Jump to content

hva kjennetegner en god hylse?


Quarfax

Recommended Posts

Takk for svar:-)

Høres fornuftig ut, men er det noen som kan si noe om hvilke toleransen som er ok variasjon? Har nylig gjort en test å veid engangsskutte og rengjorte hylser fra partisan etter at jeg fikk høre av en ringrev på banen her om dagen at, kulene var ok, hylsene drift og kruttet mildt sagt tvilsomt..

 

Og forstå meg rett, kimse ikke av andres erfaringer, men liker å finne ut hvorfor..

Vektforskjellen på 8 tomme hylser var forøvrig 0,3135 gram veid på kalibrert laboratorievekt. Og jeg også synes dette var mye?!?

Noen som vet hvilke toleranser en kan forvente av kvalitetshylser? Må tømme noen norma og gjenta med disse, men det blir ikke denne uka..

Link to comment
Share on other sites

På de vanligste avstandene skal man holde godt i børsa for å se evt. presisjonsproblemer som oppstår på grunn av to-tre prosent vektforskjell mellom hylsene.

 

Jeg har hatt problemer med at Remington riflehylser er underdimensjonert. Kombinert med romt kammer er ikke det noe særlig. S&B hylser i 38 Spec har hatt ujevn dybde på hettelommene, og det gir storkrøll i Loadmasteren, de sprekker lettere enn andre også.

Link to comment
Share on other sites

Jamez har kommet med en grei forklaring, men det er jo greit å minne om at en del tar dette til nesten religiøst nivå. Driver en med ekstrem presisjon har det selvfølgelig mye del for seg, men for den jevne jeger kan det bli som å sette racingdekk på en Lada. Om en kan plukke nok hylser gratis på banen så er det ingen grunn til å velge noe dårligere enn det beste, men ikke la det perfekte bli det godets fiende. Jeg har ladet en god del S&B i 30-06 (opplest og vedtatt som billigskjit), og det gikk helt greit. En del sprakk ganske fort i halsen, men hva gjør vel det for treningsammo? Man er vel ikke så autistisk at en MÅ ha fulle bokser?

 

Jevnhet er selvfølgelig bra, men på 100m kan en tåle ganske store vektforskjeller uten å merke stort på skiva. Og kan en plukke 5x mengden billighylser er det ikke noe problem å sortere ut 2-3 grupper som er minst like jevne som kvalitetsmessing. Om en liker sortering og prepping er det ikke så kritisk hva en begynner med, selv om en selvfølgelig får en enklere jobb og minst like bra kvalitet om en starter med best utgangspunkt.

 

Jeg skyter nå 222, ikke det en finner mest av på banen. Og jeg liker å ha godt med hylser, så hva gjør en? Jeg overtok en kasse med S&B 223 som jeg har presset om, trimmet, halsdreid og glødet. Det virker kanskje litt ekstremt, og det er det også. Men børsa går farlig godt og jeg liker å dulle med messing. Men å betale i dyre dommer for fabrikkammo eller nye hylser byr meg i mot, og selv med bedre utgangspunkt ville jeg nok gjort samme jobben fordi jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Det som kjennetegner gode hylser, (og som Lapua er gode på er):

- harde og sterke i bunn, for å unngå hylsehodeutvidelse ved mange og harde ladninger

- myke og seige i hals, for å unngå sprekking og for å gi jevnt kulehold over flere omladinger

På disse tingene er Lapua i særklasse. Norma er nr. 2 men ligger langt etter.

 

- jevne dimensjoner

- jevn vekt - gir lav hastighetsvariasjon, lav høydespredning på lange hold (sier religionen?)

- jevn tykkelse på hylsevegg, spesielt i halsen, gjør det mulig å lade patroner uten kast, og gir jevnt kulehold.

Dette er ting som bidrar til presisjon. På disse tingene er Norma også nr. 2, men mye nærmere.

 

- tykt gods i halsen gjør det mulig å dreie de helt runde uten at de blir for tynne.

- tennhettehull og lommer, lommene like dype, og hullene runde og uten svære grader

 

Et eksempel er en sortering på vekt i 2gr "klasser". 100 Winchester hylser (som egentlig er nokså bra) gav 50 i den klassen som det var flest i. 100 Lapua gav 94...

Samme på jevn halstykkelse, kriterier som kasserer 50% av Winchester kasserer 3-4% Lapua.

Jeg dreide halsen på 50 Lapua og 50 Winchester, ALLE Lapuahylsene fikk dreid ned overflaten på 30-70% av omkretsen. Flere Win. hylser var så tynne at skjæret ikke tok i det hele tatt, og noen ble dreid kraftig hele veien rundt, og noen på ene siden øverst, og på andre siden nederst... Men etterpå er de "utvalgte" brukt flere ganger og er meget gode hylser, og siden Win. koster halvparten av Lapua, så er prisen per brukbar hylse den samme :wink: Bortsett fra at det er mer arbeid med de amerikanske...

