Jump to content

Ladedata Oryx 156 grs 6,5x55


Bjer

Recommended Posts

Jeg har planer om å lade Norma Oryx 156 grs kuler til bruk på hjort og rådyr. Som nybegynner innen hjemmeladning trenger jeg noen tips og ladedata. Jeg legger mest vekt på kvalitet (derfor valg av Oryx kule), men pris er også en viktig faktor. Jeg har vært inne på laupa.com, og funnet ladedata til 156 grs kule, men hastighetene varierer en del, og jeg ønsker å måtte eksperimentere minst mulig selv.

 

Hylse: Hva er forskjellen på en god hylse og en dårlig hylse? Jeg har skutt opp en del ferdiglada treningsskudd av merket Sierra. Hylsene har jeg tatt vare på for å kunne lade jaktammunisjon selv. Er det mulig å bruke disse hylsene sammen med Oryx 156 grs kuler? Hvis ikke, hvilke anbefales (evt. anbefales ikke) og hvorfor?

 

Tennhette: På dette feltet er jeg blank. Er noen tennhetter bedre enn andre? Hvilke tennhetter bør jeg bruke, og ikke bruke?

 

Krutt: Under denne tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=3994&p=33238&hilit=norma+oryx#p33238 fant jeg tips til krutt og ladedata ellers, men jeg er interessert i flere meninger og tips. Jeg har selv N140, men kjøper gjerne nytt.

 

Ellers lurer jeg på hvilke hastigheter som anbefales. Personlig ønsker jeg høyest mulig hastighet, helst over 800 m/s. Dette fordi kulen har størst anslagsenergi da. En får muligens også en flatere kulebane :?: Er det noen bakdeler med høy hastighet?

Link to comment
Share on other sites

N140 er et for kjapt krutt. jeg ville kjøpt N160 eller N560 om jeg skulle bruke vihtavuori(N560 er dyrt), eller Norma MRP(dyrt) eller skytterlagskruttet N15/RA15(omtrent halv pris av MRP) som omtrent tilsvarer MRP. på RA15/N15 boxen står ladedata for 140 grs kuler, om du reduserer disse dataene med 2 grs kan du bruke de som ladedata for 156 grs oryx. der står startladning og maxladning. man starter på startladningen å jobber seg oppover.

 

hylsene dine, hva står i bunnen på de? sierra er navnet på kula, ikke på patronen.

 

over 800msek med en 156grs kule i 6,5X55 er ikke noe man får til i alle våpen. da må du ha lang og god pipe.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre har jeg ikke hylsene tilgjengelig for øyeblikket. Patronene ble kjøpt på skytebanen. Det er bilde av en rev eller lignende på utsiden av eska. Eska er grå, og det står sierra på den. Er det slik at jeg bør være kritisk i valg av hylse, eller er det en mindre viktig del?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 156 grn Oryx foran 50,5 grn Norma MRP 2 og vanlig CCI 200 hette. I min Sako 75 SS får jeg da snitthastighet på 815 m/s. og veldig god presisjon. Har prøvd de samme patronene i 2 forskjellige Sauer 202, og da er farten nede i 780 m/s. Nå skal det sies at Sako'n min gir generelt veldig gode hastigheter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dessverre har jeg ikke hylsene tilgjengelig for øyeblikket. Patronene ble kjøpt på skytebanen. Det er bilde av en rev eller lignende på utsiden av eska. Eska er grå, og det står sierra på den. Er det slik at jeg bør være kritisk i valg av hylse, eller er det en mindre viktig del?

er det en rev eller lignende som blunker, er det raufoss. om disse er av nyere dato er det meget gode hylser som oftest.

Link to comment
Share on other sites

Hei Bjer. Det er gode hylser det der, men pass på at du bruker bare en type. Det er forskjellig hvor mye innvendig volum ulike fabrianter har, så om du blander risikerer du å få høyt trykk i noen. Jeg har aldri oppfattet store kvalitetsforskjeller i tennhetter, mulig jeg har feil. For øvrig: Ladeboken er din venn, din bibel, din oppskrift. IKKE begynn å ade uten å ha dene tilgjengelig. Les den fra perm til perm, og les hvert kapittel om lading om igjen før du gjør den aktuelle prosessen.

