Jump to content

Behovprøving konverteringssett?


mrrattamahatta

Recommended Posts

Var en tur på våpenkontoret i dag (Råde) og skulle for første gang søke om et 22lr konverteringssett til min 1911 i 45ACP, for å kunne trene med billig ammo. Trudde det skulle være en enkel sak å få innvilget.

 

Fikk da beskjed om at jeg samtidig må levere med vedlegg fra klubben - fordi konverteringssett skal behovsprøves - og at jeg sannsynligvis ville få avslag siden jeg allerede har en 22lr pistol og ikke har aktivitetsnivå for å ha reservevåpen.

 

Da blir jeg litt forvirret: jeg trodde konverteringssett går som våpendel og ikke skal telles i våpengarderoben? Jeg skjønner logikken om behovsprøving for det kaliberet man konverterer til, men det må da være lov med både 22lr matchpistol og et grovkalibret våpen med ekstra 22lr løp, uten at det telles som reservevåpen??

Link to comment
Share on other sites

Dette er hva som står i rundskrivet : Glidestykket (sleiden) på pistoler er definert som våpendel og således undergitt våpenlovens tillatelsessystem. Dette er gjort med hjemmel i våpenlovens § 2 annet ledd jf. våpenforskriften § 22.

 

Det er dermed definert som en våpendel og skal behandles på samme måte som ved systemvåpen. Er også bare 1/4 rettsgebyr når du søker på våpendeler. Har selv konverteringssett til ett par av mine pistoler i tillegg til en dedikert .22 pistol.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg gjorde, for enkelhets skyld (jeg krangler faktisk ikke på alt for moro skyld, selv om det kan virke sånn :winke1:) var å legge med signert skriv fra klubben på at jeg er medlem, aktiv etc. Da fikk kontoret det som de ville. Skrev våpendel, ombyggingssett, og bruksområde billig trening samt muligens litt konkurranse. Pirker dem på det så klag, jeg hjelper deg gjerne å skrive klage.

Link to comment
Share on other sites

Våpenkontoret er selvfølgelig forpliktet til å ta i mot søknaden, hvordan skal en ellers kunne klage over et avslag?

Klageretten er jo det som i teorien skal sørge for at disse funksjonærene leverer lik tjeneste til alle i landet.

 

Lever søknad. Legg ved ting som normalt skal kunne forventes: som et skriv på at du er medlem og at du er aktiv.

Lever klage på evt. avslag.

Link to comment
Share on other sites

La oss rykke tilbake til start og se den enkle siden av saken. Trådstarter har:

 

1 stk 22. Trådstarter vil erverve deler for å kunne ha 1 stk ekstra 22.

som et konverterings sett til et annet våpen. Altså, om desse delene ble

invilget så ville Trådstarter sitte med 2 stk induviduelle våpen i kaliber 22.

 

For å ha 2 stk induviduelle 22, så skal man ha aktivitet som rettferdigjør

at behovet for reservevåpen er tilstede. Har ikke trådstarter det, så er det

vel ikke et avslag en overaskelse.

 

Er ikke dette egentlig så enkelt ?

Link to comment
Share on other sites

Dette er en enkel sak, konverteringssett er våpendel som er registreringspliktig og våpendeler kan man ha så mye av som bare ønsker.

 

Jeg opplevde for noen år siden når jeg skulle søke på løp at våpenkontoret krevde dokumentasjon som om jeg skulle søke på reservevåpen. Jeg skrev en veldig enkel e-post med link til den aktuelle paragrafen i våpenloven/forskriften om sa at behovsprøvning kun gjelder skytevåpen og ikke våpendeler. Fire dager senere hadde jeg en innvilget søknad i posten.

 

Så svaret er veldig enkelt, søknaden skal innvilges. Men legg gjerne ved den samme dokumentasjon som om du skal søke på ett våpen men de kan ikke kreve det samme for reservevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev en veldig enkel e-post med link til den aktuelle paragrafen i våpenloven/forskriften

 

Dette er et veldig godt sted å starte. Muntlig er muntlig, det blir bare en påstand. En skriftlig redegjøring av reglene med henvisinger er mye lettere å ta til seg, spesielt om en skriver på en vennlig og pedagogisk måte.

Link to comment
Share on other sites

.............Konverteringssett til pistol er akkurat det samme som flere piper til en systemrifle........

Er du helt skråsikker på det sett i sammenheng med hva du har fra før ?

