Jump to content

Krav om ettersøksekvipasje innen 2 timer.....????


Gubben i bua

Recommended Posts

Jeg har jaktet rådyr på Østsiden grunneierlag i Meldal i mange år nå. Jeg har hatt ettersøksavtale med en kompis på Stjørdal i alle år. Fra i høst har styret i grunneierlaget av en eller annen grunn fått for seg at 4 timer er for lang tidsfrist til å skaffe ettersøksekvipasje og de "vise" herrer har satt fristen til 2 timer. Javel tenkte jeg, Stjørdal er jo 1t og 45 min unna så det skal jo gå greit. Men man skal jo ikke tenke selv... Kort fikk jeg ikke kjøpe for det kunne jo tenkes at han som har hunden var på jobb. Og da rakk han seg jo ikke oppover må vite. JAVEL tenkte jeg.. Og så tenkte jeg en hel masse andre ting som IKKE skal skrives her. Nok om det.

Kongeriket Norge har et lovverk som tilsier at man skal skaffe ettersøksekvipasje i løpet av 4 timer. Hvordan er egentlig lovverket når det gjelder oppmøteplikt for de som skriver ut ettersøksavtaler? I visse kretser så er innstillingen tydeligvis slik at den som har skrevet ut en slik avtale skal sitte på trappa med hunden i bånd og jaktstøvlene på hele høsten i tilfelle det forekommer en skadeskyting. Kan knapt dra på butikken og skaffe mat til seg og hunden, og en tur utenfor bygda er tydligvis HELT utelukket. Lurer også på om et grunneierlag kan overprøve Norsk lov, men det kan de sikkert... :?

Tidligere måtte man jo i samme grunneierlag vise gyldig attest på oppskyting med rifle for å få kjøpt rådyrkort. Selv om man skulle jakte med HAGLE. Dette er heldigvis forandret, tenker på ungdommene som har tatt jegerprøve, kjøpt seg hagle og har lysst til å prøve seg på rådyrjakt.

 

Noen innspill på dette?? Mulig det bare er meg som er en sær grinete gubbe....

Link to comment
Share on other sites

Først så er du ikke en grinete gubbe :D

 

Det lovverket gjør er å sette minimum. Det laveste kravet du må oppfylle er det som står i loven. Så kan man sette strengere krav enn det loven krever. Når det gjelder ettersøkshund og kravet om fire timersfrist så er det minimum - etter loven. Så sier grunneierlaget at hos de er det et krav om to timer for å få ettersøkshund på plass. Det kan de gjøre fordi det er strengere enn lovkravet om fire timer. At de argumenterer mot din avtale har de anledning til. det er du som må forsikre grunneierne at du kan stille med ettersøkshund i løpet av de to timene som er deres krav. Dette kan man like eller la være å like.I vår kommune er det en ettersøkshundring som tilbyr avtale for de som ikke har adgang til godkjent hund, og når jakten er over så betaler vi en sum pr dyr vi har felt.

Link to comment
Share on other sites

Beklager litt OT: Men jeg syns det er rart at folk klager over at Norge er overregulert og strengt når vi selv "pålegger" oss et strengere regelverk en det som er formelt nedskrevet. Eks: slik trådstarter beskriver, og pistolklubber som nekter medlermer noe annet en 22lr til første våpen etc.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klager ikke over at Norge er overregulert. Ei heller av at fristen er satt til 2 timer. Men lurer mest på hva som kreves av de som skriver ut en avtale. Og da snakker jeg lovverk, ikke synsing troing osv... Som sagt så bor han jeg har ettersøksavtale med 1t og 45 min unna. Men jobbe DET kan han tydligvis ikke.. Ei heller reise bort !!

Link to comment
Share on other sites

Jeg klager ikke over at Norge er overregulert. Ei heller av at fristen er satt til 2 timer. Men lurer mest på hva som kreves av de som skriver ut en avtale. Og da snakker jeg lovverk, ikke synsing troing osv... Som sagt så bor han jeg har ettersøksavtale med 1t og 45 min unna. Men jobbe DET kan han tydligvis ikke.. Ei heller reise bort !!

 

Det var ikke ment mot deg heller, tror du missforstod meg litt. Det jeg skrev var ment generelt om det å lage strenge krav en nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

TS. Du kan vel ikke forvente, at den du har en "løslig" avtale med, skal sitte hjemme (fullt påkledd) i måneder, i påvente at du kanskje trenger en ettersøkshund! Ganske urimelig.

 

Du må jo sjekke ut, om han er disponibel de aktuelle dagene du skal jakte! Det er vel bare en telefon, for å sjekke. :) Er han ikke disponibel, kan du ikke jakte, uten at andre kan stille opp. Eller så får du skaffe egen, godkjent hund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...