Er for vrig enig med deg i at det er lurt med en god kule. Oryx fungerer! Foreslår at du lader opp MYE treningsammo når du først er i gang, og skriver ned antall klikk du må stille mellom treningsammoen og jaktammo.

Lykke til!

Bent

 

Edit: Kom på at du har et spørsmål til; om det er noen ulempe med høy hastighet. Og det er to svar på det spørsmålet. Det første er NEI. Det er aldri noe problem med den pølsa som er for lang... Litt mer nyansert må du unngå høyt trykk, og det får du om du ligger og presser på hastigheten opp mot og over maks... En annen ting du må unngå er en hastighet kula ikke tåler. Oryx er genial i 6.5x55 hastigheter, rundt 800 m/s bør gå bra, men er ikke genial om du går opp 100 m/s. I 6.5x55 spiller det ingen trille.

Ser du er opptatt av flat kulebane. Det er to viktige ting du må ha for å få flat kulebane, det første er hastighet, og det andre (vel så viktig) er en kule som innbyr til fart, en som danser med luftmotstanden, eller høy BC som det også heter. :D Oryx har ikke videre høy BC. Skal du skyte på lange hold, anbefaler jeg deg kuler mere egnet for det, som Swift Scirocco for eksempel.

Men hva er så lange hold, og hva er flat kulebane? For å si det enkelt: Skyter du inn med Oryx på 200 meter, kan du holde rett på til 270 meter omtrent, og det er lengre enn jeg skyter på villt... For meg er det der med flat kulebane betydelig overdrevent. Foreslår du laster ned gratisprogrammet PCP som du finner her på kammeret. Der kan du legge inn kuletype, kulevekt og hatighet, og selv se hvordan kulebanen avviker. Det har gitt meg noen AHA opplevelser! Så min anbefaling er at du holder deg godt under maksladninger, skyter inn på 200 meter, og ikke skyter på lange hold og altså ikke tenker mer på det.

Link to comment
Share on other sites

Takker for et grundig svar Bent!

 

Jeg begynner nå å forstå at ladeboken er en nødvendighet :D Jeg går ut ifra at dersom jeg bruker ladedata fra ladeboken og fra forhandler, så vil jeg ikke få for høyt trykk i hylsa. Men jeg forstår også at jeg må være forsiktig. Jeg bruker mest sannsynlig andre hylser enn de som er brukt som utgangspunkt for ladedataene. Men dersom jeg skulle være så uheldig å få for høyt trykk, hvordan merker jeg det? Jeg ser jo at løpsspreng eller lignende kan være et av de mer fatale utfallene, men regner med at det kan skje mindre skadelige ting før dette som kan gi meg et lite hint om at ladningen er for stor.

 

Det at jeg ønsker en flat kulebane er i utgangspunktet fordi jeg vil ta høyde for at jeg kan feilbedømme avstanden til målet. Da ser jeg på det som en stor fordel å ha flat kulebane, ikke fordi jeg skal strekke holdene, men nettopp med hensyn til skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du holder deg til hold under 200 m og er innskutt på det holdet, så trenger du ikke bekymre deg mye for kulebanen.

 

Ang for høyt trykk, så er tregt ladegrep etter skyting ett sikkert tegn :D

Før du kommer så langt, sjekk hylsene etter skyting. Merker ett utkaster f.eks også ett tegn på for høyt trykk, kan også skyldes bløte hylser....

 

Begynn lavt på ladedataene, alle rifler er forskjellige. I din rifle så kan min ladning i ett ladehefte, være max i di rifle.

Prøv å lade deg frem til best presisjon, ikke til max hastighet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ut ifra at dersom jeg bruker ladedata fra ladeboken og fra forhandler, så vil jeg ikke få for høyt trykk i hylsa. Men jeg forstår også at jeg må være forsiktig. Jeg bruker mest sannsynlig andre hylser enn de som er brukt som utgangspunkt for ladedataene. .