 

Man kan ha eksempelvis 1-en systemrifle og ha 10 forskjellige kalibere i løp, men søker du på 1-enkeltstående rifle i tillegg

som har samme kaliber som et av løpene til systemrifla, så ender du opp med 2 rifler av samme kaliber, og det er ikke

sikkert like lett (uten at jeg vet hva praksis er på dette)

 

Den analoge sammenligningen på pistol, blir jo at du kan ha så mange konverteringsett du bare vil til en pistol, men i det øyeblikk

du ber om et konverteringsett som har samme kaliber som et våpen du har ved siden, så kommer aktivitet og behovsprøving inn i bildet.

 

Desse henviste paragrafene er klare dem isolert sett, men resultatet vil kollidere med regelen om å ha 2 like kalibere på 2 individuelle våpen, som

det normalt bare er aktivitet som gir behovsgrunnlag som et enkeltsående reservevåpen.

 

Det er tydeligvis rom for tolkninger når folk har forskjellig erfaring med hva som behandles på kontorene rundt forbi. Men det hadde vært fint å tatt feil her.

Link to comment
Share on other sites

Men det hadde vært fint å tatt feil her.

 

Det er en fin holdning å ha når man tar feil.

 

Satt litt på spissen kan du ha 15 pistoler med forskjellig bruksområde, og 10 ombyggingssett i samme kaliber til hver av dem. Kravet om aktivitet for reservevåpen gjelder først når du søker på et komplett våpen med samme bruksområde som noe du har fra før, og det er irrelevant hvor mange våpen i samme kaliber du kan "bygge" vha. deler til de forskjellige våpnene du har.

Link to comment
Share on other sites

.............Konverteringssett til pistol er akkurat det samme som flere piper til en systemrifle........

Er du helt skråsikker på det sett i sammenheng med hva du har fra før ?

 

Ja.

 

Man kan ha eksempelvis 1-en systemrifle og ha 10 forskjellige kalibere i løp, men søker du på 1-enkeltstående rifle i tillegg

som har samme kaliber som et av løpene til systemrifla, så ender du opp med 2 rifler av samme kaliber, og det er ikke

sikkert like lett (uten at jeg vet hva praksis er på dette)

 

Jo, det er akkurat like lett.

 

Den analoge sammenligningen på pistol, blir jo at du kan ha så mange konverteringsett du bare vil til en pistol, men i det øyeblikk

du ber om et konverteringsett som har samme kaliber som et våpen du har ved siden, så kommer aktivitet og behovsprøving inn i bildet.

 

Helt feil.

 

Desse henviste paragrafene er klare dem isolert sett, men resultatet vil kollidere med regelen om å ha 2 like kalibere på 2 individuelle våpen, som

det normalt bare er aktivitet som gir behovsgrunnlag som et enkeltsående reservevåpen.

 

Det eksisterer INGEN begrensning på flere våpen i like kalibere. Dette er noe du enten har funnet på selv, eller hørt fra noen som ikke har peiling.

 

Det er tydeligvis rom for tolkninger når folk har forskjellig erfaring med hva som behandles på kontorene rundt forbi. Men det hadde vært fint å tatt feil her.

 

Så bra, for du tar feil, akkurat som visse våpenkontor.

Link to comment
Share on other sites

Har dere lest Våpenforskriften par. 22?

 

Den er rimelig klar på akkurat dette. Når det i tillegg er et ombyggingssett, så må man søke erverv på en .22

 

Saken er at man får ett ekstra .22 våpen.

 

Hadde det kun vært snakk om et innstikksløp, hadde ting stilt seg annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at dette er uklart for flere. Jeg kan sette meg ned og klippe og lime litt paragrafer etterpå fra pc'en, hvis ingen har gjort det allerede da. Gidder ikke fra mobil, for mye styr.

 

Tore, hvor har du det fra at .22 ombyggingssett = komplett våpen?

 

Edit: Man må selvsagt søke om erverv på ombyggingssett ja, det er det ingen som sier noe på.

Link to comment
Share on other sites

Det eksisterer INGEN begrensning på flere våpen i like kalibere. Dette er noe du enten har funnet på selv, eller hørt fra noen som ikke har peiling.

 

Men man kan kun ha ett våpen per program, med mindre man kan vise til aktivitetsnivå.

Det vil da si at hvis man har ett våpen som kan nyttes til flere programmer, så får man ikke erverve ett til.

 

For å ta ett eksempel, så skal per def jeg ikke kunne søke på våpen til Standard, i og med at jeg allerede har en Glock 17 som kan skytes i den divisjonen.

