Jump to content

Allergi


Münsterjeger

Recommended Posts

Go orgen kammerater!

 

 

Som sikker noen av dere har lest, har jeg skutt mitt første rådyr igår.

Det som er litt spesielt, er at med en gang jeg tok i dyret begynte kratige allergiske reaksjoner. Hånden og halsen svulmet opp, og alle steder jeg var borti svumet opp og klødde infernalsk.Ble tett i nesa, og kjente at det begynte å tette til i halsen også.

Idag, en natt og en god dusj siden siste kontat, har jeg fortsatt hevelser i panne og øynene.

Er det noen som har vært bort liknende?

Det var for meg en stor nedtur, men kommer ikke til å slutte med dette!

 

Har normalt pelsdyrallergi fra før av.

 

 

 

Petter

Link to comment
Share on other sites

:o

Jeg har allergi sjølv! Og jeg som trodde det var jaktfeber og skjelven etter felt dyr......

 

Nei, jeg har ikke opplevd slik reaksjon. Kun litt hevelser dersom jeg skraper meg på bein splinter ved slakting!

 

MEN: jeg bruker allergi medisinen "Aerius" Og den tar det meste! (Unntatt fyllesjuke!) Den gir ingen bivirkninger! Den er derimot nesten umulig å få i dag, da myndighetene har pålagt oss å kjøpe 2 billigere kopier før vi får lov til å kjøpe Aerius! Argumentet er at det skal spare samfunnet for utgifter :twisted:

Kostet meg 1200,- før jeg fikk lov til å gå tilbake til Aerius!

 

Det var ikke en kryddret urte heimert du tok i dot-supen? :P

 

God jakt! (Er ikke missunnelig her jeg ligger og dupper i Nordsjøen!) :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også allergisk for rådyrpels, men ikke i den grad du beskriver! Om det blir liggende et hår fra pelsen inn mot huden får jeg elveblest der (svulmer opp), og det klør infernalsk. Blir litt tungpustet når jeg flår.

For min del gjør jeg det sånn at jeg får av frakken på dyret så fort som mulig. Vil gjerne at den ligger igjen i skogen. Både på grunn av allergi, men ikke minst på grunn av all flåtten som vil hoppe over på meg når rådyret blir kaldt.

Foreslår at du bruker engangshansker når du flår, kanskje du bør ha munnbind også?

Link to comment
Share on other sites

Du bør komme langt med engangshansker og munnbind siden det er kontakten du reagerer på. Munnbindet er fordi du vil virvle opp en del allergener (hår, hudceller osv) som du vil puste inn.

 

Begge deler fås kjøpt på apoteket og lett å ha med seg i sekken. Bruker du dette vil problemet ditt nesten garantert være løst. Jeg ville brukt latexfrie hansker og ikke vinylhansker (vinylen slipper lettere gjennom partikler).

 

image_239.jpg

 

kc%20munn.bmp__%5B250px%5D.jpg

 

I tillegg ville jeg vært nøye med kniv og annet utstyr som kommer i kontakt med dyret - vask både det og deg selv nøye etterpå. Skift klær så fort du kommer inn og dusj. Slik vil du redusere plagene. Lykke til og forresten - gratulerer så mye med din første bukk :P !

Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk det går de veien at hansker og støvmaske er løsningen....

Ellers så har jeg jo brannmannutstyr og kjemikalieverndrakt på jobben... Med pusteluft.... :mrgreen:

Vet ikke hvor populært det er å skyte dyr og komme med det at "Kan ikke du gjøre det opp og bære det til bilen for meg.. Er allergisk skjønner du" :twisted:

 

 

 

 

Takker for det jaktlykke! Fikk bekreftet at filmen som ble tatt opp er erdig redigert og på vei i posten... Han naevnte også at han ville bruke scenen i en film om Bukkejakt, men når den filmen kommer på markedet er jeg usikker på.

 

Skulle ta i tøyet mitt nå, og det klør i hele kroppen... Så heretter har jeg en god unskyldning for å la madammen ta seg av skittentøyvasken!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...