Dette er godt beskrevet i ladeboken, det står også hvilke hylser, hetter og COL (patronlengde)de har brukt i sine ladninger. Du må måle maks COL i din rifle, og ikke overstige. Setter du kula så langt ut at den stanger mot bommene får du for høyt trykk. Dette er også godt beskrevet i ladeboken. En regel du aldri må glemme er at du IKKE starter på maks ladninger, selv om de er publisert av Norma eller hvem som helst. Tommelfingerregel: Start 5% under maks. For min egen del har jeg kommet til at jeg stort sett stopper et grain under maksladningene i ladeboken. Og, det er en ting som er viktigere enn maksladninger / 30m/s fra eller til: Presisjon. Du kan være heldig ha ei rifle som spiser alt. Stort sett er det slik at jeg velger meg kuletype, starter på lave ladninger og prøve meg oppover til jeg finner en som går godt i min rifle. Dersom jeg nærmer meg maksladning uten å finne god presisjon, må jeg forsøke et annet krutt, en annen hette, eller en annen hylse. Går ikke det må jeg bruke en annen kule. For øvrig er det flere som har kommentert at ladedataene som står på boksen til skytterlagskrutt ofte gir god presisjon. Og, hva som er god presisjon kommer an på hva du skal jakte. Elg: Det holder med tefatet (10cm) på hundre meter. Rådyr? 5 holder bra. Tiur i topp? Da bør du ha enda bedre presisjon synes jeg... De fleste moderne jaktrifler kommer nå ned i under 3 cm, og det holder til alt annet enn å skyte hodet av kråka på et par hundre meters hold :D

 

 

Men dersom jeg skulle være så uheldig å få for høyt trykk, hvordan merker jeg det? Jeg ser jo at løpsspreng eller lignende kan være et av de mer fatale utfallene, men regner med at det kan skje mindre skadelige ting før dette som kan gi meg et lite hint om at ladningen er for stor..

Hmm, egentlig er det bare et strekklappsystem som gir deg gode svar. Men, det hjelper godt med et mikrometer, det får du kjøpt billig på Biltema. Så måler du trykkring med fabrikkammo, og din hjemmeladete ammo som ike skal overstige fabrikkammoen. Igjen: Ladeboken.... Det er også noen metoder folk bruker, som er helt upålitelige. Ser etter flate hetter for eksempel (fungerer dårlig, noen hetter er mye og blir flate!), eller tregt hevearmsløft. Har du fått det, er du LANGT over grensa for høyt trykk!

 

Det at jeg ønsker en flat kulebane er i utgangspunktet fordi jeg vil ta høyde for at jeg kan feilbedømme avstanden til målet. Da ser jeg på det som en stor fordel å ha flat kulebane, ikke fordi jeg skal strekke holdene, men nettopp med hensyn til skadeskyting.

Det er jeg selvfølgelig enig i Bjer. Men du, last ned PCB da! Du vil se at med din 6.5x55 (som er et flattskytende kaliber.., ikke sant 350RM :D ) har du god margin ut til nesten 300 meter. Det er langt på jakt, Bjer. Jeg for min del skyter ikke på dyr på sånne hold. Vil heller smygjakte. Og om jeg tror holdet er 100 meter, og det egentlig er 200, spiller det liten trille. Om jeg tror det er 250 meter, skyter jeg ikke. Om jeg skulle begynne å skyte dyr på lange hold, vil jeg ha med avstandsmåler. Og vite hvor mange klikke jeg skal stippe opp på ulike hold. Om du er interessert i langholdsskyting anbefaler jeg deg å kjøpe CD'en til Roe med tips om hvordan man kan skyte på lange hold, det er en morsom ting i seg selv! Jeg fikk til å gonge konsekvent på 650 meter i Gjøvdal i høst, kjempegøy! Selv om jeg ikke vil bruke det på jakt.

Bent

Link to comment
Share on other sites

Har lasta ner PCB-programmet. Interessant å se hvordan kulebanene varierer ut ifra utgangshastighet! Takk for gode tips!