 

Noen kontorer er litt mer pragmatiske enn andre, vel og merke.

Link to comment
Share on other sites

Med konverteringssett til pistol så er saken litt spesiell.

 

Man får med en sleide og et løp, som i bunn og grunn gir deg et komplett våpen når du monterer dette på rammestykket.

 

Å inneha en sleide er ulovlig iht Våpenforskriften §22 - man må søke om erverv.

Man kan kjøpe ekstra løp i samme kaliber som det våpenet man har, nå kun ved fremvisning av våpenkort.

 

En 1911 i .45 ACP er ikke .22, derfor må man søke om erverv av .22.

 

Hvor jeg har det fra, er diskusjoner med Våpenkontoret i Oslo ifm salg av CMMG ombyggingssett til AR.

 

Tro meg, jeg skulle ønske at regelverket var noget mer liberalt her til lands, men det er nå sånn det er....

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer altså det jeg sier, det eksisterer ingen begrensning på våpen i like kalibere.

 

At det eksisterer en begrensning på bruksområde er korrekt, men at den er slik du sier stemmer ikke. Det du sier står skrevet i rundskrivet til POD. Det som derimot står i forskriften, som uten tvil står over rundskriv, er at du i utgangspunktet bare får erverve ett våpen per program med identiske krav. En pistol til Production, en til Standard og en til Open er helt i henhold til regelverket. Søknadsrekkefølgen er uvesentlig, da klassene har forskjellige krav. De kan til og med være i 9mm alle tre hvis du vil. Har du derimot en pistol til Militærfelt så får du ikke innvilget en annen til Hurtig Militær, da disse klassene har identiske krav.

Link to comment
Share on other sites

Det eksisterer INGEN begrensning på flere våpen i like kalibere.

De som mener noe annet, vennligst kom med en hjemmel i lovteksten.

 

Det er ingen regler som begrenser antall våpen i samme kaliber, begrensingen gjelder for våpen med sammenfallende bruksområde. Det understøttes av siste regelendring hvor en ikke trenger å søke om pipe i et kaliber man har fra før (forskriftens § 22). Har man en Mauser i 3006 og en Blaser i 6,5 kan man altså kjøpe en 3006-pipe til Blaseren uten søknad, forhandler sender inn papirer og våpenkontor utsteder våpenkort som en ren formalitet. I dette tilfellet er det mao kun sleide til konverteringssett som er søknadspliktig.

 

Argumentet med komplett våpen er vrøvl, selv om noen våpenkontor skulle mene noe annet. Selvfølgelig ender man et komplett våpen når delene monteres, det gjelder uansett om det er snakk om en pipe til Blaser eller konverteringssett til pistol. Det er jo hele poenget med å kjøpe et løp, det er vel ingen som kjøper pipe for å ha til pynt? Poenget er at man ender ikke opp med et ekstra våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer altså det jeg sier, det eksisterer ingen begrensning på våpen i like kalibere.

 

At det eksisterer en begrensning på bruksområde er korrekt, men at den er slik du sier stemmer ikke. Det du sier står skrevet i rundskrivet til POD. Det som derimot står i forskriften, som uten tvil står over rundskriv, er at du i utgangspunktet bare får erverve ett våpen per program med identiske krav. En pistol til Production, en til Standard og en til Open er helt i henhold til regelverket. Søknadsrekkefølgen er uvesentlig, da klassene har forskjellige krav. De kan til og med være i 9mm alle tre hvis du vil. Har du derimot en pistol til Militærfelt så får du ikke innvilget en annen til Hurtig Militær, da disse klassene har identiske krav.

 

I praksis så er dette nok vanlig, men i teorien så kan man avslå en søknad på f.eks en STI Edge i .40 til Standard fordi man har Glock 17 som kan brukes til samme formål.

 

Fra rundskrivet, side 23:

 

Etter våpenlovens § 7 tredje ledd oppstilles et behovskrav for å kunne erverve skytevåpen.

Direktoratet forstår våpenforskriften § 13 tredje ledd slik at det bare kan erverves ett våpen

pr program under forutsetning av at vedkommende ikke har våpen fra tidligere som lovlig

kan benyttes til samme bruksområde (program). Dette er i forskriften ytterligere presisert

også der samme våpen lovlig kan benyttes til flere program innen flere forbund.

