Jump to content

Hvem kan skaffe en grå elghundvalp?


Palinder

Recommended Posts

Har besøk av noen tyske turister som leier hus av mine foreldre. De ønsker å få tak i en NEG-valp og henvendte seg til oss. Ikke mulig å oppdrive i Tyskland..

 

Er det noen som selger eller vet om noen som skal selge en valp? Hvis du vet om noen som kanskje har valper er det selvsagt også interessant.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal hunden brukes til i Tyskland? Selskapshund?

 

En elghund er en jakthund som krever STOR aktivitet (jakt) for å trives og ha det bra. Tror det kan bli vanskelig og få tak i en valp/hund fra en oppdretter.

Muligens fra en eier som ikke har fått til hunden sin som denne ønsket.. Men lykke til med søket og jakten på hund.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om de skal bruke den til jakt, men det er vel deres sak. De driver litt med hund og så lenge en hund får nok mosjon og stell har den det vel bra nok.. Hvorfor tror du det blir så vanskelig å få tak i fra oppdretter? Folk vil da vel selge valpene hvis de kan få god pris for dem... eller?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om de skal bruke den til jakt, men det er vel deres sak. De driver litt med hund og så lenge en hund får nok mosjon og stell har den det vel bra nok.. Hvorfor tror du det blir så vanskelig å få tak i fra oppdretter? Folk vil da vel selge valpene hvis de kan få god pris for dem... eller?

 

fordi de fleste seriøse elghundoppdrettere vil at hundene skal havne hos jegere og brukes på jakt, husk at det er en meget sterkt jakthund med stort jaktinteresse.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om de skal bruke den til jakt, men det er vel deres sak. De driver litt med hund og så lenge en hund får nok mosjon og stell har den det vel bra nok.. Hvorfor tror du det blir så vanskelig å få tak i fra oppdretter? Folk vil da vel selge valpene hvis de kan få god pris for dem... eller?

 

Det er dyreplageri å ikke bruke en jakthund på jakt. å nei, det er ikke deres sak hva de skal bruke den til.

For en seriøs oppdretter er det ikke prisen som teller, men at hunden blir brukt til den den er avlet fram for.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke kjent med hvordan reglene er for å eksportere valp fra Norge til andre land - men jeg ville uansett tatt kontakt med Mattilsynet for å høre. Vi har jo ikke rabies hos oss - men kanskje tyskerne har strenge karantenebestemmelser på andre ting? Verdt å sjekke - ikke sikkert de bare kan ta valp med seg uten videre.

 

Og enig med andre her om at jakthunder har det best hos jaktfolk.

Link to comment
Share on other sites

ser ikke problemet jeg! finnes andre måter å stimulere hunden på.. også elghund..

finnes dessuten nok av oppdrettere som avler på utseendet og gemytt og ikke så mye de instinktene det her omtales!

 

når det er sagt, så vet jeg desverre ikke om så mange oppdrettere..

du kan jo ta en titt på canis og norskelghundklubb og begynne søket der etter oppdretter

Link to comment
Share on other sites

Mellan sverige och tyskland krävs inget annat än vanliga vaccineringen, vet.besiktningen och ett vanligt hundpass i alla fall.

 

Men som flera skrivit, så finns det ingen seriös jakthundsuppfödare som säljer en valp till enbart sällskap.

 

Finns andra spetsar som de kan köpa av icke jaktras..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...