 

Ellers så har jeg fått anbefalt skytterlagskruttet Norma 4. Dette skulle være tilsvarende Norma 204, som står i ladedataene til oryx på norma.cc, men billigere. Stemmer dette? Er det noen som bruker dette kruttet? En bakdel var at kruttet kom i parti som hadde ulik sammensetning. Når jeg ser på utgangshastighetene på Norma sine ladedata, er maks hastighet 754 m/s med dette kruttet, noe som muligens er litt for lavt.

Link to comment
Share on other sites

For tregt til hva?

Vår egen Høggern her på forumet har skrevet dette i en annen tråd som er aktiv nå, som heter 6.5x55 ti elgjakt:

forutsatt at de BC jeg har liggende på min pc er riktig på følgende kuler, vil følgende kuler holde kravet på 2700J på 100m om farta ved munning er følgende:

nosler 140 grs partiton, 833 msek

swift A frame 140 grs /hornady interloct 140 grs, 835 msek

norma vulkan 139 grs, 863 msek

norma blyspiss 139 grs, 847 msek

barnes X, 140 grs, må ha 828 msek

 

mens en norma oryx på 156 grs bare trenger 736 msek for å holde kravet på 2200 j på 100m.

 

din ladning holder storviltkravet altså. Om du er fornøyd med kulebanen kan du jo se selv, du ahr jo PCB nå :D

Link to comment
Share on other sites

For tregt til hva?

Vår egen Høggern her på forumet har skrevet dette i en annen tråd som er aktiv nå, som heter 6.5x55 ti elgjakt:

forutsatt at de BC jeg har liggende på min pc er riktig på følgende kuler, vil følgende kuler holde kravet på 2700J på 100m om farta ved munning er følgende:

nosler 140 grs partiton, 833 msek

swift A frame 140 grs /hornady interloct 140 grs, 835 msek

norma vulkan 139 grs, 863 msek

norma blyspiss 139 grs, 847 msek

barnes X, 140 grs, må ha 828 msek

 

mens en norma oryx på 156 grs bare trenger 736 msek for å holde kravet på 2200 j på 100m.

 

din ladning holder storviltkravet altså. Om du er fornøyd med kulebanen kan du jo se selv, du ahr jo PCB nå :D

 

Jøss... Har 10,1 grams Oryx fått bedre BC? Sist jeg sjekka måtte den over 770 m/s... Nå holder det med 740 m/s, i følge norma.cc... Da vil jo både Norma 4 og Norma 15 være gode nok, selv om du lader en potetkaster, da :wink:.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jøss... Har 10,1 grams Oryx fått bedre BC? Sist jeg sjekka måtte den over 770 m/s... Nå holder det med 740 m/s, i følge norma.cc... Da vil jo både Norma 4 og Norma 15 være gode nok, selv om du lader en potetkaster, da :wink:.

jeg vet ikke om min BC på oryx er feil. har BC på .357 på den kula(etter egne tester gjort da kula kom ut og det ikke enda var oppgitt BC på den). sjekka med norma.cc nå å der er .348 oppgitt som BC så da må jeg øke utgangshastigheta til hårreisende 741msek for å klare kravet. ;) Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ganske sikker på at jeg skal bruke MRP2 krutt. Ut ifra ladedataene jeg har tilgjengelig, ser det ut til at dette gir de høyeste hastighetene. Dette gir mest anslagsenergi, noe jeg setter pris på! Grunnen til at jeg har bestemt meg for å skifte kule ser dere her: http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=8426.

 

Jeg har fått pris på MRP2 fra XXL og Sandnes Arms, og det viser seg at Sandnes Arms har en vesentlig bedre pris på MRP2: 230kr for 0,5kg. Dette må bli bra! :D

Link to comment
Share on other sites

230,- for 500 gram MRP 2 :shock:!? Det er under halv pris... Kjøp alt du får tak i til den prisen, for du kan selge det igjen med fortjeneste!

 

Se her: http://www.mamut.net/nettbutikksandnesarms/shop/

 

Sånn ellers har jeg fått 2,5 kg N160 slengt i fanget, så jeg skal prøve å lade med dette. Har også funnet ladedata i en annen tråd:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=3994&p=33238&hilit=norma+oryx#p33238

 

Ladeboken nr.6 sier Max 44grain N160 og 156grain Oryx.