 

Hvis man da ser på aktivitetsmatrisen beskrevet på side 24, så er det enklere å skaffe seg flere våpen desto større aktivitet man har. Stor forskjell på mosjonsskytter og konkurranseskytter:

 

Mosjonsskytter:

Kan erverve og inneha våpen

innenfor samtlige

bruksområder (ett pr

bruksomåde) innen det

enkelte forbundets reglement.

Gjelder de(t) forbund som

vedkommende kan

dokumentere tilknytning til og

hvor vedkommende har

oppfylt krav til fremmøte og

stevneaktivitet.

For tilfelle av at ett våpen

lovlig kan benyttes innen flere

bruksområder (også innen

flere forbund) ansees behovet

innen disse bruksområder

dekket med det ene våpenet.

 

Konkurranseskytter:

Kan erverve og inneha

tilleggs-/ reservevåpen

innenfor hvert av de

bruksområder som

vedkommende kan

dokumentere aktivitet

som ovenfor nevnt

 

Dvs at hvis du holder aktivitet nok innen alle divisjoner i IPSC til å kvalifisere deg som konkurranseskytter, så er det bare å gi gass.

 

Ref sleider, så står følgende i rundskrivet:

 

Glidestykket (sleiden) på pistoler er definert som våpendel og således undergitt våpenlovens

tillatelsessystem. Dette er gjort med hjemmel i våpenlovens § 2 annet ledd jf.

våpenforskriften § 22

 

Så kan man da se på Våpenlovens §7

 

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller - hvis søkeren ikke har bopel i riket - av politimesteren på oppholdsstedet.

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

 

Igjen, jeg skulle ønske det var mye lettere, men det er det dessverre ikke.

Jeg får ikke en gang lov til å ta inn rifler fra f.eks DMPS, som har samme type upper og lower som godkjente modeller, men som har andre ytre deler som forskjefte, grep og kolbe, og som da heter noe annet enn det som står i POD sin liste.

 

-------------------

 

Det er mange her som sier at politiet tar feil. Da er det fint med faktiske henvisninger til hvor det står det motsatte, fremfor "du tar feil" og "det er bare vrøvl".

 

Det er særs dårlige argumenter, samt at de juridisk sett i en klage eller forespørsel til de som innvilger våpensøknader ikke hjelper stort ;)

Link to comment
Share on other sites

Men man kan kun ha ett våpen per program, med mindre man kan vise til aktivitetsnivå.

Det vil da si at hvis man har ett våpen som kan nyttes til flere programmer, så får man ikke erverve ett til.

 

For å ta ett eksempel, så skal per def jeg ikke kunne søke på våpen til Standard, i og med at jeg allerede har en Glock 17 som kan skytes i den divisjonen.

 

Noen kontorer er litt mer pragmatiske enn andre, vel og merke.

 

Men det problemet der har ikke noe med kaliber å gjøre men hva slags våpen du har. Ta feltskyting for eksempel, du kan bruke din Glock 17 til Milfelt men ikke Spesialpistol siden den ikke passer i kassa, du har da erversgrunnlag for en Glock 26 siden den oppfyller de kravene som stilles til våpenet i den klassen, begge pistolene er i kaliber 9mm og ikke noe

Link to comment
Share on other sites

I praksis så er dette nok vanlig, men i teorien så kan man avslå en søknad på f.eks en STI Edge i .40 til Standard fordi man har Glock 17 som kan brukes til samme formål.

 

Men det er altså i forhold til en søknad om erverv av komplett våpen, ikke i forhold til søknad om erverv av våpendel. Din frustrasjon over reglene for godkjenning av halvautomatiske rifler til konkurranse og jakt deles av mange, men er ikke særlig relevante her.

 

Komplett våpen=(i denne sammenhengen) ramme og sleide. Søknadspliktig og underlagt krav om aktivitet

Konverteringssett=kun sleide md løp, våpendel. Søknadspliktig, men ikke underlagt krav om aktivitet

 

Lov og forskrift er rimelig klare, og konsensus ovenfor er at det ikke er riktig av våpenkontoret å kreve aktivitet som ved søknad om reservevåpen. At våpenkontoret likevel gjør dette er så sin sak, våpenkontor i hele Norges land gjør feil hver bidige dag som fører til avslag, eller feilaktige innvilgelser for den del. Mange av disse feilene blir aldri påklaget til POD - det gjør dem ikke mindre feil.

Link to comment
Share on other sites

det bare kan erverves ett våpen pr program

Dette gjelder komplette våpen, ikke våpendeler.

