Jump to content

V-max, nakkeskudd på rådyr greit eller ikke greit?


envillman

Recommended Posts

Etter å ha sett endel klipp her og der ser jeg at det er endel som skyter nakkeskudd på rådyr med varmintkuler. (Gjerne Briter)

Dette er jo ikke helt forenelig med norske jaktverdier som en lærte på jegerprøvekurs, men det ser jo svært effektivt ut, både for knall og fall effekt men også for å bevare kjøtt.

Nakkesøyla på et rådyr er jo som kjent svært tynn, så personlig hadde jeg ikke skutt nakkeskudd med f,eks tsx eller oryx, men hvordan er det med v-max? Er det forsvarlig? Vil tro at det tar knekken på arterier og vener selv om du ikke treffer nakkesøylen?

 

Hadde vært fint med en liten diskusjon, om hva dere synes. Greit eller ikke greit?

Link to comment
Share on other sites

Dette er en tråd hvor man legger hodet på hoggestabben... :oops:

 

Jeg hadde en .22-250 hvor jeg ladet med 50grs V-max. Det er nesten som å bruke en ljå...Jeg skjøt en del rådyr i nakke/hals/hodet med den rifla.

Det er meget effektivt. Men du må ha ei presis rifle og vite hva du gjør.

 

Har også skutt flere andre med 7mmRM og 6,5x55. Har end ikke hatt en skadeskyting med slike skudd.

Man bør absolutt ha en del skudd bak rilfa, og en noen år som jeger før man tar slike skudd er min mening.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når du er sikker på deg selv, jaktsituasjonen og våpenet ditt kan du skyte nakkeskudd. Hvis du er usikker på noe av det så lar du være å skyte nakkeskudd.

På Kølholmen har de andre tradisjoner for jakt - som vi heldigvis er forskånet fra - som sitte på hest samtidig som man spiller trompet og har fornøyelsen av å se en hundeflokk rive ihjel en rev. På bakgrunn av blant annet den tradisjonen skal man ikke forundres over at de skyter rådyr i nakken med varmintkuler. Man bør aldeles ikke synke ned på det planet og kopiere toskeskapen.

Her i landet er moralen: er du usikker på om du får inn ett fellende treff så lar du være å skyte :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Andre land, andre kulturer. I polen forventet guiden at jeg skulle sette alle skuddene i hals, og ble sur over perfekte bogskudd. Endte med at det ble noen nakkeskudd, og guiden ble blidere. En skal ikke ta skudd en er rimelig sikker på utgangen på, og selv om det gikk greit, så hadde jeg nok valgt annen skuddplassering på eget terreng for å ha mer feilmargin.

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at et dårlig nakkeskudd med varmint kule er verre enn med en vanlig blyspiss. Ja...du har mere å gå på, men der hvor et streifskudd i skinnet gjør at dyret overlever med et lite sår, kan en varmint kule gjøre såpass stor skadet at dyret går en lang pinefull død i møte om det ikke blir funnet. Styr unna nakkeskudd, skal du spare 2 hg kjøtt, skyt 3 cm bak bogen isteden.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det flere ting i den opprinnelige posten som trenger et ordentlig tilsvar.

 

Ts. referer spesifikt til at det tilsynelatende (min tilføying) er en del som skyter nakkeskudd på rådyr med varmintkuler i Storbritannia. At det skjer og med økende grad av hyppighet er en kjensgjerning, men det er på ingen måte så uproblematisk der borte som enkelte kan virke som å hevde i poster her på Kammeret.

Som denne artikkelen i Shooting UK viser (http://www.shootinguk.co.uk/shooting/de ... duty-39070" target="_blank). Der artikkelforfatteren kommer med følgende påstand:"While discussion of the best point of aim has ebbed and flowed over the years, the option of taking head shots seems to have gained credibility. Online, it often seems that many users of popular forums support it, even though many seem to be relatively new stalkers whose practical experience may be limited or even non- existent. One potential outcome of this is that they, along with other novices and followers, can all too easily be seduced by self-belief and “war stories”, resulting in an acceptance that what is, at best, thoughtless behaviour is in fact the norm."

 

Videre fraråder "The Deer Initiative" (en rådgivende organisasjon) sterkt nakkeskudd, da det kun er skudd som bryter ryggmargen som vil være umiddelbart dødelige. De følger dette opp med at nakkeskudd kun anbefales som avlivningsmetode, med skuddet avfyrt rett bakfra på klosshold. (http://www.thedeerinitiative.co.uk/uplo ... es/161.pdf" target="_blank og http://www.bestpracticeguides.org.uk/cu ... -placement" target="_blank)

Det lille Google-søket jeg har gjort nå i forhold til anbefalt skuddplassering på hjortevilt fra Amerikanske organisasjoner gir tilsvarende resultater med hensyn til anbefalinger.