Bruker selv MRP2. og vil heller anbefale det.

 

10,1 grs oryx, 45 grains N160. Kanskje ikke det mest optimale kruttet, men denne ladningen samler bra i rifla mi. Har ikke kronografert..

 

Hvilke hylser er det du bruker Påsan? Har du funnet ladedataene en plass, eller har du utviklet de selv? :D

Link to comment
Share on other sites

jeg lader mine 156gr oryx med 50gr norma mrp å får en hastighet på ca 820 m/s i min tikka m695. :wink:

 

Den ladningen er 5 grs over oppgitt max fra norma! Greit nok at det finnes folk sopm klarer å få seg til å lade slike patroner, men for all del, folkens... Det der er 8-9 grains over fornuftig startladning og 5 over oppgitt maks. En sjekk i QuickLoad gir at denne ladninger er 4.000 psi over trykkstandard i 6,5x55. FARLIG!

 

Hadde det vært MRP-2 så skulle jeg skjønt det, men du sier MRP. Da er børsa di sannsynligvis et rimelig dårlig bruktkjøp.

Link to comment
Share on other sites

156gr oryx med 50gr MRP, that must I say :shock:

 

Jeg trodde jeg ladet 6,5x55 relativt hardt selv, men dette har jeg ikke vært i nærheten av. Ikke engang med 140grs kuler. Tror nok det er grunn til å være litt forsiktig med såpass kvasse ladninger.

 

Opplever du noen form for trykktegn på disse?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
156gr oryx med 50gr MRP, that must I say :shock:

 

Jeg trodde jeg ladet 6,5x55 relativt hardt selv, men dette har jeg ikke vært i nærheten av. Ikke engang med 140grs kuler. Tror nok det er grunn til å være litt forsiktig med såpass kvasse ladninger.

 

Opplever du noen form for trykktegn på disse?

 

kan ikke si at jeg merker noe spesielt trykktegn i disse ladningene. hylsene er fine, tennhettene er symetriske å fine å alt ser ut til at det ikke er noe problem. ja, ladningen er hard, neste gruppe oryx blir nokk kansje ladd litt svakere, 49gr. men fungerer greit i mi rifle

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker konsekvent 156 grains Oryx i min 6,5x55 på ælj og rådyr. Bruker Norma hylser, og en ladning på 50,3 grain MRP2. CCI tennhetter. Har ikke kronografert ladningen. Samler godt under 20 mm på 100 meter liggende med tofot. Ser ikke noe grunn til å bruke noe annet på slikt vilt med 6,5'en. Skyter inn med 5 cm overslag på 100 meter, som vil gi treffpunkt ca 5 cm under på 200 m. Flatt nok til jaktbruk, samtidig som denne kula har en fin kombinasjon av ekspansjon og penetrering.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Nå har jeg lada 156 grs Oryx med 44 grs N160.

 

Med COL 81mm fikk jeg grei presisjon. Testet hastigheten på fem skudd med 60 cm pipe:

 

752 mps

743 mps

751 mps

737 mps

731 mps

 

Gjennomsnittshastighet: 743 mps

 

Dette skulle holde i forhold til anslagsenergi, men jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til hastighetene under 740 mps. Burde jeg skifte krutt, eller er dette akseptabelt?

 

I tillegg lurer jeg på om det går ann å gå over maks ladning? De jeg har snakket med fraråder det sterkt! Men så lenge jeg har så lang COL, så vil det være mer plass, og dermed mindre trykk skulle jeg tro?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lada denne, kronograferte 5 skudd i går, skutt i Sauer med 67 cm pipe. Kom til snitt på ca 780 m/s. Jeg brukte 45 grain MRP, COL lik fabrikkammo - dvs 74 mm. Synes nok din COL er i lengste laget, og hvis du nærmer deg maksladning, bør du være sikker på friflukten i løpet. Lite kjekt hvis kula står i bommene på løpet under start... Men det har du vel kanskje allerede kontrollert og funnet i orden!