 

Ditt argument ser ut til å være at våpendelene kan kombineres med eksisterende deler som gir et komplett våpen, men det er å forvrenge spørsmålet. Har man to våpen og kjøper et konverteringssett får man ikke tre komplette våpen. At delene kan brukes i et komplett våpen sier seg selv, hvilke andre grunner skulle en ha for å kjøpe slike deler? I følge ditt resonnement burde et ekstra løp til en systemrifle regnes som et komplett våpen, noe man beviselig ikke gjør. Kan du forklare hvorfor et konverteringssett til pistol skal regnes som komplett våpen når et ekstra løp og sluttstykke til en Blaser ikke regnes som det?

Link to comment
Share on other sites

Men man kan kun ha ett våpen per program, med mindre man kan vise til aktivitetsnivå.

Det vil da si at hvis man har ett våpen som kan nyttes til flere programmer, så får man ikke erverve ett til.

 

For å ta ett eksempel, så skal per def jeg ikke kunne søke på våpen til Standard, i og med at jeg allerede har en Glock 17 som kan skytes i den divisjonen.

 

Noen kontorer er litt mer pragmatiske enn andre, vel og merke.

 

Men det problemet der har ikke noe med kaliber å gjøre men hva slags våpen du har. Ta feltskyting for eksempel, du kan bruke din Glock 17 til Milfelt men ikke Spesialpistol siden den ikke passer i kassa, du har da erversgrunnlag for en Glock 26 siden den oppfyller de kravene som stilles til våpenet i den klassen, begge pistolene er i kaliber 9mm og ikke noe

 

Det er riktig, selv om jeg vil presisere at jeg ikke har sagt noe om begrensninger på våpen i samme kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Tore, du siterer våpenrundskrivet, og det sier jo akkurat det du har skrevet. Men du ser at de i rundskrivet referer til forskrift, ikke sant? Virker som om mange ikke leser det punktet i forskriften, men bare tar PODs ord for det. Våpenforskriften § 13 tredje ledd sier nemlig følgende:

 

Tillatelse etter første ledd gis kun til slik våpentype som lovlig kan brukes innenfor de lovlige skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Det er kun tillatt å erverve og inneha ett våpen per program. Hvor skytterorganisasjonens krav til spesifikasjoner på våpen til øvelses- og konkurranseskyting er identiske for flere programmer i samme eller andre godkjente skytterorganisasjoner, tillates det kun å erverve og inneha ett våpen til bruk i disse programmene.

 

Uthevingen er min selvsagt. Som man her kan se er dette langt unna det POD påstår i sitt rundskriv, og det hersker absolutt ingen tvil om at forskrift trumfer rundskriv hvis disse to motsier hverandre. Det gjør de her. Man trenger ingen doktorgrad i norsk for å se at identiske krav og lovlig å benytte er ganske så forskjellige. Altså, en stk. 9mm til Production og en til Standard er i henhold til lovverket og skal innvilges, da det er forskjellige krav til Production og Standard. En stk. 9mm til Militærfelt og en til Hurtig Militær skal avslås, da kravene er identiske.

 

Aktivitetskravene synes jeg vi skal holde utenfor, da vi ikke diskuterer reservevåpen her i det hele tatt. Reservevåpen er jo rett og slett et ekstra våpen i hver klasse man har behov og tilstrekkelig aktivitet.

 

Det slåes fast at sleider på pistol er våpendel, det er vi enige om. Videre sier våpenlovens §7 bare at våpendel må søkes om, det er det ingen som har sagt noe på. Jeg har poengtert flere ganger at ja, selvsagt må man søke. Men å dra konklusjonen videre til å bety at derfor skal våpendeler også behovsprøves på lik linje med komplette våpen er en logisk brist. 1 stk. 9mm pistol og 1 stk. .22 ombyggingsett er ikke 2 stk. komplette våpen. Dette er akkurat det samme som systemrifler. 1 stk. låskasse og 6 stk. forskjellige piper er 1 stk. komplett våpen, ikke 6.

 

Godkjentlista for halvautorifler er en historie for seg selv, men har ingenting med denne problemstillingen å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

I praksis så er dette nok vanlig, men i teorien så kan man avslå en søknad på f.eks en STI Edge i .40 til Standard fordi man har Glock 17 som kan brukes til samme formål.

 

Men det er altså i forhold til en søknad om erverv av komplett våpen, ikke i forhold til søknad om erverv av våpendel. Din frustrasjon over reglene for godkjenning av halvautomatiske rifler til konkurranse og jakt deles av mange, men er ikke særlig relevante her.