 

Så til det Ts. ønsker å dreie diskusjonen over på. Om det er mer forsvarlig å skyte nakkeskudd på rådyr om man bruker hurtigekspanderende kuler, i dette tilfellet Hornandy V-max.

Her er det minst 3 faktorer man må ta hensyn til.

1. Rådyrnakkens anatomi:

Selve nervene i nakken ligger som godkjent godt beskyttet midt i ryggsøylen og har en relativt liten overflate uavhengig av skuddvinkel. Som Ts. da selv sier blir hensikt med varmitkulen og skade/bryte sirkulasjonssystemet i nakken slik at dyret først mister bevissthet av blodtrykksfallet for så å dø av det påfølgende blodtapet fra kroppen og oksygenmangel i hjernen. For å oppnå denne effekten trenger ikke en arteriellskade være stor på grunn av trykket i arterien, for oppnå tilsvarende effekt ved en ren venøsskade må venen helt eller i stor grad rives over. En liten skade på venen vil føre til en langsom blødning der blodtapet (og påfølgende blodtrykksfall) vil være en funksjon av størrelsen på hullet i venen og avstanden til hodet.

Blodkarene (både arterie og vene) følger ryggsøylen opp mot hodet. Avstanden fra ryggsøyle til blodkar er avhengig av avstanden til brystet, hodets posisjon i forhold til kroppen og nakkens vridning. Jo nærmere brystet jo større er avstanden mellom blodkar og ryggsøyle noe som øker muligheten for at et ekspanderende prosjektil skader sirkulasjonssystemet. Dette fordi blodkarene ligger mer "i ro" der og det er mindre sannsynlighet for at bevegelser i nakke/hode forflytter blodkarene slik at de beskyttes av ryggsøylen.

Det må også tas hensyn til at en rådyrnakke ikke har et spesielt stort tverrsnitt på noe sted, slik at treffområdet uansett er veldig lite.

2. Prosjektilets ekspansjonsegenskaper:

Treffer en V-max kule kun bløtvev (muskler, fett og sener med mer) vil ekspansjonen begynne om lag 0,75 tommer inn i vevet. Se denne linken

" target="_blank på ca 2:36. Maksimal ekspansjonseffekt i dette forsøket er fra ca. 1,25 tommer inn i vevet til 1,75 tommer inn i vevet.

I praksis betyr dette at om prosjektilet kun treffer bløtvev så vil ekspansjonen begynne (avhengig av dyrets størrelse) om trent der blodkarene er og maksimal ekspansjon vil være på andre side av blodkarene. Sekundær skadene som skapes av sjokkbølgen prosjektilets ekspansjons skaper vil derfor også være kraftigst på feilside av blodkarene og vil gi liten skade på de.

Ekspansjonsegenskapene til en V-max kule eller tilsvarende ved et rent bløtvevstreff vil derfor tilsi stor risiko for små skader på sirkulasjonssystemet, men et stort ikke-dødelig (på kortsikt) sår på utgangssiden.

3. Nakkens vridning og bevegelse:

Som nevnt i punkt 1 vil nakkens vridning være avgjørende for graden av beskyttelse ryggsøylen gir blodkarene. Enkelt forklart vil det være slik at jo mer skytter ser av oversiden av nakken jo mer vil blodkarene være beskyttet av ryggsøylen. Denne effekten forsterkes jo nærmere hodet man kommer.

Det er også verdt å huske på at bevegelser i nakke og hode skjer raskt hos hjortedyr da de ofte er et resultat av en refleks (reaksjon på lyd for eksempel). I praksis kan dette medføre at dyret det siktes på har flyttet nakken og hodet (uten å flytte resten av kroppen) innenfor skytterens reaksjonstid. Med andre ord at skytteren ikke rekker å reagere på at skuddbildet på nakken ikke er godt nok før han har avfyrt.

 

Slik jeg ser det gir dette kun en eneste konklusjon når det gjelder nakkeskudd, det være seg uavhengig av prosjektiltype, og det er at nakkeskudd IKKE er forsvarlig.

Med en liten presisering om at dette gjelder første skudd og ikke fangstskudd eller skudd mot allerede påskutte eller skadde dyr (selv om jeg fortsatt ville ha anbefalt skudd rettet mot området mellom bog og lår der å)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...