Jump to content

S&W Model 41 Brukendes til hva?


vingemutteren

Recommended Posts

Heisan folkens, har til tider kost meg litt med en S&W Model 41 (22lr). Og tanken slo meg her forleden, hva er denne egentlig brukendes til?

Og hvilke pistoler i 22lr kan man samenligne den med?

 

Som dere skjønner prøver jeg å plassere den i forhold til de få andre tingene jeg har skutt med (Pardini SP, Hammerli, Highstandard, Beretta 87, CZ75, alle i 22lr, samt Glock17, STI 9mm 1911 type, CZ75 alle i 9mm).

Jeg har muligens stilt lignende spørsmål før, men fant det ikke med søkefunskjonen.

Link to comment
Share on other sites

vel, high standard har en annen oppbygning og balanse.

selv er jeg eieren av den 41n som hassel skryter så fælt av her, og jeg er såre fornøyd.

det eneste jeg kan se som et problem er at den er ganske fortung, det er mye stål i nesa på den, og det kjennes om du ikke er vant med det.

ellers har den"riktig" grepsvinkel om du normalt skyter skikkelige pistoler og ikke bare stiftemaskiner.

 

som et våpen til finfelt ved siden av 1911er til militærfelt og ipsc, er den meget fin, men om du er av baneskytterrasen som foretrekker pardiniens grepsvinkel til miltærfelt, og skyter mye med stiftepistoler, vil den kanskje ikke bli din nye bestevenn.

 

pistolen er leget på skikkelig vis, frest av stål, ikke satt sammen av aluminiumsprofiler og støpte plastdeler.

dette teller for meg når jeg handler...

Link to comment
Share on other sites

Heisan folkens, har til tider kost meg litt med en S&W Model 41 (22lr). Og tanken slo meg her forleden, hva er denne egentlig brukendes til?

Og hvilke pistoler i 22lr kan man samenligne den med?

 

Som dere skjønner prøver jeg å plassere den i forhold til de få andre tingene jeg har skutt med (Pardini SP, Hammerli, Highstandard, Beretta 87, CZ75, alle i 22lr, samt Glock17, STI 9mm 1911 type, CZ75 alle i 9mm).

Jeg har muligens stilt lignende spørsmål før, men fant det ikke med søkefunskjonen.

 

Her er spørsmålet til trådstarter :D

At den kan sammenlignes med andre enn Higstandard, tror jeg ikke.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Pistolen kan sammenliknes med Colt Woodsman, Hämmerli X-esse (Ganske likt oppbygget, bare et X-essen er bedre tilpasset produksjon - veldig mange fresevinkler på en 41), Hämmerli 208 og jeg synes godt man kan sammenlikne grepsvinkel og avtrekk med High Standard (Victor, Citation etc. - de med 11° grepsvinkel).

 

Det eksemplaret jeg hadde var fantastisk presist, godt brukt, men ikke tilstrekkelig driftssikkert. Har også sett mindre slitte modeller som også har slitt litt med dette, og antar den ikke tåler så mye smuss i systemet sitt, som sagt mange anleggsflater. Relativt tung som nevnt, svært gode sikter. Dyr i forhold til de det er aktuelt å sammenlikne med. Solid mekanisme - ingen skrupler med å skyte Stinger med den. Litt problemer med at grepsskruen løsner og at grepet "sakser". Byttet min i en X-esse, men selv om X-essen etter litt jobb begynner å bli ok, så tror jeg egentlig jeg heller ville hatt en mindre sliten m41 eller en Hämmerli 208. Blåneringa er av gammelt merke hvis man får høy kølle av sånt.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg kjøpte en brukt M41 for ti år siden. Den har jeg brukt til "alt mulig". Den har gode sikter, et nydelig avtrekk, vidunderlig presisjon, men jeg synes at grepet er i groveste laget. Driftsikkerheten har det ikke vært noe å si på til tross for mange skudd mellom hver puss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...