 

Komplett våpen=(i denne sammenhengen) ramme og sleide. Søknadspliktig og underlagt krav om aktivitet

Konverteringssett=kun sleide md løp, våpendel. Søknadspliktig, men ikke underlagt krav om aktivitet

 

Lov og forskrift er rimelig klare, og konsensus ovenfor er at det ikke er riktig av våpenkontoret å kreve aktivitet som ved søknad om reservevåpen. At våpenkontoret likevel gjør dette er så sin sak, våpenkontor i hele Norges land gjør feil hver bidige dag som fører til avslag, eller feilaktige innvilgelser for den del. Mange av disse feilene blir aldri påklaget til POD - det gjør dem ikke mindre feil.

 

Mitt eksempel på rifler var for å illustrere hvor firkantet regelverket er.

 

Hvor står det at det ikke er underlagt krav om aktivitet?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg i at regelverket er firkantet.

 

I rundskrivet har POD forresten presisert følgende:

 

11.1 Føring i sentralt våpenregister ved erverv av skytevåpen og våpendeler

Hver gang det gis tillatelse til erverv av skytevåpen (våpendeler), registreres følgende

opplysninger i politiets våpenregister.

a) søkerens fulle navn, fødselsdato og fødested, stilling eller yrke, og adresse,

b) når tillatelsen er gitt,

c) art, fabrikkmerke, modell, kaliber og serienummer for de våpen (våpendeler) som

er tillatt ervervet,

d) hva våpnene (våpendelene) skal brukes til,

c) om søkeren tidligere har fått våpenkort (nummer og utstedende myndighet).

d) eventuelle vilkår/begrensninger knyttet til tillatelsen, for eksempel begrensninger i

anledning utlån, bruk, tidsbegrensning m.v.

Forlenges ervervstillatelsens gyldighet registreres opplysning om dette.

11.1.1 Føring i registeret av systemvåpen

Ved føring av systemvåpen i det sentrale våpenregisteret må politiet påse at låskasse og pipe

bli innført som våpendeler, med hvert sitt nummer.

I forhold til våpenforskriften § 12 annet ledd om «komplette jaktvåpen», vil hver låskasse

med ett løp, regnes som et komplett våpen.

 

Min utheving. Her ser man at man teller ikke antall piper. 1 låskasse + 100 piper = 1 komplett våpen. 2 låskasser + 100 piper = 2 komplette våpen, osv.

Link to comment
Share on other sites

Truls:

 

Reservevåpen ER jo hele kjernen her, og grunnen til avvisningen til OP.

 

Fikk da beskjed om at jeg samtidig må levere med vedlegg fra klubben - fordi konverteringssett skal behovsprøves - og at jeg sannsynligvis ville få avslag siden jeg allerede har en 22lr pistol og ikke har aktivitetsnivå for å ha reservevåpen.

 

Videre så er Rundskrivet retningslinjene til Våpenkontorene fra POD, og fastlegger hvordan søknader om erverv osv skal behandles. Man kan trygt anta at man har juridisk belegg for hvordan man har tolket både lov og forskrift. Det står til og med i forskriften at POD kan gi nærmere retningslinjer:

 

Politidirektoratet kan gi nærmere retningslinjer om kravet til aktivitet for å erverve og inneha flere våpen av samme type.

 

http://lovdata.no/forskrift/2009-06-25-904/§13

 

Misforstå meg rett, jeg er helt enig i at det burde være problemfritt å kjøpe et konverteringssett. Jeg skjønner også veldig godt intensjonen bak å ha et ombyggingssett til Glock.

Derimot, sett fra Våpenkontorets øyne, så er saken som følger:

 

Søker har Glock 17 i 9mm og en .22 pistol.

Søker vil kjøpe .22 ombyggingssett til Glock 17

 

Sluttresultat vil være:

 

.22 pistol

Glock 9mm/.22

 

Selv man ikke har 3 komplette våpen, så har man mulighet til å skyte .22 med to forskjellige våpen. Det kommer man ikke unna.

Link to comment
Share on other sites

det bare kan erverves ett våpen pr program

Dette gjelder komplette våpen, ikke våpendeler.

