Jump to content

Hund til hjortejakt


aimin

Recommended Posts

Hei.

Har no holdt på en god stund å få takk i en svart elghund tipse, å holder no på å miste håpet på det. Og lurer no på andre raser som tiltaler meg og som brukes til hjortejakt og spor , helst bandhund. Har ikke lyst på grå elghund.

 

Hilsen

Aimin

Link to comment
Share on other sites

Mange raser som kan spore storvilt. Nese har de fleste hunder, det gjelder å få vekket jaktlysta.

For mange år siden overtok jeg en omplassering. Den var i utgangspunktet ikke tenkt som jakthund. Blanding Rottwiler/Engelsk Setter / Flatcoated Retriever. Den var halvannet år da jeg overtok den, og tror ikke den hadde vært i skogen da jeg fikk den. Nok om det, jeg hadde den med på fjellet og i skogen, på førjaktlige inspeksjoner i jaktterrenget, og vi trente blodspor. Dette var 90-tallet, da det krydde av elg og rådyr i Norge. Det var veldig enkelt å få til situasjoner daglig.

Han ble fort interessert, og en kløpper til å spore. Ga ikke lyd fra seg, satt seg ned ved siden av meg når vi hadde viltet foran oss. Nesa var den født med, og så tok den samme interesser som eieren.

 

I dag har jeg en NES, og synes det er en glimrende hund. Ellers er jeg ikke noen rasefantast, som enkelte som hevder at den eneste rasen som kan brukes til sånn eller sånn er........

Skal du ha en hund til sporing / bandhund ville jeg helst valgt en hund som i utgangspunktet ikke driver vilt. En blandingshund er helt ok. Dersom den ene blandingsrasen er drivende, ville jeg vært nøye på ikke å la den jage vilt. Trent i band, og trent spor og blodspor. Hold på snuten om den begynner å lage lyd ved synet av vilt.

 

Vet noen bruker NEG som bandhund, selv ville jeg ikke valgt den. Skulle jeg hatt en elghund utenom NES, ville jeg gått for Svensk Hvit Elghund.

Men mye er avhengig av eieren, en hund har jaktegenskapene i seg, så er det opptil deg å utnytte de sidene du ønsker å utvikle.

 

Her er for øvrig en lenke til tidligere tråd om Shiba:

 

viewtopic.php?f=7&t=61515

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker min Bayer både på jakt og sporing, og har skutt både hjort og reinsdyr med den i band, tror som de andre over her skriver at det er vel så viktig med rett trening som hvilken rase det er. Har tre ledige hannvalper etter denne hunden som er leveringsklare om det er av interresse

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har no holdt på en god stund å få takk i en svart elghund tipse, å holder no på å miste håpet på det. Og lurer no på andre raser som tiltaler meg og som brukes til hjortejakt og spor , helst bandhund. Har ikke lyst på grå elghund.

 

Hilsen

Aimin

MÅ det være en tispe da? Det finnes guttevalper av svart elghund til salgs.

Det er nå dessverre en gang slik at etterspørselen er størst på tispevalper. Veldig dumt når det er tisper det blir født minst av.

Men hannhunder av rasen NES er trivelige bikkjer med stor jaktlyst det også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har en blandings Shiba 1/4 NG 3/4 jamt

 

Funker meget godt som bandhund på hjorten , dog hakket vassere som løshund etter elgen, Og hjorten etter bøndene har fått sanka sauen

 

Trur ikke rase er det viktigste , er en her i bygda som bruker en newfoundlender mix som bandhund . problemet med Banse er kosen ved bålet etter ent jakt, han er tung å ha på fanget :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hva med Norrbottenspets? Litt mindre enn svart og kvit elghund, og fin som både løshund og bandhund til jakt. Og kjempegode familiehunder!

 

Jeg har en halvpart i ei tispe som går løs rundt huset her hjemme uten gjerde, og her er det faktisk ikke så langt til naboene heller. Prøvde seg på et par turer i nabolaget første året, men de siste år så er hu aldri lenger bort enn at jeg kan plyste henne inn!

 

Hun er paret med en svenske som jaget alt fra hare til bjørn som unghund og ble blant de beste på storfugl av spetsene i Sverige som voksen hund.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har no holdt på en god stund å få takk i en svart elghund tipse, å holder no på å miste håpet på det. Og lurer no på andre raser som tiltaler meg og som brukes til hjortejakt og spor , helst bandhund. Har ikke lyst på grå elghund.

 

Hilsen

Aimin

 

Vi brukar ein dachs og to drevere under hjortejakta. Han eine dreveren er godkjend som ettersøkshund. Ingen av hundane vert brukte som bandhund, men som drivande halsande hundar. Dette fungerer godt hos oss, men dachsen skulle gjerne hatt nokon få cm til i høgda! Brukar henne som oftast tidleg i sesongen og i dei terrenga kor det er best med små hundar. Utruleg flink til å ta seg fram i bratte skjæringer kor større hundar ofte har køyrt seg fast tidlegare.

 

Hundane jagar og i eit roleg og fint tempo. Hjorten vert sjeldan stressa og dukkar gjerne opp lengje før hunden.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Norrbottenspets? Litt mindre enn svart og kvit elghund, og fin som både løshund og bandhund til jakt. Og kjempegode familiehunder!

 

Jeg har en halvpart i ei tispe som går løs rundt huset her hjemme uten gjerde, og her er det faktisk ikke så langt til naboene heller. Prøvde seg på et par turer i nabolaget første året, men de siste år så er hu aldri lenger bort enn at jeg kan plyste henne inn!

 

Hun er paret med en svenske som jaget alt fra hare til bjørn som unghund og ble blant de beste på storfugl av spetsene i Sverige som voksen hund.

har også norrbottenspets tispe hun er bare 7mnd. å har ikke fått jaktet enda men har gått litt spor og funker godt. skal bruke ho på elg og fugel (og ellers alt som kan skytes på) er meget rolig og fin famile hund. har 4 unger så er mye folk og barn innom. er også veldig lite bjeffing til å være spets bjeffer stortsett på katter og fugler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...