Jump to content

Presisjonsproblemer TSX/TTSX


JohnUlv

Recommended Posts

Heia! Jeg ser at mange her inne er veldig fornøyde med de homogene kulene til Barnes, type TSX og TTSX.

Jeg for min del sliter veldig med å få presisjon på disse kulene i min Tikka T3 i .223 Remington.

Jeg har prøvd begge kulene i flere omganger med to typer krutt, Vithavuori N130 og N135. Begge kulene er 55 grains.

 

De to kuletypene er ladet med tre forskjellige kruttvekter for hver kruttsort: lavest, middels og høyeste anbefalte kruttvekt (vithavuoris ladetabell. Jeg husker ikke vektene i hodet, men gikk ut fra en tyngre kule i tabellen, for å veie opp for at kobberkulene er litt lengre.). Jeg har IKKE prøvd å trikse med friflukt, men forholdt meg til oppgitt COL i tabellen.

 

Hylsene har ingen tegn til overtrykk, ei heller for lavt trykk. Farta ligger på rundt 900 - 950 m/sek.

 

Tikkaen har 1/8 riflestigning, og skyter godt/svært godt med forskjellige slag kuler (så lenge jeg gjør jobben, i hvert fall). Beste resultat jeg fikk med Barnes, var en samling på 3-3,5 cm på 100 meter, med tofot, på det verste var det 8-9 cm spredning. Jeg synes det er for dårlig, så jeg lurer på om det er noen som har et triks eller to som kan heve presisjonen på disse kulene.

Link to comment
Share on other sites

Takk til dere begge. Godt å høre at det ikke bare er jeg som sliter. Normalt er jo fire cm godt nok, men jeg liker tanken på å tørre å skyte på rådyr på 200 meter også (selv om jeg sikkert ikke gjør det), dersom anledningen byr seg og forholdene ligger til rette for det. Jeg ser at neste test vil handle om å sette kula en hel del dypere enn ladetabellen råder meg til. Det blir litt nybrott for min del, så jeg må prøve å regne meg fram til en grei startladning.i

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig fått gjort et nytt forsøk, og denne gangen gikk det langt bedre.

Kulene er altså fortsatt TTSX og TSX begge 55 grains.

Jeg byttet to parametere: kulene ble satt 0,4 mm dypere, og jeg brukte kruttvekter beregnet for 55grains blykuler. (Tidligere har jeg gått ut fra data til en tyngre kule for å veie opp for at rene kobberkuler nødvendigvis må bli litt lengre.)

Testen ble gjennomført på riktig uvitenskapelig vis i ettermiddag. Tre ladninger på hver kule, kruttvekter lavest, middels og maks anbefalte. Best resultat kom på middelvekt, henholdsvis 11 og 18 mm. Det tror jeg at jeg sier meg fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig fått gjort et nytt forsøk, og denne gangen gikk det langt bedre.

Kulene er altså fortsatt TTSX og TSX begge 55 grains.

Jeg byttet to parametere: kulene ble satt 0,4 mm dypere, og jeg brukte kruttvekter beregnet for 55grains blykuler. (Tidligere har jeg gått ut fra data til en tyngre kule for å veie opp for at rene kobberkuler nødvendigvis må bli litt lengre.)

Testen ble gjennomført på riktig uvitenskapelig vis i ettermiddag. Tre ladninger på hver kule, kruttvekter lavest, middels og maks anbefalte. Best resultat kom på middelvekt, henholdsvis 11 og 18 mm. Det tror jeg at jeg sier meg fornøyd med.

 

Så bra!

Men ett tips til:-)

Prøv med 24.2 - 24,5gr med VV N140! Behold COL du "fant" nå sist!

(24,0gr bak 69gr SMK går I ett høl på 100m)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Ja, det var et godt tips! Erfaringen fra fjorårets testing og jakt, var at ttsx-en gikk best, men hadde noe høy hastighet.

 

Nå er jeg i gang med forberedelsene til årets jakt, og prøvde derfor med n140, 24,2 grains og col på 57 mm. Samlingen var meget god. Jeg hadde ikke med meg tommestokk, men de var innenfor 25 mm senter til senter. Og det var med to 30-06-skyttere på hver side av meg. Høy skvett/stressfaktor, mao. :shock:

 

Neste test blir å kronografere skuddene, men er farta som jeg tror, blir dette gulladningen til rådyrjakt framover. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...