 

Ditt argument ser ut til å være at våpendelene kan kombineres med eksisterende deler som gir et komplett våpen, men det er å forvrenge spørsmålet. Har man to våpen og kjøper et konverteringssett får man ikke tre komplette våpen. At delene kan brukes i et komplett våpen sier seg selv, hvilke andre grunner skulle en ha for å kjøpe slike deler? I følge ditt resonnement burde et ekstra løp til en systemrifle regnes som et komplett våpen, noe man beviselig ikke gjør. Kan du forklare hvorfor et konverteringssett til pistol skal regnes som komplett våpen når et ekstra løp og sluttstykke til en Blaser ikke regnes som det?

 

Hva har løp og sluttstykke til en rifle med saken å gjøre?

Forøvrig så er ikke sluttstykke en våpendel som krever kjøpstillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Det fremgår da tydelig at kravet om aktivitet gjelder skytevåpen. Ombyggingssett er våpendeler, ikke skytevåpen. Det er behørig dokumentert over, også i det du selv har sitert.

 

For å unngå "back-and-forth", finnes det lignende saker hvor man har fått innvilget konverteringssett, selv om man har .22 våpen fra før av, og for lav aktivitet til å kvalifisere for reservevåpen.

 

Det blir jo også nevnt i Rundskrivet som en utfordring, forskjellige praksis på forskjellige våpenkontor.

Link to comment
Share on other sites

Hva har løp og sluttstykke til en rifle med saken å gjøre?

Alt. Hvis man leser litt i lovverket ser man fort at det meste av regler gjelder våpen eller våpendeler generelt, feks gjelder §22 for løp til både håndvåpen og rifle.

 

Når du sier "Selv man ikke har 3 komplette våpen, så har man mulighet til å skyte .22 med to forskjellige våpen" så er det riktig, men du underslår også at det samme gjelder om en kjøper et løpsett til Blaser. Hvorfor skal det å ha to løp til en pistol være et stort problem når det samme er uproblematisk for rifle?

 

La oss se på et litt annet eksempel, la oss si at du har en Glock i 357 Sig og en i 40 S&W. I hht §22 kan man altså kjøpe en ekstra 357 eller 40-pipe uten søknad, selv om en ender med to våpen i samme kaliber. Med dette faktum i tankene, hvorfor skulle det være noe større problem å ende med 2 stykk 22'er enn 2 stykk 40'er?

Link to comment
Share on other sites

Reservevåpen er ikke saken her; søker man om reservevåpen kan man ha flere like, det er det jo ikke tvil. Her snakker vi om erverv om ombyggingssett uten å søke om reservevåpen.

 

Jeg har flere .22 våpen, samt konverteringsett. Dette er søkt om og innvilget hos det aktuelle våpenkontoret, med bakgrunn i de aktuelle paragrafer.

 

Diskuterer vi for å forstå lovverket her, eller for å få rett og "vinne" diskusjonen?

 

:mrgreen::D:winke1::P (legger ved et par slike bare for å poengtere at jeg ikke er sur, siden vi diskuterer uten tonefall og kroppsspråk).

Link to comment
Share on other sites

@Eivind Meyer:

 

I utgangspunktet så er det åpnet for å kjøpe ny pipe for å erstatte en gammel pipe, les slitt pipe, ikke at man kan kjøpe 10 piper for å ha liggende.

 

Man skal levere inn gammel pipe til forhandler, gjør man ikke det må forhandler rapportere om ny pipe med serienummer på eksisterende våpenkort, til politiet.

 

Skal du kjøpe ny pipe til et våpen i et nytt kaliber, må du søke. I samme kaliber trenger du ikke å søke, kun fremvise våpenkort.

 

Eksempelet ditt med Glock er jo og helt problemfritt, i og med at du kjøper løp til våpen du allerede har. Om løpene kan brukes om hverandre er i utgangspunktet ikke relevant ift regelverket rundt dette.

 

Systemvåpen er heller ikke en god sammenligning, da det finnes føringer for dette allerede, og det er helt problemfritt det også.

 

Vi kommer ingen vei med å diskutere frem og tilbake jussen rundt dette. Det som er interessant, som jeg spurte om over, er om det finnes mange eksempler på kjøp av ombyggingssett som ikke har krevd dokumentasjon på aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Reglene for erverv av piper er endret. Nå kan du handle 10 piper og ha liggende hvis du vil, uten å søke først. Dette er forutsatt at det er samme kaliber som du allerede eier. Det du beskriver er de gamle reglene.

 

Systemvåpen er ikke bare en god sammenligning, det er en perfekt sammenligning.

