Jump to content

Kolbeforhøyer/bolt/hylse....


lyngmo

Recommended Posts

Skulle gjerne sett eksempel på en løsning hvor man enkelt ved å trykke på en knapp eller noe, kan felle kolbeforhøyerebn ned i opprinnelig leie, slik at man ved et enkelt håndgrep kan vri av kikkerten og bruke de åpnesiketen der og da., spesielt viktig ved løshundjakt der hvor kikkerten har blitt full av snø og dritt og du ikke ser noen ting på denne måten . da er jernsiktene eneste vettuge løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lagde en guide på gamle sluttstykket, men kan ikke finne tilbake til bildene på denne pcen...

 

Jeg kjøpte hylser hos Byggkjøp, med tregjenger utenpå, og M6 gjenger inni. Tror det var pakker a 4 stk.

Skal du bruke sånne, så pass på å borr godt opp, gjerne overdimensjonert, og fyll i med formtre eller noe lignende. Treverket i stokken min var i alle fall så hardt, at jeg slet med å få inn hylsene uten å ødelegge dem, selv med litt romme hull!

Link to comment
Share on other sites

Asså, nå er jeg ikke helt med... :oops: Trådstarter skriver at han skal bruke ei bøyd Kydexplate som kolbeforhøyer. Hvis stokken er i tre, skjønner jeg at metallhylser med innvendig maskingjenge pluss rattbolter er løsningen istedenfor gjennomgående bolter à la Kjell Olav eller innlagt mothold som jeg brukte (og som passer til en hul syntstokk). Jeg skjønner bare ikke hvordan metoden til Jørgen passer? Den bruker man jo hvis man skal sage ut en bit av kolbekammen på en trestokk og sette den på en heve/senkemekanisme.

 

Mee leetel stooopid?

Link to comment
Share on other sites

Vel, svarte bare villreinjegerern på denne..

 

Skulle gjerne sett eksempel på en løsning hvor man enkelt ved å trykke på en knapp eller noe, kan felle kolbeforhøyerebn ned i opprinnelig leie, slik at man ved et enkelt håndgrep kan vri av kikkerten og bruke de åpnesiketen der og da., spesielt viktig ved løshundjakt der hvor kikkerten har blitt full av snø og dritt og du ikke ser noen ting på denne måten . da er jernsiktene eneste vettuge løsningen.

 

er som jeg ser det en mulighet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en "koblingsmutter" på biltema, clas, jernvaren, det er rett og slett en 6-kantmutter som er høyere/lengre enn vanlig (tror standard er 4x standard mutterhøyde). Bor et hull i skjeftet smør med epoxylim, sett inn mutteren (fil gjerne litt spor på kryss og tvers i overflaten for bedre hold). Vips har du den hylsa du leter etter.

 

Synes du hullet blir for stort kan du jo slipe eller file ned hjørnene på mutren.

 

 

19-515_l.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jepp har litt "avpuss" som æ ska bruke på et hull, men da e spm, vilken epoxy? Prøvde en på et anna prosjekt æ har,men den ville ikke herde skikkelig, "seig"! Den hete faktisk bare Epoxy men den skulle være bra blei æ fortalt på farvehandelen der æ kjøpte den

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...