
Share on other sites

GGG-hatt på:

 

Man trenger ikke ultrasuperduperthisistheshitpåDiscovery-kaliber for å skyte litt langhold. Man trenger det ikke for å skyte mye heller. Faktisk trenger man et håndterbart kaliber både lade- og skytemessig til begge deler.

Man trenger iallefall ikke å lage langholdsrigg FØR man begynner,

Og, i evt konkurranse, og også på trening, det "konkurreres" i å treffe, ikke i å lage mest mulig smell. Det blir både en selv og alle andre fort lei av. Iallefall så lenge holdet ikke er langt nok til å nyttiggjøre voldsomhetene.

 

 

Faktahatt på:

Mauseren kan ikke konverteres til hverken 338NM eller 26 Nosler.

Om du ser på resultatlister fra stevner, så er alle disse "dævensåstorkukjeghar"-kalibrene helt fraværende i toppen av listene. Lurer egentlig på hvorfor, for de burde være like presise som alt annet?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en langholdsmauser i 308. Til å være en rigg til under 6k (inkl optikk og nytt kongsbergløp) og samlinger på 0,4cm på 100m og ikke mye større på 200m (Treffer fint gonger på 5-600m), så handler det ikke om å ha kaliber .338vondtiskuldraoglommeboka.

 

Banemauserne er veldig gode utgangspunkt til langholdsrigg, både .30-06, 308 og 6,5x55. De har allerede tungt og langt løp og det er stor sjangs for at stokken er beddet. Utformingen på M67-stokkene er forøvrig ganske gode til presisjonsskyting.

 

Det som vil ha en stor innvirkning er ammoen og her bør du lade selv.

 

Hva slags kikkertsikte du setter på er nesten hipt som hapt, men utvendige tårn er å anbefale. Det viktigste er at det tåler å bli skutt med og at "klikkverdien" er korrekt og at 20 knepp opp og 20 knepp ned igjen vil gi akkurat samme treffpunkt før du kneppet opp.

 

Her er et gammelt bilde av mi børse (tatt 12 timer etter at jeg hentet den fra våpenpusheren), den har fått noen oppgraderinger siden, ny tofot blant annet.

 

nyix5y.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt om 338 norma magnum og 64 nosler, men er fremdeles bare på fantasistadiet.

 

Glem det, lenge før du er i nærheten av skyteklar har du passert prisen for en fiks ferdig Tikka T3.

Få en smed til å montere en skinne, en for FN-mauser passer med en liten frese/filejobb på m59 og m67 og en kvartsikring, monter et ok sikte og skyt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en KV59F1 med sidemontasje går midt i/er skutt inn på 300m går kula allikevel ut til høyre på lengre hold pga spindrift. Jeg skjøt inn min på 300m under perfekte forhold. Så skjøt jeg med samme innstilling på 100m. Denne 100m skiva kopierte jeg opp og brukte senere som innskytingsskive pga tilgangen på 100m baner og mindre påvirkning av vær og vind når jeg skulle sjekke "zero". Dette er med original Hertel Reuss 4x36 og Raufoss NATO. Senere byttet jeg ut kikkerten med en 6x S&B fra NM 149. KV'en fungerer mye bedre i praksis enn man tror.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...