 

Jeg har konverteringsett uten å søke om reservevåpen, og jeg sokner til samme kontor som trådstarter.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å klargjøre:

 

Et konverteringssett er ikke et reservevåpen. Reglene for erverv av reservevåpen, som jeg antar er lagd av en mer eller mindre begrunnet frykt for at folk kjøper to like våpen for å trene til å bli Lara Croft, kommer dermed ikke til anvendelse. Man står dermed igjen med reglene for erverv av våpendeler, som av flere grunner er forenklet og lempet på i siste revisjon av forskriften.

 

Når det gjelder PODs muligheter til å gi retningslinjer, er det selvsagt begrenset av hva som står i forskriften. POD kan ikke forfatte en retningslinje som er direkte i strid med forskriftens bokstav og vente at skytterne skal godta det. Jeg oppfatter heller ikke at det er problemet her - men at et våpenkontor med mangelfull kompetanse tolker loven og forskriften feil. En 1911 med konverteringssett kan vanskelig presenteres som et reservevåpen for en matchpistol i .22lr uansett hvordan man snur og vender på paragrafene.

Link to comment
Share on other sites

Man skal levere inn gammel pipe til forhandler, gjør man ikke det må forhandler rapportere om ny pipe med serienummer på eksisterende våpenkort, til politiet.
Ja, men du trenger da ikke noen dypere begrunnelse for dette enn "jeg vil ha en ny pipe". Det er heller ikke satt noe tak på hvor mange du kan erverve på denne måten.
Link to comment
Share on other sites

Hva med konverteringssett til AR15 feks? Der det bare er sluttstykke og magasin? Ett hvisst våpenkontor krever søknad for å kjøpe dette men forhandlere sier nei; sluttstykke er ikke en reg.pliktig del. Det er forsåvidt rett men problemet oppstår når skytter skal ha .22 lr ammo og ikke har .22lr våpen fra før....

Link to comment
Share on other sites

Bare for å klargjøre:

 

Et konverteringssett er ikke et reservevåpen. Reglene for erverv av reservevåpen, som jeg antar er lagd av en mer eller mindre begrunnet frykt for at folk kjøper to like våpen for å trene til å bli Lara Croft, kommer dermed ikke til anvendelse. Man står dermed igjen med reglene for erverv av våpendeler, som av flere grunner er forenklet og lempet på i siste revisjon av forskriften.

 

Når det gjelder PODs muligheter til å gi retningslinjer, er det selvsagt begrenset av hva som står i forskriften. POD kan ikke forfatte en retningslinje som er direkte i strid med forskriftens bokstav og vente at skytterne skal godta det. Jeg oppfatter heller ikke at det er problemet her - men at et våpenkontor med mangelfull kompetanse tolker loven og forskriften feil. En 1911 med konverteringssett kan vanskelig presenteres som et reservevåpen for en matchpistol i .22lr uansett hvordan man snur og vender på paragrafene.

 

Det er ikke noe krav om at reservevåpen må være identiske. Det eneste politiet ser på er om våpen kan brukes til samme/flere skyteprogrammer.

 

Trådstarter fikk avslag på sin søknad, begrunnet med at han allerede hadde et våpen i .22, og at han ikke hadde nok dokumentert aktivitet til å få innvilget erverv av reservevåpen.

 

Spørsmålet er da om dette avslaget, slik det ble presentert av trådstarter, er riktig iht gjeldende lovverk.

 

Dette er det vi vet:

 

-Nytt løp i samme kaliber kan kjøpes fritt, uten å søke. Kun registreringsplikt

-Nytt løp i annet kaliber krever ervervstillatelse

-Sleide regnes som våpendel, og krever ervervstillatelse

-Reglene for kjøp av løp ble endret etter at rundskrivet kom ut

 

Noen mener at det er et feilaktig grunnlag for avslag, noen mener at det er riktig. Alle mener vel at det er teit.

 

Jeg har interesse av å finne ut hva som gjelder, derfor er det fint med konkrete henvisninger, ikke "meninger".

Link to comment
Share on other sites

Hva med konverteringssett til AR15 feks? Der det bare er sluttstykke og magasin? Ett hvisst våpenkontor krever søknad for å kjøpe dette men forhandlere sier nei; sluttstykke er ikke en reg.pliktig del. Det er forsåvidt rett men problemet oppstår når skytter skal ha .22 lr ammo og ikke har .22lr våpen fra før....

 

Iht loven så krever man ervervstillatelse kun hvis ombyggingssettet inneholder pipe eller låsekasse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...