 

Presisjonen var bra, samla til sentrumstieren på DFS 200 meter (skutt på 200 meter også).

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har forstått at mrp/mrp2 er de mest anbefalte kruttene til denne kula i 6,5x55. Og da greier jeg ikke å slå meg til ro med ladninga jeg har nå, selv om jeg er ganske sikker på at den vil fungere godt nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg fulgt alle råd, og skiftet krutt fra N160 til MRP-2. Ifølge Norma sin hjemmeside strekker ladedataene seg fra min 48 til max 50,5 grs. Som før er pipelengden 60 cm, og COL 81mm.

 

Jeg prøvde først 49 grs MRP-2 der hastighetene ble målt til

 

740 mps

721 mps

720 mps

723 mps

723 mps

 

Gjennomsnittshastighet: 725 mps. Presisjonen er utmerket med denne ladningen, og ligger innenfor en femmer på 100m liggende uten støtte.

 

Dette er en mye lavere hastighet enn ventet, ettersom ladedataene til Norma strekker seg fra 760-794 mps.

 

Dermed gikk jeg opp et grain til 50 grs MRP-2 og ble målt til følgende:

 

752 mps

742 mps

734 mps

 

Gjennomsnittshastighet: 743 mps.

 

Igjen er dette lavere hastighet enn ventet.

 

Jeg begynner å nærme meg max ladning og jeg lurer på om det er lurt å øke noe mer, selv om jeg ikke har nådd ønsket hastighet. Gjennomsnittshastigheten er den samme som med 44 grs N160.

 

Medfører et større volum krutt inne i patronen en trykkøkning :?: Vil trykket, og/eller hastigheten på kula kunne øke dersom jeg setter kula dypere med samme mengde krutt :?:

 

Jeg er usikker på om jeg tør å lade med max kruttmengde siden rifla er en ombygd M98, og jeg er usikker på hvor mye jeg vil røyne en gammel rifle.

Link to comment
Share on other sites

Har nå gått opp til max ladning, dvs 50,5 grs MRP-2, og fikk endelig akseptabel hastighet:

 

763 mps

746 mps

749 mps

740 mps

750 mps

 

Gjennomsnittshastighet: 750 mps

 

Derimot gikk presisjonen ned betraktelig, så dette er ingen god løsning. Har jeg noen mulighet for å få i pose og sekk, eller må jeg velge om jeg skal ha lovlig hastighet eller god presisjon i dette tilfellet :?:

 

Det ser ut for at denne tråden ikke er spesielt interresant for brukere av forumet, men for meg og andre uerfarne hjemmeladere kan det være nyttig med kommentarer og forslag til forbedringer. Kom gjerne med inspill.

Link to comment
Share on other sites

Har i årevis ladd Oryx med MRP2. Ladningen har stort sett vært 50 grain, men jeg har også brukt 50,3 grain. Med 50,3 grain ladning bærer enkelte hylser preg av litt høyt trykk, uten at det har hatt noe betydning på presisjonen eller funksjon. Har nettopp lada en lot med Oryx nå, og nå har jeg gått tilbake til 50 grain. Ser ikke noe grunn til å tyne det mer. Har ikke kronografert disse ladningene. Presisjonen ligger på rundt 20 mm på hundre meter og bedre.

Link to comment
Share on other sites

N15 er jo i tillegg betraktelig billigere enn MRP-2, så kanskje jeg prøver det til neste jakt da. Det kan virke som den beste løsningen for meg nå rett før bukkejakta kan være å gå ned til 49 grs MRP-2. Da får jeg en bra presisjon, noe som kanskje har blitt det viktigste for meg.

Link to comment
Share on other sites

er det stor forskjell på 50,0 og 50,3grs krutt?

 

syns det hørtes merkelig ut.....

 

 

Er vel mest det at jeg ikke gidder å sitte å måle opp en og en ladning. Bruker kruttmålet. Da er det tydeligvis noen som bikker over maksladning. Med 50 grain istedet for 50,3 grain har jeg litt å gå på. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...