 

Som regel finner man at de "hylsepreparerings-metoder" beskrevet i ladebøker, på nettet og i div. litteratur for å øke presisjonen, er bortimot nødvendige (til langhold/BR) på amerikanske hylser, men totalt bortkastet på europeiske.

 

- høy overflatefinish gjør hylser lettere å holde rene. Her er vel Norma og RWS, Nosler, muligens (godt) foran Lapua?

 

Alt annet er ikke "sheit", mange andre (de fleste?) hylser fungerer utmerket.

 

Mye av hylsehysteriet er laget av folk som vil ha ekstrem, og for de fleste helt unødvendig presisjon. Og mange er "anale" med hylsene samtidig som de har andre faktorer som fullstendig hindrer den presisjonen de så gjerne vil ha.

Jeg kan skyte 10skuddssamlinger på 10cm på 500m uten noen form for preparering av (Lapua) hylser, men med all tenkbar prep. har jeg klart 50mm. På 100m har jeg aldri klart å se noen forskjell.

Det ER enklere å oppnå høyeste nivå av presisjon med gode hylser, og det er mindre bal med hylser generelt med hylser som tåler 20 omladinger enn med hylser som tåler 4., eller hvor en må kassere noen for hver omlading. De som lader og skyter mye vil ofte fjerne mest mulig unødvendig arbeid og kilder til uregelmessigheter. Det øker både trivsel og ytelser.

Bruker du hylsene "pent" og skyter rifle uten utkaster, eller løper du rundt i grus og myr med halvauto - den ene vil ha best mulig hylser, den andre vil kanskje bare ha flest mulig?

 

En kjenning gjorde et eksperiment, han tok 5 hylsefabrikater i 6.5x55 (og til overmål noen 308 hylser siza til 6.5mm...) lada og skjøt på 100m, fullgod presisjon. Selv skjøt jeg 7-8 forskjellige kulefabrikater, på 500m, samling 25cm... Noen ganger er vi som kolba sier, litt vel autistiske.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den absolutt viktigste faktor er nevnt av M67.

Kvalitet på varmebehandling og hardhet for messing. Legeringen er stort sett den samme for alle, 70/30 messing. Men likevel holder Lapua hylser mye lenger enn de fleste andre. Lapua har også brukt en "dårligere" legering, men fremdeles ble hylsene bedre enn konkurrentene.

Et eksempel på det motsatte er noen Remington hylser. Jeg kjøpte for mange år siden en del 300 Wby mag hylser. Noen av bulkpakkene var så dårlig at hylsen delte seg fremfor beltet etter to gangers bruk. Wby hylser produsert av Norma har jeg skutt mellom 10 og 15 ganger i samme våpen før de begynte å dele seg. Legeringen er den samme.

Link to comment
Share on other sites

Etter den definisjonen eksisterer ikke bra hylser. Ingenting kan lages uten avvik, spørsmålet er hva som er godt nok for ditt bruk. Og leser man det M76 har erfart er det ikke de helt ekstreme kravene som stilles til normalt god presisjon. Jeg stiller riktignok større krav enn det, men ikke fordi jeg ser det på skiva. Jeg liker rett og slett å preppe hylser.

Link to comment
Share on other sites

jeg har kjøpt en del fabrikkammo som heter nosler match grade til 308. disse går ekstremt bra i børsa mi. 168 grs.

det reklameres med att disse hylsene skal være veldig bra. lader ikke selv enda men tenkte å skyte med en del fabrikkammo så jeg har noen hylser til jeg skal begynne selv.

noen som har noen erfaring med disse hylsene ? er dem i samme klasse som for eksempel norma eller lapua ?

 

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=5856&prodid=6321

Link to comment
Share on other sites

"Nettet" vil ha det til at Nosler hylser er laget av Norma og sortert av Nosler, så de kan skrive "Made in the USA" på eska. Ikke vet jeg, men fine er de. Tidligere var det akseptert som fakta at Nosler hylser ble laget av Norma, samme med Weatherby. Tilogmed Lapua hylser har til tider vært laget av Norma, og motsatt :roll:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

"Nettet" vil ha det til at Nosler hylser er laget av Norma og sortert av Nosler, så de kan skrive "Made in the USA" på eska. Ikke vet jeg, men fine er de. Tidligere var det akseptert som fakta at Nosler hylser ble laget av Norma, samme med Weatherby. Tilogmed Lapua hylser har til tider vært laget av Norma, og motsatt :roll:

 

 

K

Stemmer nok det. Går dere tilbake i Norma sine produktkataloger skryter de selv av å trekke hylser for bl.a. Sako , Lapua , Nosler m.m. Så det er vel noe i det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...